شنبه, 31 شهریور,1403

­

دوشنبه, 10 خرداد,1395

بازدید طلاب خواهر عراقی و مسئول ارتباطات سازمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قم

بازدید طلاب خواهر عراقی و مسئول ارتباطات سازمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قم
بازدید از مؤسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس ( سلام الله علیها )

بازدید طلاب خواهر عراقی و مسئول ارتباطات سازمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قم از مؤسسه‌ی علمی- تحقیقی مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

38 نفر از طلاب خواهر حوزه‌ی علمیه الشهیده بنت الهدی نجف به همراه مدیر این حوزه (خانم منا عبدالرسول التکمجی) و به سرپرستی خانم الهی پور (مسئول ارتباطات سازمانی حوزه‌های علمیه خواهران) روز دوشنبه 95/03/10 در مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد حضور یافته و از بخشهای مختلف این مکان شامل تالار کتابخانه، پژوهشکده طلاب ایرانی و امور بین الملل و نمایه نرجس بازدید نمودند.

در دیدار بانوان عراقی که با هماهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران قم انجام شد، معاون پژوهش امور بین الملل مؤسسه در پنجاهمین سالگرد تأسیس این مؤسسه به بیان ویژگی های اخلاقی، صفات و سیره‌ی استاد طاهایی (ره) مؤسس این مکان و مدارس علمیه نرجس سراسر کشور- خصوصاً اخلاص و تقوای ایشان در تمام امور پرداخت. سپس ضمن اشاره به روش تربیتی و جذب طلاب از سراسر کشور و جهان توسط ایشان، پیرامون سبک کار، فعالیت در عرصه های گوناگون و کتابها و تألیفات استاد به توضیح مطالب پرداخت.

نکات مهم مطرح شده‌ی مهم دیگر در این دیدار عبارت است از: معرفی پژوهشکده نرجس، روند انجام تحقیقات، توضیح نحوه استفاده از نمایه نرجس که در سراسر دنیا قابل دسترسی است، معرفی فصلنامه تحقیقی میراث طاها و همچنین همایش سالانه بانوان بافضیلت هم‌عصر استاد طاهایی که هرساله در سالگرد ایشان برگزار می شود.

معاون پژوهش در نهایت نحوه ورود به حوزه و ویژگیهای تحصیل طلاب را بیان و سطوح علمی مختلف آن را شرح داد و افزود: اکنون خانم شایسته خوی مدیر و از پرورش یافتگان در محضر استاد طاهایی، دنباله روی روش ایشان در اداره این مؤسسه می باشند.

قابل ذکر است در این دیدار خانم حبیبی (از اساتید حوزه) با موضوع "جایگاه طلبه و وظایف اجتماعی، اخلاقی و سیاسی او" سخنرانی نمود.

وی در ابتدا خطاب به طلاب نجف گفت: همه ما اطلاعاتی راجع به تاریخ اسلام مخصوصاً زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله) داریم و می‌بینیم ایشان در آن زمان به روشهای مختلف: ترور شخصیت (توهین و اهانت)، ترور شخص (لیلة المبیت)، محاصره اقتصادی در شعب ابی‌طالب، تبعید و هجرت به مدینه، جنگ و ... مورد هجمه دشمنان قرار می‌گرفتند و نهایتاً زمانی که در هیچیک از این موارد پیروز نشدند، نقشه نفوذ و تحریف دین را کشیدند و امروزه نیز متأسفانه دشمنان از همین راه وارد شدند.

ایشان در ادامه افزود: طبق سفارش مقام معظم رهبری لازم است طلبه در دو موضع برای حضور مفید در عرصه اجتماع مجهز شود؛ اول، مجهز شدن به امور اخلاقی شامل: تواضع، احسان، وقار، حلم و برداری، حسن خلق، صدق و راستی در گفتار و رفتار، کتمان عیوب یکدیگر و ولایتمداری که غایت و نتیجه اینها اتحاد و ولایتمداری می‌باشد.

خانم حبیبی در این زمینه به حدیثی از امام صادق (علیه السلام) اشاره نمود که فرمودند: «اطلبوا العلم و تزیّنوا معه بالحلم و الوقار و تواضعوا لمن تعلّمونه العلم و تواضعوا لمن طلبتم منه العلم، و لا تکونوا علماء جبارین فیذهب باطلکم بحقکم»؛ دانش بیاموزید و دانش خود را با خویشتن‏داری و وقار زینت بخشید، نسبت به شاگردان خود متواضع و نسبت به استادان خود فروتن باشید، و از علمای جبار نباشید که رفتار باطلتان، حق شما را نیز از بین ببرد.

وی دومین موضع تجهیز یک طلبه طبق سفارش رهبری را آگاهی سیاسی، درک مسائل اجتماعی، قدرت تحلیل سیاسی، دشمن شناسی، احساس وظیفه و اقدام و عمل نسبت به تمام موارد دانست.

ایشان در ادامه پیرامون ارزش طلبه و علم روایتی از پیامبر (صلی الله علیه و آله) را بیان داشت که: «من اهان طالب العلم فقد اهاننی و من احتقر صاحب العلم فقد احتقرنی و من احتقرنی فهو کافر»؛ هرکس به طالب علم اهانت کند به من اهانت کرده است و هرکس صاحب علمی را تحقیر و کوچک کند مرا کوچک کرده و هرکس با من چنین کند کافر است. همچنین حضرت در جایی دیگر فرمودند: «طالبُ العلمِ تَبسُطُ لهُ الملائکه أَجنِحَتَها رضًا بما یَطلُب» فرشتگان بالهای خود را برای طلب کننده‌ی دانش می‌گسترانند، زیرا از کار او راضی هستند.

این استاد حوزه در پایان سخنان خود ضمن اشاره به وصیت نامه سیدالشهدا (علیه السلام) به محمد حنفیه که سفارش به امر به معروف، نهی از منکر و احیای مکتب پیامبر و امیرالمؤمنین (علیه السلام) را دربر دارد، گفت: اکنون نیز باید اسلام انگلیسی، امریکایی و داعشی را شناخت و با ولایتمداری در خط رهبری بود چون نقطه نجات همه ما در عصر حاضر توسط ولایت فقیه محقق می‌شود.

یادآور می شود در پایان پس از پخش کلیپی از استاد طاهایی، تعامل و گفتمانی با طلاب و مسئولین امور بین الملل مؤسسه صورت گرفت و در نهایت طلاب نجف ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و بازدید خواستار تعامل هرچه بیشتر میان این حوزه علمیه با بانوان کشور عراق شدند.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

 

2 نظر در مطلب "بازدید طلاب خواهر عراقی و مسئول ارتباطات سازمانی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قم" ثبت شده است

1395/03/17 08:44 ب.ظ

باسمه تعالی
سلام علیکم
ضمن تشکر و سپاس از زحمات بی شائبه بزرگواران، از محضرتان خواهشی داشتم.
به یقین می دانم مسئول محترم پژوهش از سابقه کشور عراق در مبارزه با استعمار و نقش عظیم حوزه های علمیه و روحانیون مستحکم آن در پیش برد اهداف اسلامی، فرموده اند، به خصوص شخص بانوی بزرگوار بنت الهدی. از سوی دیگر مکتب نرجس سلام الله علیها، در خدمت رسانی بی شائبه و خالصانه شهره است؛ به همین خاطر خواهشمندم متن کامل سخنان اساتید را در سایت قرار دهید تا امثال بنده که از توفیق حضور محروم و بسیار مشتاق مباحث دینی هستم، از این چشمه فیاض بهره مند گردم.
بر طبق وظیفه ایمانی لازم می دانم ضمن تشکر از عزیزان بخش روابط عمومی و با علم به اینکه به امر خطیر و حساسی مشغولند، خواهش کنم از اشتباهات تایپی در متن ها احتراز بفرمایید. کار خالصانه و زیبای شما با اتقان و استحکام آن کامل می شود.
به دعای خیر همه شما خوبان مخصوصا در ماه مبارک رمضان محتاجم.


طوسی

1395/03/24 04:11 ب.ظ

با سلام و عرض سپاس از دقت نظر و ابراز لطفتان
متن کامل این خبر به همراه سخنرانی استاد حبیبی بر روی سایت درج شده است .

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان