یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 28 اردیبهشت,1395

اطـاعت و حـکومت صالحان(1) ( سوره نور آیه 54 ، 55 )

اطـاعت و حـکومت صالحان(1) ( سوره نور آیه 54 ، 55 )

تربیت در قرآن ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­به یاد استاد طاهائی (رحمه الله­ علیها ) ­­­­­­­­­­­­­­­مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) ­­­­­­­­­­­ 95/02/28

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

قال الله العظیم :

قُلْ أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَیْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَیْکُمْ ما حُمِّلْتُمْ وَ إِنْ تُطیعُوهُ تَهْتَدُوا وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلاَّ الْبَلاغُ الْمُبینُ­ (نور54)

بگو از خدا اطاعت کنید وازپیامبر اطاعت کنید پس ‌اگر روی‌‌‌‌‌‌‌گردان شوید بر پیامبر است آنچه به او تکلیف کرده‌اندوبرشماست آنچه برشماتکلیف کرده‌اندو اگر از او اطاعت کنید هدایت یابید.وبررسول خدا جز ابلاغ آشکار پیام وظیفه‌ای نیست.

وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ ...­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ (نور55)

خدا به‌کسانی از شما که ایمان آورده‌اند و کارهای شایسته کرده‌اند وعده داد که در روی زمین جانشین دیگرانشان کند...

اطـاعت و حـکومت صالحان(1)

­

نکات مورد توجه آیات:

خداونددرسوره‌ی نورازخانواده با فضیلت سخن می‌گویدکه دارای ویژ‌گی‌هایی هستند ازجمله:ایمان به خدا، ذکر و تسبیح پروردگار، مطیع خدا و پیامبرصلی‌الله علیه‌وآله (رهبر) بودن .

محور اصلی سخن در بخشی از آیات سوره نور مساله اطاعت است .

زیرا اطاعت از دستورات الهی در واقع مقیاسی است برای شناختن میزان تسلیم بودن انسان به پروردگارش و در نتیجه سنجش ایمان او. این اطاعت و فرمانبرداری در تمام مواقع و موارد زندگی است اعم ازرفاه و آسایش و سختی ها ومشکلات.

مسلم است که مطیع بودن کاری است دشوار و ممکن نیست که آدمی همواره بتواند با تمام اخلاص آن را مراعات کند مگر آن که در پشت آن هدفی متعالی همچون تشکیل جامعه مهدوی وجود داشته باشد.

وقتی گروهی با ایمان برای تحقق ورسیدن به این وعده ی الهی می‌کوشند و فعالیت می‌کنند افراد آن،مرحله به مرحله و اندک اندک از خود خواهی خویش می‌کاهند و فرود می‌آیند و خود را در بوته فرماندهی ذوب نموده تا سرانجام به ­آن وعده الهی دست یابند. ­­

نکته اول: فرمانبرداری از خدا بدون فرمانبرداری از پیامبر معنایی ندارد.آنان که می‌گویند:تنها کتاب خدا برای ما بس است خطا می‌کنند . زیرا قران به صراحت بیان می کند" قُلْ أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ...."

کلمه "اطیعوا"تکرار شده است تا تاکید بیشتری باشد بر اینکه فرمانبرداری از پیامبرصلی‌الله علیه‌وآله امری است بسیارمهم وبعضاًدشوار. چون فرمانبرداری از خدا دراموری است ثابت اما پیروی واطاعت از پیامبرصلی‌الله علیه‌وآله درقضایا‌ی سیاسی و شرعی و دگرگونی‌های زندگی عمومی ممکن است برای بعضی دشوار باشد.کسی که این حقیقت را نفهمد بی گمان در معرض سر پیچی و تمرد قرار می‌گیرد و این ضر‌ری به خدا و پیامبرصلی‌الله علیه وآله نمی‌رساند "فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما عَلَیْهِ ما حُمِّلَ وَ عَلَیْکُمْ ما حُمِّلْتُمْ"

در آیه فوق از مسئولیت ها تعبیر به بار (سنگین)آمده است و در واقع هم چنین است­ وظیفه رسالت پیامبر صلی‌الله علیه وآله و اطاعت صادقانه از دعوت او باری است بر دوش همه که باید آن را به منزل رسانند و جز مردم مخلص توانایی حمل آن را ندارند .در روایت از امام باقر علیه السلام به نقل از پیامبر صلی اله علیه و آله می‌خوانیم:

یَا مَعَاشِرَ قُرَّاءِ الْقُرْآنِ‏ اتَّقُوا اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ فِیمَا حَمَّلَکُمْ مِنْ کِتَابِهِ فَإِنِّی مَسْئُولٌ وَ إِنَّکُمْ مَسْئُولُونَ إِنِّی مَسْئُولٌ عَنْ تَبْلِیغِ الرِّسَالَه وَ أَمَّا أَنْتُمْ فَتُسْأَلُونَ عَمَّا حُمِّلْتُمْ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَ سُنَّتِی.ای خوانندگان قران از خداوند بزرگ ­بپرهیزید نسبت به کتابش که بر دوش شما نهاده است.چرا که من مسئولم و شما هم مسئولید من در برابرتبلیغ رسالت مسئولم اماشمادربرابرکتاب خدا و سنت من که بر دوشتان نهاده شده است.

پیامبر رهبری است که جز به راه خدا و حق ­دعوت نمی کند "وَ إِنْ تُطیعُوهُ تَهْتَدُوا" اگر از او اطاعت کنید هدایت خواهید شد.

نکته دوم: اطاعت وتسلیم در برابر فرمان خدا و پیامبر نتیجه‌اش رسیدن به وعده الهی و حکومت جهانی‌حضرت ولی‌عصر"عج الله تعالی فرجه الشریف " است."وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ"

خداوند به مومنانی که کردار شایسته می‌کنند وعده پیروزی و پشتیبانی داده توفیق آنها را تضمین می‌نماید.تصریح آیه بر این است که ایمان و انجام اعمال صالح موجب شایستگی انسان برای خلافت در زمین و اداره زندگی بشر می‌شود.به بیان دیگر خداوند مومنان را گرامی داشته و اکرام می‌‌نماید بدین‌سان که ایشان را پیشوایان و امامان مردم قرار می‌دهد تا به اجرای شریعت بپردازنند هم ‌چنان که پیامبران و شایستگان قبلی به این مطلب دست یافتند. "لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ "

ممکن است با استفاده از تعلیم و تربیت و تبلیغ مستمر گروهی را متوجه به حق نموده ولی تعمیم این مساله در جامعه انسانی جزاز طریق تاسیس حکومت صالحان امکان پذیر نیست . به همین دلیل انبیاءبزرگ علیهم السلام همتشان تشکیل چنین حکومتی بوده مخصوصاًپیامبر اسلام صلی الله علیه و آله‌وسلم در نخستین فرصت ممکن اقدام به تشکیل نمو نه ای از این حکومت کرد. ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ادامه دارد

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان