یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 08 بهمن,1399

بانوی دو عالم

بانوی دو عالم

­

دانش حضرت با توجه به گستره آیات قرآن دامنه ای وسیع دارد چناچه امام صادق علیه السلام فرموده اطلاع از اول و آخر قرآن و حقایق نهفته در آن برای اطلاع از همه امور کافی است زیرا در آن خبر از آسمان در زمین و آنچه بوده و خواهد بود وجود دارد. (کافی کلینی، ۲۲۹/۱)


محدثه بودن
قال الصادق علیه السلام: «انما سمیت فاطمه محدثه لان الملائکه کانت تحبط من السماء فتنادیها کما تناوی مریم»؛ فاطمه را بدان حجت محدثه نامیده اند که فرشتگان از آسمان فرود آمده و با او گفت و گو می کردند همان گونه که با مریم؛ و همان گونه که او را ندای می دادند و سخن می گفتند به فاطمه نیز ندا می دادند که همان ای فاطمه خدا تو را برگزید پاک و پاکیزه است ساخت و تو را بر همه زنان گیتی برتری بخشید.
یا فاطمه ان الله اصطفاک و طهرک و اصطفاک علی نساء العالمین (کافی، ج1، ص182)


السلام علیک ایتها المحدثه العلمیه
سلام بر تو ای محدثه همانا دانایی ایشان
نوعی با محدثه بودن پیوند خورده

­

تعلیمات پیامبر
پیامبر برترین مخلوق الهی است و تمام و اولیاء الهی در مسیر کمال خود از ایشان مدد می گیرند حضرت فاطمه نیز از وجود مقدس پیامبر معارفی را درباره اسلام و قرآن فرا گرفته. (کلینی، ج62/1)
امام سجاد در سخنی خطاب به فرزند خود امام باقر به ذخایر گران بهایی از علوم پیامبر اشاره کرده که به آنان ارث رسیده و در توضیح این ذخایر فرموده اسراری است که بر جبرئیل بر پیامبر عرضه کرد در آن حضرت علی و فاطمه تعلیم داده (مجلسی، 172/83)

­

مقام انسان کامل
کسانی که مراقبت کامل و تعالی معنوی را طی می کنند و به مقام انسان کامل دست می یابند به منبع علم لایزال الهی متصل می شوند بر امور غیب اطلاع می باند و حقایق امور و اسرار هستی بر آنان کشف می شود.
دست یافتن اولیاء الهی به مراتب بالای یقین،ایمان و اطمینان نام آنان را به درجه عصمت رسانده و حضرت زهرا دارای مقام عصمت نبودند (سوره احزاب، آیه ۳۳)
«انما یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل بیت و یطهرکم تطهیرا»
به سبب مقام عصمت حجت فعل و قول و تنزیر حضرت و مرجعیت دینی و صلاحیت تفسیر و تبیین دین نیز برای ایشان ثابت می شود و کلام و سیره ایشان مدار تشخیص حق از باطل می گردد.

­

تجلی علوم فاطمی علیها السلام
حضرت فاطمه علیها السلام
۱-علم لدنی
امام باقر علیه السلام درباره حضرت زهرا فرمودند: «فطمها الله بالعلم» (علل الشرایع، ۱۷۹/۱)؛ یعنی آن حضرت از آغاز خلقتش به سبب کثرت علم از جهل بریده و از علوم ربانی برخوردار شده است.
دانش عموم انسانها با آموختن و از راه تحصیل کسب می شود اما دانش انبیاء و حجتهای الهی مستقیما از مبدا فیض خداوند گرفته می شود و علم الهی است که به آن علم لدنی می گویند چنان که در قرآن درباره حضرت خضر آمده " و علمنا من لدنا علما"(علم فراوانی از نزد خود به او آموخته بودیم).
در روایتی نقل شده که نور وجودی فاطمه علیها السلام با پیامبر صلی الله و علیه و آله یکی است. به واسطه این نور از آنچه بوده و خواهد بود آگاه است. (کلینی ۴۴۰/۱) ( ابن عبدالوهاب ۴۷-۴۶)

تا روز قیامت و زمانی که محشر بر پا می شود آگاه کنم
علی علیه السلام نزد پیامبر صلی الله علیه و آله رفت و ایشان این امر را تصدیق کرد و اذعان داشت که نور فاطمه علیها السلام از نور وجود من است با بازگشت علی علیه السلام به همراه سلمان به خانه فاطمه علیها السلام فرمود: من از همان نور خلق شده ام و به واسطه آن گذشته و آینده و حال را می دانم. (ابن عبدالوهاب، ۴۷-۴۶) (مجلسی، ۸/۴۳)

­

۲-السلام علیک ایتها المحدثه العلمیه
دانایی ایشان به نوعی با محدثه بودن پیوند خورده

علم لدنی
امام باقر علیه السلام فطمها الله بالعلم؛ فاطمه سلام الله علیها به سبب کثرت علم از جهل بریده و از علوم ربانی برخوردار شده.

­

۳-مصحف فاطمه
فاطمه سلام الله علیها معلم مجرای فیض تعلیمی خداست.

­

۴-مرجعیت علمی
کلام و سیره فاطمی به سبب مقام عصمت مدار تشخیص حق و باطل است.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان