دوشنبه, 02 مهر,1403

­

شنبه, 14 مهر,1397

بازدید جمعی از طلاب مدارس علمیه استان سمنان از مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

بازدید جمعی از طلاب مدارس علمیه استان سمنان از مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

معاونت فرهنگی و معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سمنان به همراه چند نفر از مسئولین و معاونین مدارس علمیه و مدیر مدرسه علمیه عصمتیه و 100 نفر از طلاب این استان روز شنبه 14مهر ماه در مدرسه علمیه نرجس(علیهاالسلام) مشهد حضور یافته و ضمن آشنایی با بخش های مختلف با مدیر مدرسه دیدار نمودند.­

در این دیدار طلاب سمنانی ضمن شرکت در سخنرانی خانم شایسته خوی (مدیریت مدرسه) با موضوع اخلاقی و خانم عظیمی (معاونت فرهنگی) با موضوع تحلیل مباحث سیاسی، با یکی از طلاب مستبصر امور بین الملل نیز دیدار نمودند.

در ابتدا خانم شایسته خوی ضمن خوش آمدگویی به افراد و تبریک سال تحصیلی جدید توضیحاتی پیرامون مکتب نرجس (علیهاالسلام) و بنیانگذار آن (خانم طاهائی) -نه از جهت گزارش بلکه از جهت ارائه یک خط مشی، الگو و مدل- بیان داشت و به طلاب گفت: شما وارد مرحله جدیدی از مقاطع زندگیتان شده­اید که انشاءالله با انتخاب آگاهانه بوده باشد -این صحبت های من را به عنوان الگو در الهام گرفتن حرکت خود استفاده کنید- مکانی که در آن قرار دارید خانم طاهایی با یک همت عالی و پشتکار زیاد و شجاعت بالا و بدون ترس از دشمن و موانع با هدف سرمایه گذاری برای بانوان ایجاد کردند و اعتقاد داشتند بانوان هسته اولیه انسان سازی در جامعه اند. ایشان چند ویژگی داشتند که با موفقیت طی مسیر کردند که خوب است از بدو طلبگی در خود نهادینه کنیم و افق حرکت بر ما مشخص باشد؛ افق حرکت من و شما شغل و رسیدن به مقام و منصب نیست، افق حرکت طلبگی کار انبیاست، قرار است دین را بفهمیم و بفهمانیم و آن را در زندگی مردم پیاده کنیم. خانم طاهایی در عصر من و شما زندگی کرده اند در عصری که تهاجمات غرب و شرق عالم متوجه آن بوده است. مهمترین ویژگی ایشان ثابت قدم بودن در مسیر بود و در همه حال پشتیبان ولایت بودند، در بحران های سالهای مختلف، تحریم ها­ و ... حضور داشتند. ایشان یک فرد معمولی بود که همسر و خانواده و رفت و آمد و دیگر کارهای زندگی خود را هم داشت و اولین حوزه علمیه که بصورت تشکیلاتی تربیت بانوان را بعهده گرفت را تأسیس نمود و در همه اقشار فرهنگیان و فرهیختگان ردّ پا بر جای گذاشت که همه زنان را تحت تأثیر قرار داده است.

مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) برخی از­ ویژگی های بارز استاد طاهایی را اینگونه بیان داشت: اول) کسی که خود را برای خدا وقف کرد خدا مال او می شود؛ ایشان به هیچ عنوان خودشان را ندیدند و هرچیزی را در سایه خدا دیدند و همیشه توصیه شان همین بود که اگر خدا سرلوحه کارتان شد سخت ترین مراحل زندگی را می توانید درنوردید لذا خود را فدای دین کرد. دوم اینکه لحظه ای از قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) جدا نشد و تمام سنوات زندگی را از همین دو منبع کسب کرد و بر دوش خود وظیفه ای سنگین در قبال این دو ثقل اکبر می دانستند. سوم، آگاهی به زمان داشتند، بسیار به­روز بودند و در مورد جریانات داخل و خارج از کشور اطلاعات کامل داشتند. امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: «کسی که آگاه به زمانش باشد مشکلات به او هجوم نمی آورد». تصمیم گیری به­جا و موضع گیری دقیق داشتند و واقعا بصیر زمانشان بودند.

