یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 12 خرداد,1403

اهمیت پاسخ به شبهات

اهمیت پاسخ به شبهات

­

­پاسخ به شبهات به‌لحاظ نظری و عملی اهمیت دارد. به‌لحاظ نظری روشن‌شدن حقیقت و دستیابی به‌واقع در گروی پیگیری دلایل اثباتی از یک‌سو و دفع یا رفع شبهات موجود یا احتمالی در مسئله موردنظر است.
­در آموزه‌های دینی نیز بر فضیلت دفاع علمی از باورهای دینی و اعتقادی دربرابر شبهات شیطانی اشاره شده‌است.
­و از جمله روایات مرتبط، روایاتی از امام صادق(ع) است که در آن بر فضیلت عالمان پاسخ‌گو به شبهات و مدافع از حریم اعتقادی، نسبت‌به مجاهدانی اشاره‌شده که برای حفظ جان سایر شیعیان تلاش می‌کنند. بر اساس این روایات فضیلت عالمان مدافع باورهای دینی هزاران مرتبه بیش‌از مجاهدان و مدافعانی است که در جبهه‌های نبرد نظامی تلاش می‌کنند.­
همچنین در تفسیر منسوب به امام عسکری(ع) آمده:­ "علمای پیروان ما مرزداران مرزی هستند که در آن سوی آن ابلیس و نیروهای زیرک او قرار دارند. آنان سپاه ابلیس را از هجوم بر شیعیان ناتوان ما بازمی‌دارند و از تسلط ابلیس و پیروان کینه‌توز او بر شیعیان ناتوان ما جلوگیری می‌کنند. آگاه باشید هر کس از شیعیان ما خود را در این جایگاه مرزبانی قرار دهد، هزار هزار بار از کسانی که با روم و ترک و خزر جهاد کردند برتر است؛ زیرا این مرزدار از دین دوستداران ما دفاع می‌کند، درصورتی‌که آنان از بدن ایشان دفاع می‌کنند."

منبع: فصلنامه عیار پژوهش در علوم انسانی/ش ۱۸­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان