یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 19 آبان,1394

اصـول جامـع تـربیـت ( 1 ) ( سوره حج آیه 77 )

 اصـول جامـع تـربیـت ( 1 ) ( سوره حج آیه 77 )

­­­ تربیت در قرآن­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ به یاد استاد طاهائی رحمه الله­ علیها­­­­­­­­­­­­­­­­ مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) 94/08/19

قال الله العظیم :

یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ (حج/77)

ای کسانی که ایمان آورده اید! رکوع کنید و سجده نمایید و پروردگارتان را عبادت کنید وکار نیک انجام دهید. باشد که رستگار شوید.

­اصـول جامـع تـربیـت

نکات مورد توجه آیه:

خداوند برای سعادت انسان در آیه فوق دو برنامه را مطرح نموده و رستگاری وی را در انجام هر دو دسته اعمال دانسته است.

الف) برنامه های ثابت مانند رکوع و سجود و عبادات دیگر

ب) برنامه های متغیرو تابع زمان و مکان که در هر زمان کار خیر مصداق خاصی دارد.­­

نکته اول­ : در آیات پایانی سوره حج سلسله دستورات کلی و جامع که حافظ دین و دنیا و پیروزی آنها در تمام صحنه ها ست بیان می نماید.

ابتدا فراخوانی اهل ایمان را به اقامه نماز در آیه شریفه داریم:" یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ.........
"رکوع" به معنای خضوع و اظهار تذلل می باشد . این اظهار تذلل به صورت خم شدن در هیئت نماز محقق­­­­­ می شود که باید برای پروردگارباشد نه غیر آن که به معنای خضوع است.­ این اظهار خضوع به شکل برزمین گذاشتن پیشانی محقق می شود.­ بنا بر این نظر مشهور مفسران این است که " آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا" کنایه از "صلوا"می باشد.
­به کار بردن این تعبیر به جای اقامه نمازمی تواند به این دلیل باشد که خداوند به ارکان مهم نماز یعنی رکوع و سجده اشاره نموده و علاوه بر آن این تعابیر تصریح می کند که اظهار تذلل و خضوع در پیشگاه خداوند ، روح و حقیقت نماز است.
سماعه می گوید از امام صادق علیه السلام سوال کردم آیا در قران رکوع و سجود بیان شده است؟ سَأَلْتُه عَنِ الرُّکُوعِ وَ السُّجُودِ هَلْ نَزَلَ فِی الْقُرْآنِ قَالَ نَعَمْ قَوْلُ اللَّهِ تَعَالَى یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا قُلْتُ کَیْفَ حَدُّ الرُّکُوعِ وَ السُّجُودِ فَقَالَ أَمَّا مَا یُجْزِیکَ مِنَ الرُّکُوعِ فَثَلَاثُ تَسْبِیحَاتٍ تَقُولُ سُبْحَانَ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ سُبْحَانَ اللَّهِ ثَلَاثا
293
فرمودند : بلی و این آیه را قرائت نمودند." یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ....."عرض کردم :حد رکوع و سجود چیست؟ فرمود :گفتن سه مرتبه سبحان الله در رکوع و سجود کافی است. ولی اگر کسی بتواند و قدرت داشته باشد و رکوع و سجود خود را با تمجید و تسبیح و تمحید طول بدهد بهتر و نیکوتر است. زیرا حالتی نزدیک تر از رکوع و سجود بنده به خدا وجود ندارد.
اما اگر کسی امام بود و عد ه ای به او اقتدا کردند نباید رکوع و سجود خود را طولانی کند و باید رعایت حال اضعف مامومین را بنماید. رسول اکرم صلی­ الله علیه و آله­ هر وقت به جماعت نماز می گزارند رکوع و سجود را بسیار تخفیف می دادند.

نکته­ دوم : در ادامه ی آیه مومنان را امر به عبادت می کند........ وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ...­ ممکن است مراد از این جمله انجام کارهای عبادی دیگر مانند حج و روزه و.... باشد.

عبادت و عبودیت به معنای طاعت و بندگی کردن است . یعنی پروردگارتان را بندگی کنید مقصود این که خدا بدان جهت که پروردگاراست مومنان باید خود را عبد و بنده ی او قرار دهند و مطیع و فرمانبرداربی چون وچرا ی فرمان ها و دستورات او باشند.­

نکته سوم : اصل جامع و کلی دیگری که خداوند برای رستگاری و سعادت مومنان بیان می نماید انجام دادن کارهای خیر است "وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ "

در این جمله خداوند مومنان را به انجام کارهای نیک توصیه کرده اما سخنی از این به میان نیاورده است که کدام عمل نیک و کدام عمل ، بد است. واصولاًمعیار نیکی و بدی در اعمال چیست؟
این می تواند بدان جهت باشد که انسان خود مستقلاً می تواند حسن و قبح و نیکی و بدی را بشناسد چیست؟
و در نتیجه کارهای خوب را از کارهای بد تمیز دهد.
به طور کلی اقامه نماز ،عبودیت و بندگی خدا و انجام کارهای نیک مانند نوافل ،صله رحم ،دستگیری فقرا و سایر کارهای مفید مانند اختراعات ابتکارات ،و خدمات ........از مشخصه های جامعه ی اسلامی است.
در پایان خداوند با تعبیر مشهور قرآنی " لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ " یادآوری می شود که حتی با ایمان و بندگی خدا و رکوع و سجود و تعبد .....وکار خیر رستگاری خود را قطعی ندانیم زیرا همیشه آفت غرور و حبط عمل در کار است.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان