یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 30 دی,1394

بانوان هم عصر استاد طاهایی( رحمه الله علیها ) (بانوی فاضله استاد نوقانی)

 بانوان هم عصر استاد طاهایی( رحمه الله علیها ) (بانوی فاضله استاد نوقانی)
استاد نوقانی از جمله این افرادند که استاد طاهایی با شناخت توانایی‌ها و سرمایه‌گذاری بر روی استعداد ایشان مجال را برای بهره وری از این بانوی فاضله برای عموم فراهم ساختند.

 

برگزاری نشست بانوان فاضله‌ی هم عصر استاد طاهایی(ره)

(بانوی فاضله استاد نوقانی)

در پنجمین سالگرد رحلت استاد طاهایی(ره) ( مدیر و مؤسس مدرسه علمیه نرجس(علیهاالسلام) مشهد و مؤسس مدارس علمیه نرجس(علیهاالسلام) سراسر کشور) مؤسسه‌ی علمی- تحقیقی مکتب نرجس(علیهاالسلام) اقدام به برگزاری پنجمین نشست از سلسله نشست های بانوان فاضله‌ی هم عصر استاد با محوریت سیره استاد فاضله خانم نوقانی نمود.

در این نشست که با قرائت قرآن و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز گردید ابتدا خانم شایسته خوی (مدیر موسسه‌ی علمی تحقیقی مکتب نرجس(علیهاالسلام)) ضمن خوش آمدگویی به افراد به ایراد سخنرانی پرداخت. خانم شایسته خوی سخن خود را با تسلیت شهادت حضرت فاطمه معصومه کریمه اهل بیت(علیهاالسلام)و تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام الله دهه فجر آغاز نمود وانتقام شیرین حزب الله از به شهادت رسیدن شهدای قنیطره را از مقدمات فراهم شدن انقلاب جهانی و بیداری اسلامی دانست.

وی سپس ادامه داد: خداوند در روز قیامت موازینی را قرار می¬دهد. موازین دو معنا دارد: یکی جمع میزان و دیگری جمع موزون است. میزان قیامت و متناسب با حقایق آن نشئه است. خدای متعال این موازین را برای سنجش اعمال ما نصب می‌کند. در این حدیث امام صادق (علیه السلام)  خون شهیدان را با مداد علما مقایسه می کنند و می فرمایند: قلم های علماء به خون‌های شهیدان مرجح است. شهید یعنی کسی که از وجود خود و از خیرات مادی دنیا گذشته است، از پدر و مادر و فرزند و عیال گذشته و مرگ را طائعا با طوع و رغبت استقبال کرده است. با این دلبستگی‌هایی که به دنیا داریم این کار شهید تصورش هم برای ما غیرممکن است، حال با این وصف، قلم عالم ارجح است، این چه قلمی است؟ عالم شاید همه¬جور قلمی بزند؛ تحقیق‌های اصولی کند، دقتهای فقهی انجام دهد و شاید صد صفحه هم بنویسد. آیا منظوراین است؟ نه این نیست. آن قلمی مدنظر است  که انسان ها را برای رفتن در آن میدان¬های دشوار آماده می¬کند. قلمی که ایجاد  بصیرت کند و انسان‌های مادی آماده شوند درمیدان جهاد فی سبیل الله بروند و خود را از همه این مادیات عریان کنند. لذا استاد طاهایی(ره) به تأسی از اجداد پاکش که انتقال علم بعنوان یک میراث گرانبها را زمینه ماندگاری دانش و نورانی شدن جامعه می‌دانستند، با بسترسازی برای فعالیت علمای فرهیخته و زنان فاضله شاگردانی را تربیت کرد که بسیاری از آنان اساتیدی صاحب فضل و الگویی در زمینه اخلاق اسلامی شدند. استاد نوقانی از جمله این افرادند که استاد طاهایی با شناخت توانایی‌ها و سرمایه‌گذاری بر روی استعداد ایشان مجال را برای بهره وری از این بانوی فاضله برای عموم فراهم ساختند.

خوشحالیم که چنین بزرگداشتی در سالروزی مقارن گشت که به حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام) منتسب است کسی که خود به تأسی از امام معصوم و به تأیید ایشان به نشر علم اهتمام گذاشت و همواره عالمان بسیاری در سایه عنایات ایشان توانسته اند به دقیق ترین مباحث علمی و اعتقادی بپردازند و علم و اخلاق جامعه بشری را نورانی سازند. باشد که با تأسی از چنین زنان فاضله‌ای بتوانیم مسیر آنان را در کسب علم و نشر و عمل به آن ادامه دهیم.

سپس استاد پورحسینی (از شاگردان خانم طاهایی و خانم نوقانی) در رابطه با سبک زندگی، تدریس، فعالیت های تبلیغی و ... استاد نوقانی سخنانی را بیان نمود.

در ادامه مراسم حجه الاسلام و المسلمین دکتر حسین زاده بحرینی (نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی) ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت معصومه (علیهاالسلام) و گرامیداشت روزهای پیروزی انقلاب اسلامی، به ایراد سخنرانی با موضوع "اهمیت درس گرفتن از قرآن" پرداخت و گفت: در آغاز لازم می¬دانم از ابتکار مدیریت مکتب نرجس(علیهاالسلام) در نکوداشت کسانی که عمر خود را در راه اعتلای معارف دین سپری نموده اند تشکر کنم که این، کار بسیار ارزشمندی است و دعا می‌کنم این حرکت استمرار داشته باشد. علت تشکیل این جلسه تکریم و تعظیم یکی از اساتید برجسته است که سال‌ها در این شهر به تعلیم و تربیت اشتغال داشتند. قرآن کتابی است که از نظر پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلم) (معلم این کتاب) کتاب درسی است و می فرمایند: اگر خیر دنیا و آخرت را می خواهید قرآن را درس بگیرید. مشکل جامعه ما و حتی جامعه علما و طلاب ما این است که مرحله‌ی قرائت را اصل قرار داده و مرحله‌ی درس گرفتن را کمتر توجه کردیم. قرآن کتابی پر از مطالب برای تغییر رفتار، تغییر زندگی و... ما انسان ها است.

قرآن در بیان خود یک سبک خاص دارد؛ جملات خبری، سوالی،‌ تعجبی و ... دارد. یکی از راه های قرآن برای این که رفتار و نگاه ما را تغییر دهد و به طور فراوانی استفاده کرده، شیوه پرسش است. منتها چون علائم سجاوندی ندارد ما بسیاری از آن ها را سوالی نمی خوانیم. یکی از شیوه های یادگیری، یادگیری فعال است. وقتی استاد یک سوال را مطرح می‌کند، ذهن دانشجو درگیر می‌شود، این شیوه یادگیری فعال است که با سوال آغاز می‌شود. یادگیری فعال یعنی متعلم (طلبه و دانشجو) در تولید این علم درگیر شود. سوالات قرآن باید به صورت سوال (با لحن) خوانده شود تا ذهن مخاطب فعال درگیر شود قرآن یک سوال کوتاه می‌پرسد و جان انسان را درگیر می کند. «أفی الله شکّ؟» اصلا خدا چیزی است که بشود راجع به آن شک و تردید کرد؟ این سوال ماه‌ها می تواند انسان را درگیر کند و نتیجه تأمل در آن  خداباوری باشد. قرآن جان انسان را مورد خطاب قرار می‌دهد. وقتی بحث معاد مطرح می شود، سوال قرآن این است: «أفحسبتم أنّما خلقناکم عبثا و أنّکم إلینا لاترجعون؟» فکر کردید ما شما را بیهوده خلق کردیم؟ گمان کردید ما شما را برنمی گردانیم؟ خداوند همین طوری می‌خواهد ما را هدایت کند. شاید ما این آیات را بارها خوانده‌ایم اما به صورت سوالی نخوانده و فکر نکرده باشیم. واقعا خدا برای چه ما را خلق کرد؟! قرآن می‌خواهد رفتار ما را کنترل کند، بسیاری از گناهانی که ما انجام می‌دهیم، ‌هنگام گناه احساس حضور نداریم و حواسمان نیست که خداوند همه جا حضور دارد و ما را می بیند. «ألم یعلم بأنّ الله یری». اگر همین آیه درست در ما اثر کند خیلی از رفتارهایمان را کنترل می کند. «أیحسب أن لم یره احد» انسان، گمان کرده هیچ کس او را نمی‌بیند. خداوند می‌خواهد انسان حواسش را جمع کند و خودش را گم نکند. ای انسان «ما غرّک بربّک الکریم». چه چیزی باعث شده اینقدر خودت را بگیری و نسبت به خدا غره شوی؟ قرآن می‌خواهد ما را متکی به خود بار بیاورد «ألیس الله بکاف عبده». آیا خدا برای بنده اش کافی نیست؟ چرا باید این در و آن در را بزند و پیش بقیه خضوع و خشوع کند؟ قرآن می خواهد حواسمان را نسبت به دشمن جمع کنیم. «ألم أعهد إلیکم یا بنی آدم أن لا تعبدوا الشیطان إنه لکم عدو مبین وأن اعبدونی هذا صراط مستقیم» آیا با شما قرار نگذاشتیم که شیطان را نپرستید؟!

تدبر در قرآن یعنی همین. خداوند این سوالات را گذاشته که برایش جواب پیدا کنیم که مجموعه این سوالات خداباوری است. این سوالات را پیدا و جواب دهیم؛ مجموعه جواب ها حتما در خداباوری و زندگی ما اثر دارد. «هل یستوی الذین یعلمون والذین لا یعلمون» اگر قرار است امتیاز دهیم و ارزش گذاری کنیم، این دو گروه مساوی‌اند؟ مرحوم علامه طباطبایی در المیزان ذیل این آیه می فرمایند: این علم، علم بالله است. علم به خداوند یعنی کسی که خداشناس است، کسی که دیگران را با خدا آشنا می‌کند. من برای اینکه دیگران را با علم آشنا کنم باید خودم عالم باشم. جامعه‌ای که پاسخ این سوال را به صورت روشن پیدا کرده باشد، کجا دچار سقوط خواهد شد؟ آنجا که این معادله برعکس می‌شود، یعنی«الذین لایعلمون» ارج و گرامی داشته می‌شوند اما «الذین یعلمون» به انزوا کشیده شده و ارزش نداشته باشند.

ایشان سپس افزود: من با خاندان نوقانی آشنایی 28ساله دارم. مرحوم آیه ا... نوقانی از فعالان دوران انقلاب بودند و یکی از 5 عالم محترم شهر بودند که مردم با امضای آنها به خیابان‌ها می‌آمدند. مرحوم نوقانی از افرادی است که فرد هرچه به ایشان نزدیک‌تر می‌شد عظمت ایشان را بیشتر می فهمید. سجایای اخلاقی‌شان در اوج بود که بسیاری از آنها را خداوند به هرکسی نمی‌دهد.

وی در پایان در خصوص برپایی این مراسم گفت: وقتی عالم را تکریم می کنید درواقع علم و دانش را تکریم می‌کنید. این عزیزان سرمایه های گرانقدر ناشناخته‌ای هستند. سفارش من به فعالان مکتب نرجس(علیهاالسلام) این است که آثار این افراد را خوب ضبط و ثبت کنند، نتیجه آن برای تربیت نسل آینده بسیار مؤثر است؛ اینها نماد مهم تربیت هستند. یک نمونه‌اش این است که با قرآن ارتباط برقرار کنیم، نمونه دیگرش هم این است که تربیت شدگان قرآن را الگوی خودمان قرار دهیم.
گفتنی است در پایان مراسم استاد نوقانی ایراد سخنرانی نموده و ضمن عرض تسلیت به مناسبت وفات کریمه اهل بیت (علیهاالسلام) گفت: در پنجمین سالگرد ارتحال استاد طاهایی(ره) در مکتب نبودن ایشان را بسیار احساس می‌کنیم. در این مدت خیلی سخت گذشت. خودشان به ما یاد داده بودند به شوق دیدار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیائیم. ایشان که بود ما را شاد می کرد. اگر زمانی ایشان مسافرت می‌رفتند دیگر پایمان کشش نداشت مکتب بیائیم، حال فکر کنید خدا چطور صبر عنایت می‌کند که 5 سال است ایشان را ندیده‌ایم. دنیا هیچ چیزش پایدار نیست، خدا کند آنچه می‌گوئیم و آنچه می‌شنویم در راه رضای خدا باشد، وظیفه سنگینی بر دوش ماست.

روی سخن من با شاگردان و دختران جوانی است که خانم را ندیده‌اند و پای درسشان نبودند. ارزش انسان به چیست؟! بیشتر فکر کنید! خلقت ما برای چه بوده؟ اگر هدف خلقت را ندانیم نمی‌توانیم خودمان را ارز‌یابی کنیم. اگر فکر کنیم همه‌اش همین جسم و قیافه و اندام و ظاهر ماست، نمی‌توانیم ارز‌یابی کنیم. این است که حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: «من عرف نفسه فقد عرف ربّه» انسان اگر اول خودش را بشناسد بعد می تواند خدایش را بشناسد. خداوند چرا ما را خلق کرد؟ چرا ما را بر فرشتگان برتری داد؟ در مقابل سؤال پروردگار اینها گفته علمی برای ما نیست. پس چرا اعتراض کردید به خلقت این مخلوق؟ آنچه را که من می دانم شما نمی دانید.«... لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ یَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْیُنٌ لاَّ یُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ یَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَـئِکَ کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَـئِکَ هُمُ الْغَافِلُونَ» دنیا را جای تفرقه قرار دادند. باید انسان را از انسانیت جدا کرد. خوی انسانیت غیر از این ظاهر انسانی است. در قرآن آمده است: «فتبارک الله أحسن الخالقین» پس سعی کنیم أحسن الخالقین شویم. آیا برای این انسان در ظاهر که افرادی مثل داعش هم هستند و سر می برند ارزش است؟!

ایشان سپس گفت: خانم طاهایی(ره) و حاج آقای طاهایی(ره) زنده هستند. آنها نامحدودند و چشم ما محدود است. خداوند به آنها اجازه می‌دهد هرجا می‌خواهند بروند. چشم و گوش ما چون با این اعضا و جوارح در محدوده مادی است پس دیدن و شنیدن‌مان هم محدود است. پس ما خودمان را نشناختیم و خیال می‌کنیم با مرگ و مردن تمام می‌شود. ارزش ما به جوانی، زیبایی، لباس، آرایش، ثروت، نیرو و قدرت و ... ما نیست. اگر انسانیت باشد باید فکر و روح هم ترقی یابد. امام علی (علیه السلام) می فرمایند: اى مؤمن! به تحقیق این دانش و ادب بهاى جان توست پس در آموختن آن دو، بکوش که هر چه بر دانش و ادبت افزوده شود بر قیمت و قَدْرت افزوده مى‏شود؛ زیرا با دانش به پروردگارت راه مى‏یابى و با ادب به پروردگارت خوش‌خدمتى مى‏کنى و با ادب در خدمت‏گزارى، بنده سزاوار دوستى و نزدیکى به او مى‏شود. پس [این[ نصیحت را بپذیر تا از عذاب بِرَهى. در اینجا مولی انسان را ارزش‌یابی می کنند. کوشش کنید علم بیاموزید. علم خودشناسی و خداشناسی، پس تا می‌توانید کوشش کنید ارزشتان را بالا ببرید که این ملاک ارزش‌گذاری است.

شایان ذکر است برپائی نمایشگاه زندگی توحیدی با محوریت قرآن، پخش کلیپ، پخش صدای استاد طاهایی(ره)، پخش فیلمی از سبک زندگی استاد نوقانی، رونمائی از کتاب‌های "نگاهی بر نقش امام صادق (علیه السلام) در دانشگاه جعفری با تأکید بر گسترش مبانی خداشناسی"، "سیری در دعای مکارم الاخلاق امام سجاد (علیه السلام) جلد دوم"، "ترجمه مجمع البحرین" و "خردهای ره یافته (گذر و توضیح خطبه 220 نهج البلاغه)"، و اهدای جوایز به فعالان همایش از دیگر برنامه های اجرا شده در این مراسم بود.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان