یکشنبه, 01 مهر,1403

­

جمعه, 30 بهمن,1394

بررسی مستندات شهادت ثالثه در اذان

بررسی مستندات شهادت ثالثه در اذان
در باب ولایت امام علی (ع) باید گفت که ولایت ایشان همراه با نبوت پیامبر(ص) و یگانگی خداوند همیشه با هم بوده است وجای هیچ شبهه ای نمی باشد .

       

اهل سنت شهادت به ولایت امام علی (ع)دراذان رابدعت می دانند درصورتی که شیعه به این ادعا با دلایل متقن پاسخ می دهد:

بنا بر فتوای اکثر علمای شیعه شهادت به ولایت امام علی(ع)جزء واجب اذان نمی باشد بلکه جزء مستحب آن است. مانند حضرات آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله سیستانی، آیت الله خامنه ای و ... که می توان به رساله های عملیه ایشان و یا سایت های رسمی ایشان مراجعه کرد.
اما در باب ولایت امام علی (ع) باید گفت که ولایت ایشان همراه با نبوت پیامبر(ص) و یگانگی خداوند همیشه با هم بوده است وجای هیچ شبهه ای نمی باشد لذا به برخی از این مستندات اشاره می شود :

 در حدیث معروف معراج آمده موسى بن جعفر(ع) از آباء گرام خود از امام علی (ع) نقل کرد که پیامبر اکرم(ص) فرمود: داخل بهشت شدم دیدم بر درب آن با طلا نوشته شده‏"لا اله الا اللَّه. محمّد حبیب اللَّه. علی ولى اللَّه "(محمد باقر مجلسی/ بحارالانوار ج5 ص4)

وهمچنین از پیامبر اکرم (ص) نقل شده که فرمودند: بر عرش نوشته شده:

"لا اله الا اللَّه وحده لا شریک له محمّد عبدى و رسولى ایدته بعلى بن ابى طالب"( محمد باقر مجلسی/ بحارالانوار / ج5 ص 9)

 امام صادق (ع) فرمود:" ما اول خاندانیم که خدا نام ما را بلند کرده چون خدا آسمان‏ها و زمین را آفرید به منادى دستور داد  سه باراشهد ان لا اله الا اللَّه، اشهد ان محمدا رسول اللَّه اشهد ان علیا امیر المؤمنین حق"(امالی صدوق ترجمه کمره ای ص604) قال رسول اللّه: صلّى اللّه علیه و آله لمّا عرج بی إلى السّماء رأیت مکتوبا على ساق العرش بالنّور: لا إله إلّا اللّه محمّد رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله أیّدته بعلیّ و نصرته به(الانصاف فی النص علی الائمه با ترجمه رسول محلاتی،متن عربی ص 149) و (حاکم حسکانی / شواهدالتنزیل ج 1 ص 295،296)

همچنین در منابع زیر هم به این مضمون اشاره شده است: (نهج الخطابه/علی علم الهدی ج 2 ص 462
(آیت الله بروجردی / جامع الاحادیث ج 13 ص 93) ،(ابن عساکر / 6تاریخ مدینه دمشق ج16 ص 456 و ج 42 ص 336

 (حسینی فیروزآبادی، مرتضی /فضائل الخمسه من صحاح السته ج 1 ص 176) و (  تفسیر فرات الکوفی، ص: 342 و 343)

در پایان به این نکته ظریف مرحوم مجلسی اشاره می شود که می فرمایند : ذکر این شهادت مانند سخن گفتن در بین اذان می باشد که اگر کسی در بین اذان سخن گفت اذان باطل نمی شود؛ بلکه این شهادت از بزرگترین ذکرها می باشد. (بحارالانوار ج 81 ص 111)

پس ذکر این شهادت بعد از اقرار به شهادت به نبوت پیامبر(ص) به قصد استحباب هیچ گونه اشکالی ندارد. و شیعه این شهادت را به خاطر زنده نگه داشتن نام و یاد امام علی (ع) قرار داده ؛ چرا که در طول تاریخ خلفای اموی و عباسی سعی در از یاد بردن نام ایشان را داشتند ، ازجمله لعن و نفرین ایشان که توسط معاویه آغاز شد و تا سالها خطبا خطبه خود را با لعن امام علی (ع) آغاز می نمودند و حتی در نمازهای خود امام علی(ع) را لعن می کردند .

امید است با این مستندات تاریخی به شبهه مورد نظرپاسخ داده شده باشد.



با استفاده از:

1.      پایگاه تخصصی مقالات متعلق به مجمع جهانی شیعه شناسی/مقاله شهادت ثالثه: محمدرضا منصوری

2.      پایگاه اطلاع رسانی غدیر(11/8/92)

3.      ر.ک : تاریخ عمومی حدیث : مجید معارف ،نشرکویر،1384.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان