شنبه, 31 شهریور,1403

­

شنبه, 20 شهریور,1395

آغاز سال تحصيلي 95-96 مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام) مشهد

   آغاز سال تحصيلي 95-96 مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام) مشهد

مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام) همانند ساير حوزه‌هاي علميه روز شنبه 95/6/20 سال تحصيلي جديد را با حضور پرشور طلاب و اساتيد آغاز نمود و خانم شايسته خوي (مدير مؤسسه) با موضوع رابطه تحصيل علم و تهذيب سخنراني نمود.

ايشان در ابتدا ضمن تبريك شروع سال تحصيلي 95-96 گفت: يكي از عرصه هايي كه انسان را از ظلمت به سوي نور خارج مي‌كند "تعليم و تربيت" است (الله وليّ الذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الي النور) و اين راه آسفالت و راحت نيست بلكه راهي بسيار پرپيچ و خم است.

­

­

وي بيان داشت: اگر كسي مي‌خواهد در عرصه تعليم و تربيت به قلّه ها برسد بايد به سه ضلع مثلثي كه مقام معظم رهبري فرمودند يعني "تحصيل، تهذيب و ورزش" باهم توجه كند. اگر تحصيل و تهذيب با هم نباشند آفت‌اند. انسان اگر اهل عبادت باشد ولي عبادتش مبتني بر شناخت و آگاهي نباشد يك‌جور آسيب مي‌زند و انسان اهل تحصيل و علم و آگاهي ولي بدون تهذيب جور ديگر آسيب مي‌زند. در مورد ورزش هم كه؛ امروزه ديگر اهميت و تأثير جدي آن روي جسم و روح فرد واضح است.

خانم شايسته خوي در ادامه افزود: شخصي خدمت پيامبر (صلي ا... عليه و آله و سلم) آمد و از ايشان پرسيد: ما العلم؟ (علم چيست؟) حضرت فرمودند: الانصات؛ علم يعني سكوت كردن (اولين ورودي علم سكوت است؛ فقط سكوت زباني و لساني نيست، سكوت از نظر انديشه، سكوت از نظر قضاوت و ... نيز هست). فرد قانع نشد و دوباره پرسيد: بعد از آن چيست؟ حضرت فرمودند: الاستماع؛ سكوتي كه به دنبالش گوش فرادادن باشد. فرد قانع نشد و دوباره پرسيد: بعد از گوش كردن چيست؟ حضرت فرمودند: الحفظ؛ به خاطر سپردن و نگه داشتن است (يكي از ابزارهايي كه به حفظ و نگه داشتن مطلب كمك مي كند مباحثه است كه كمك مي‌كند براي خوب فهميدن درس و كشف زواياي مختلف آن). فرد دوباره سئوال كرد: بعدش چيست؟ حضرت فرمودند: العمل به؛ عمل كردن به آن است (اگر فرد فقط علمش را حفظ كند و استفاده نكند، مي‌پوسد، رسوب مي‌كند و تاريخ مصرفش مي گذرد). دوباره مي پرسد: بعدش چيست؟ حضرت فرمودند: نشره؛ آن را نشر دهي. و پيامبر (صلي ا... عليه و آله و سلم) اينچنين دوره فراگيري علم را به انضمام افق و آينده آن ترسيم نمودند.

ايشان در پايان سخنان خود به استناد مقام معظم رهبري در رابطه با توأم بودن تحصيل، تهذيب و ورزش به نكته مهم بيان ايشان اشاره نمود كه فرمودند: حوزه ها بايد انقلابي بمانند. انقلاب از حوزه شروع شده و سردمدار آن هم حوزه است و بايد انقلابي هم باقي بماند. حضرت آقا در اين زمينه 40 شاخصه براي جوان مؤمن انقلابي نيز ذكر نموده‌اند.

روابط عمومي مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام)

­


­

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان