بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله العظیم:
«فِيهِنَّ خَيْرَاتٌ حِسَانٌ»؛ درآنها زنانی نیکو سیرت و زیبا صورتاند.
«حُورٌ مَّقْصُورَاتٌ فِي الْخِيَامِ»؛ حوریانی که در سراپردهها مستورند.
«لَمْ يَطْمِثْهُنَّ إِنسٌ قَبْلَهُمْ وَلَاجَانٌّ»؛ پیش از همسران بهشتیشان دست هیچ انس و جنی به آنان نرسیده است.
«مُتَّكِئِينَ عَلَی رَفْرَفٍ خُضْرٍ وَعَبْقَرِيٍّ حِسَانٍ»؛ بربالشهای سبز وفرشهای زیبا تکیه میزنند.
«تَبَارَكَ اسْمُ رَبِّكَ ذِي الْجَلَالِ وَالْإِكْرَامِ»؛ سودمند وبا برکت است نام ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺑﺎ ﺷﻜﻮﻩ ﻭ ﺍﺭﺟﻤﻨﺪﺕ. (۷۰-٧٨ الرحمن)
ارکـان تـربیـت دینـی بـانـوان
رکن اول: خیر شناسی
قرآن کریم زنان برجسته را که هنر زیست برمحور آموزههای دینی را بخوبی داشته اند" خیرات حسان " معرفی کرد.اینک با تمرکز بر معنای این واژه ( خیر) نمونههای قرآنی آن را در سه حیطه ( معرفتی ، اخلاقی و رفتاری) مورد دقت قرار میدهیم.
"خیر" در اصل به معنای " برگزیدن " است یک چیز را از آن رو خیر مینامیم که آن را با چیز دیگری مقایسه میکنیم سپس آن را برمیگزینیم بعد از آن که آن را برگزیدیم در نظر ما خیر است چون با اختیار خود آن راگزینش نمودهایم. ( توجه کنید ممکن است از جهت آموزههای دینی خیر نباشد)
در تعریف "خیر" با نگاههای فلسفی ،کلامی و اخلاقی گفتگوهایی وجود دارد از جمله: هر چیزی که در رسیدن انسان به سعادت نافع باشد "خیر" است که با اراده انسان موجود میگردد.
خیرمعرفتی: ونیز گفته شده که "خیر "چیزی است که هر موجودی به آن اشتیاق دارد و آن را میطلبد خداوند
متعال را خیر مطلق مینامند زیرا همه اشیا عالم به او اشتیاق دارند چنانچه در فرازهای دعای جوشنکبیر میخوانیم.
" يَا خَيْرَ الْغَافِرِينَ يا خَيْرَ الْفَاتِحِينَ يَا خَيْرَ النَّاصِرِينَ يَا خَيْرَ الْحَاكِمِينَ يَا خَيْرَ الرَّازِقِينَ"
اینک با این مقدمه بعضی از اوصاف " خیرات حسان " را مرور میکنیم.
خیررفتاری و اخلاقی :جزء ویژگیهای این بانوان برجسته بهشتی ، معرفت به خداوند متعال است. در روایات آمده است" خیرات حسان " عارفه هستند.سألت أبا عبد الله (ع) عن قول الله عزوجل: "فِيهِنَّ خَيْراتٌ حِسانٌ" قال: هُن صوالح المؤمِنات العارِفات.
معرفت و شایستگی این خانمها در رفتارهای مؤمنانه اخلاق مدار دیده میشود در آیه ۶۰ سوره نور خیراخلاقی
و رفتاری در قالب عفاف مطرح میشود. زیرا قرآن به زنان توصیه میکند در تمام مراحل زندگی حتی در دوران سالخوردگی باید رعایت عفت داشته باشند و خیرشان در این انتخاب است.
"غَيْرَ مُتَبَرِّجَاتٍ بِزِينَه وَأَن يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَّهُنَّ "
نکته مهم: این گزینش خیر و انتخاب و اختیار آگاهانه چه تاثیری برای زنان دارد؟
در توضیح باید گفت : انسان زمانی به سوی کار خیر مطابق آموزههای دینی و دستورات قرآن کریم میرود که
به کمال عقل رسیده باشد به این معنا که در پرتو رشد و شکوفایی عقل بِه زیستن را بر میگزیند این انتخاب
برای ایشان خیر و برکت به ارمغان میآورد. زیرا عمل خیر خودش موجب نهادینه شدن عقل میگردد بنابراین
به گونهای روشمند در انتخابها به طور مداوم خیر را برمیگزیند.
اصلا گزینش خیر محور اصلی زندگی میشود.موردی دیگر از قرآن کریم را مثال میآوریم. برشی از زندگی بانویی با حیا را انتخاب کردیم :دختر شعیب علیه السلام به پدر میگوید:
"يَا أَبَتِ اسْتَأْجِرْهُ إِنَّ خَيْرَ مَنِ اسْتَأْجَرْتَ الْقَوِيُّ الْأَمِينُ " پدر جان! ﺍﻭ ﺭﺍ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍم ﻛﻦ ، ﺯﻳﺮﺍ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺍﺳﺘﺨﺪﺍم ﻣﻰﻛﻨﻲ ﺁﻥ ﻛﺴﻲ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻧﻴﺮﻭﻣﻨﺪ ﻭ ﺍﻣﻴﻦ ﺑﺎﺷﺪ. " ۲۶ نمل "
مسلّم خانواده شعیب برای کارهایشان نیاز به کمک داشتهاند اما این که ملاک انتخاب چه باشد قطعا مهم است!!
مباشرت در کارهای خیر برای عمران و آبادانی دو سرا(دنیا وآخرت) برنامههای بانوان را جلوه اجتماعی تمدنی میدهد زیرا این خانمها فقط در گوشهای کُنج خلوت را انتخاب نمیکنند که به دور از هیاهوی جامعه روزگاررا به عبادت بگذرانند!! بلکه در عرصه خیرات اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی توانمند و قوی حضور دارند .
نمونه قرآنی این مطلب بانوی شهید پرور، همسر زکریای نبی است که قرآن در سوره انبیاء آیه/۹۰ در مورد او
و خاندانش میفرماید:
"إِنَّهُمْ كَانُوا يُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ ، ﺁﻧﺎﻥ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺩﺭ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﺧﻴﺮ ﻣﻰﺷﺘﺎﻓﺘﻨﺪ "
رکن دوم: زیبا شناسی
زن و زیبایی دو مقوله به هم پیوسته در فرهنگ قرآنی هستند کلماتی همچون " حلیه ، زینت ، حسن ، جمیل ،
جمال و ..." به طور مکرر در ادبیات آموزههای دینی همراه با هویت و معرفی شخصیت یک زن آمده است.
(خیرات حسان) بهترین دلیل بر این مدعا است.
قرآن کریم در باره رشد حضرت مریم سلام الله علیها میفرماید:"فَتَقَبَّلَهَا رَبُّهَا بِقَبُولٍ حَسَنٍ وَأَنبَتَهَا نَبَاتًا حَسَنًا" ﭘﺲ ﭘﺮﻭﺩﮔﺎﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﭘﺬﻳﺮﻓﺖ ، ﻭ ﺑﻪ ﻃﺮﺯ ﻧﻴﻜﻮﻳﻲ ﻧﺸﻮ ﻭ ﻧﻤﺎ ﺩﺍﺩ. (آلعمران ۳۷)
... ادامه دارد