خانم شایسته خوی تصریح کرد: وقتی طلبه می شوید کرسی مراجعات مردم هستید یعنی عَلَم دین دست شماست. یکی از لوازم مهم طلبگی صبر و استقامت است، طلبگی با سختی همراه است و با راحت طلبی گره نمی خورد. در جاده پر پیچ و خم طلبگی اگر یک لحظه غفلت کنید در دره می افتید؛ یاسر الحبیب، سیدصادق شیرازی، ابوموسی اشعری، ابن ملجم، قاضی شریح و ... همه کسانی بودند که درس طلبگی خوانده بودند اما متأسفانه ... . چهارمین ویژگی استاد این بود که به کم قانع نبوده و جهانی فکر می کردند. بعد از پیروزی انقلاب پذیرای طلاب غیرایرانی شد، بلند نظری و بلند همتی جز ویژگی های ایشان بود. پنجم اینکه همیشه خود را در محضر پاسخگویی به حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می­دیدند و امام را حاضر می دانستند لذا دو کار زیبا نمودند و سنت ایشان شد: یکی اینکه در شروع صحبت از امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اجازه می گیریم و دوم اینکه از بدو تأسیس هر روز صبح طلاب دسته جمعی دعای عهد با امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را می خوانند.

امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای علما و متعلمین دعا کردند و فرمودند: خدایا بر علمای ما منت گذارده تا زهد پیشه کنند و خیرخواه باشند این دو ویژگی باید در عالم ظهور پیدا کند دنبال دنیا نباشد، کسی که خیرخواه کسی باشد درد او را درد خودش می داند.

این استاد حوزه سپس افزود: متعلم باید اهل تلاش باشد و میل درس خواندن داشته باشد، پشتکار و انگیزه بالا داشته باشد. آیه الله مظاهری نقل کردند: علامه سید حسین قاضی در جمکران خدمت آقا امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسیدند، حضرت به او فرمودند: خدا را به جیره خوارانم قسم بده تا دعایت مستجاب شود و فرموودند: جیره خواران ما طلبه ها هستند. مقام معظم رهبری روی خوب درس خواندن طلاب تأکید داشتند. قدر خودتان را بدانید، درس را که می خوانید به جانتان بسپارید، به تأسی از اهل بیت (علیهم السلام) اول خودمان ظرف دانش باشیم و خودمان را نورانی کنیم و بعد بتوانیم بقیه را نورانی کنیم. طلبگی یعنی شاگرد امام صادق (علیه السلام)، یعنی ملاشدن و پرشدن از بصیرت و شعور و فهم، طلبه باید با استراحت وداع کند ولی درست هم برنامه ریزی کند. طلبگی شوق و ذوق و انگیزه می خواهد، همت و تلاش و حضور منظم می خواهد. حضرت آقا بر حضوری بودن کلاسها تأکید دارند.

درس خواندن باید طوری باشد که دشمن را عصبانی کند، برای مؤثر بودن در نظام درس بخوانید، درستان را دست کم نگیرید، عزم قاطع و راسخ داشته باشد، میدان عمل را باید طلبه بدست بگیرد. درس بخوانید که برای آینده برنامه ریزی کنید، کار شما کار انبیاست کار انبیا توحید پروری و موحد پروری بود شما هم در این راه سعی کنید.

ایشان در توصیه های پایانی خود به طلاب متذکر شد: تقوا، ورع، عبادت، دعا، توسل، نمازشب، نماز اول وقت، نماز با توجه و ... جزء ضروریات این مسیر است. در روایت می خوانیم: «إذا أرادَ الله بِعَبدٍ خَیراً فَقَّهَهُ فِی الدّینِ و ألهَمَهُ رُشدَهُ» وقتی خدا خیر بنده ای را بخواهد او را فقیه -یعنی آگاهی عمیق در دین -و دین شناس می کند و راه رشدش را به او نشان می دهد. شما هم برای اینکه بدانید موفق هستید یا نه ببینید میزان وابستگی تان به دنیا زیاد شده یا نه؟!

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان