یکشنبه, 01 مهر,1403

­

یکشنبه, 16 اسفند,1394

آیا امام حسین(ع) فرزند 6ماهه ای به نام علی اصغر داشتند؟

آیا امام حسین(ع) فرزند 6ماهه ای به نام علی اصغر داشتند؟

در بسیاری از منابع شیعی و سنی به ذکر واقعه کربلا و حتی جزئیات آن پرداخته شده است که در ذیل به برخی از آن‌ها که مبنی بر وجود علی اصغر(علیه السلام) درواقعه کربلا می‌باشد ، اشاره شده است :

1.      مقتل الحسین (المقرم): در این کتاب ثابت کرده که علی اصغر(علیه السلام) فرزند کوچک امام حسین(علیه السلام) در واقعه کربلا به شهادت رسیده‌اند که در آن از منابع شیعه و سنی بهره برده است. (ص322)

2.      مناقب ابن شهر آشوب که فرزندان شهید امام حسین(علیه السلام) را شش نفر اعلام می‌کند که دو نفر به نام علی در این واقعه به شهادت رسیده‌اند. (ص122)

3.      منتهی الآمال، ج1 به شهادت طفل شش ماهه از فرزندان امام حسین(علیه السلام) اشاره شده است. (ص549)

4.      ترجمه لهوف سید بن طاووس شهادت طفل کوچک امام را ذکر کرده با عنوان عبدالله بن الحسین و مادرش رباب که به شهادت رسید، همچنین اشاره به اصابت تیر توسط حرمله بن کامل به گلوی کودک شده است. (ص150 و 151)

5.       مقتل معصومین (تالیف گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم ترجمه جواد محدثی) شهادت شیرخواره امام حسین(علیه السلام) را از راویانی چون سید بن طاووس، خوارزمی و شیخ مفید نقل کرده است.(ص387)

6.      مقتل ابی مخنف ( نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا ) در این کتاب به شهادت شیرخواره ابی عبدالله با نام عبدالله اشاره شده است .در ضمن در این  کتاب از راویان کربلا مانند حمید بن مسلم ،ابوجعفر محمد بن علی بن حسین و سلیمان ابی راشد و ...  نام برده شده است.

7.      ترجمه تاریخ طبری جلد هفتم ص 3582 به نقل از ابو مخنف کشته شدگان حادثه کربلا ازجمله عبدالله بن حسین بن علی اشاره شده است


نکته قابل ذکر این است که در برخی از منابع عربی، علی اصغر(علیه السلام) با نام‌هایی چون الرضیع و عبدالله شناخته شده اند.

درپایان باید به یک نکته اشاره کرد که  برخی به این نکته استناد کرده اند که عدم ذکر نام علی اصغر در ارشاد شیخ مفید؛ دلیل بر عدم بر وجود این طفل در کربلا می باشد.اما باید گفت که گرچه شیخ مفید در الارشاد تصریح به شیرخواره شهید کربلا نکرده ،اما دلیل بر آن نمی شود که در کتب نیز دیگر ذکر نشده باشد و بالفرض هم که نامی نیامده باشد ، عدم نقل دلیل بر نفی آن نمی شود.

درپایان آنچه که قساوت دشمنان امام حسین (علیه السلام) و ظلم آنان را بارز کرده ،شهادت عامدانه اطفال بی گناه امام است. علاوه اسارت زنان اهل بیت و ... که با نقل های متواتر اعم از مورخان شیعی و بالخصوص سنی به مارسیده است. هر متتبعی با مراجعه به آنها به حقیقت دست خواهد یافت و هیچ شبهه ای را در واقعیت حادثه کربلا یا حوادث و شهادت های مربوط به آن نخواهد داشت.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان