یکشنبه, 01 مهر,1403

­

یکشنبه, 07 خرداد,1396

برگزاری دومین روز از مراسم ماه مبارک رمضان در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

برگزاری دومین روز از مراسم ماه مبارک رمضان در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

روز یکشنبه 96/03/07 در دومین روز مراسم ماه مبارک رمضان مکتب نرجس(علیهاالسلام) مدیریت این مؤسسه خانم شایسته خوی و استاد پورحسینی سخنرانی نمودند.

در این روز پس از تلاوت جزء دوم قرآن کریم خانم شایسته خوی بیان داشت: در این جزء از قرآن بسیاری از احکام بیان شده است؛ تجارت، جهاد و مبارزه، قصاص، حج و ماه­های حرام، انفاق، ازدواج، طلاق، شیردادن و .... که مهمترین تأکید این جزء "توصیه به صبر و تقوا"ست و نشان از این دارد که انجام دادن هریک از احکام ارتباط تنگاتنگی با صبر و تقوا دارد.

ایشان یادآور شد امروزه ما شاهد این هستیم که عده­ای می­خواهند ارزش­های انقلاب اسلامی را از بین ببرند و اندلس دوباره به وجود بیاورند. آیات 192و 193 سوره بقره شاهد مثال این موضوع است. این دو آیه اشاره به این قضیه دارد که در اسلام جهاد ابتدایی وجود ندارد بلکه جهاد دفاعی توصیه شده است مگر اینکه معصومی وجود داشته باشد و حکم به جهاد دهد. این آیه می گوید اگر شما را کشتند شما اجازه دارید آن ها را بکشید و اگر شما را اخراج کردند شما هم اجازه دارید آن ها را اخراج کنید.

وی افزود: در دین مبین اسلام "قتل" مذموم است مگر در بحث قصاص و مفسد فی الارض؛ و الّا کشتن انسان کار ناپسندی است. در این آیه "فتنه" به مراتب شدیدتر از قتل بیان شده است و در لغت بمعنای قرار دادن طلا در آتش برای تشخیص میزان خالصی از ناخالصی می باشد.

خانم شایسته خوی ضمن اشاره به تعبیرات زیادی که از فتنه و مشتقاتش در قرآن آمده است، بیان داشت: در آیه دوم سوره عنکبوت فتنه به معنای آزمایش است، گاهی به معنای فریب دادن، گاهی بلا و عقاب و در جای دیگر به معنای گمراهی و ضلالت است، به معنای شرک و بت پرستی و گاهی سدّ راه ایمان آوردن هم آمده است که در آیه به این معنا می باشد.

وی با توجه به آیه مورد بحث تصریح کرد تلاش باید تا زمانی ادامه پیدا کند که هیچ اثری از فتنه باقی نماند و فقط دین و ایمان باشد. هدف فتنه گران این است که فضا را غبارآلود کنند تا بتوانند کار خود را انجام داده و مردم را دچار سردرگمی کنند. از زمانی که حکومت ما تشکیل شد و انقلاب اسلامی بوجود آمد دشمن از خارج و داخل کشور کار خود را شروع کرده است و بیشترین ضربه ما از دشمن داخلی است. آخرین حربه و زننده ترین ضربه آنان "فتنه فرهنگی" است؛ همان تعبیری که مقام معظم رهبری تحت عنوان "نفوذ" بیان کردند؛ یعنی حرکتی موریانه وار که از زیر شروع به از بین بردن می کنند و پایه­ها که سست شدند کلا فرو می­ریزد.

ایشان در ادامه افزود: این فتنه ها گاهی از نام تشیع برای ضربه زدن به آن استفاده می­کنند و ما باید مبارزه دائمی، همه جانبه و هوشیارانه داشته باشیم. ما اگر بخواهیم حکومت دینی تمامیت ارضی پیدا کند باید با هرگونه تفکر ضد دینی آنان مقابله کنیم. نوع مقابله هم نباید فقط با هیجان و تجمعات باشد، اگر هیجانات پشتوانه علمی و استنادات منطقی نداشته باشد کلاً بی فایده است.

مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) با متذکر شدن این نکته که "فتنه در برابر دین قرار گرفته است" تأکید کرد ما اکنون باید  بپذیریم که فتنه شده است؛ اگر بخواهیم فتنه را نابود کنیم باید آگاهی خود را بالا ببریم. مقام معظم رهبری نیز فرموده­اند: درهیچ وضعیتی ما نباید از اصولمان عقب نشینی کنیم. یکی از مواردی که مردم متوجه فتنه نبودند اندلس بود که بعد از 800 سال اندلس مسلمان نشین به مسیحی نشین تبدیل شد و پایه اش فرو ریخت. خداوند در آیه 217 سوره بقره می فرماید: «فتنه به مراتب شدیدتر از قتل است و فتنه گر از مقابله با شما دست بر نمی­دارد تا شما از دین دست بردارید».

وی ضمن بیان این مطلب که هدف بنیانگذار فضای مجازی فروریختن زیرساخت های افکار جوانان است خاطرنشان کرد: دین خدا از بین نمی رود و خداوند خودش از آن محافظت می کند و این قول خداوند است که می فرماید: « انسان هایی هستند که پشتیبان دین باشند و آن را حفظ کنند، اگرچه شما در مقابل فتنه ها تحمل نکنید و از دین برگردید». و نیز می فرماید: « کسی که از دین برگردد همه اعمالش در دنیا و آخرت از بین می رود».

یکی از سناتورهای آمریکایی می گوید: تا وقتی قرآن بر مسلمانان حکومت کند کاری نمی توان کرد.

خانم شایسته خوی در ادامه گفت: در این آیه فتنه گر دو کار انجام می دهد؛ اول، راه خدا را سد می کند و دوم اینکه، شبهه ایجاد می کند در معاد، امامت، نبوت و... . سرچشمه فتنه گری و انحرافات حبّ دنیا است. حضرت علی (علیه السلام) در خطبه شقشقیه دقیق این موارد را در مورد فتنه بیان می کنند؛ حضرت فتنه ها را به امواج کوبنده و شکننده تشبیه کردند، رهبران الهی کشتی های نجات هستند؛ هرکس بخواهد جلوتر از رهبری حرکت کند ما ساکت نمی­نشینیم. آخرین خاندانی که در اندلس اسلامی حکمت کرد بنی نصر بود. زمانی که بنی نصر سرکار آمد سقوط اندلس قطعی بود که به محض روی کار آمدن این خاندان، با یک سری ترفندهای کوچک سقوط کرد و به دست مسیحیان افتاد. دو علت این حادثه اختلافات بسیار زیاد بین مسلمانان در اندلس (اسپانیای جدید) و قدرتمند شدن حکومت های مسیحی که همسایه مسلمانان بودند می باشد.

ایشان در پایان ضمن توصیه نمودن مخاطبان به مطالعه پیرامون "چگونگی بوجود آمدن داعش" و "علت ردّ پای داعش در حکومت های اطراف" یادآور شد: مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در سال 1376 فرمودند: حتماً کارگزاران، مسئولان، مدیران، معلمان و ... تاریخ اندلس و تاریخ مشروطیت را مطالعه کنند چون تاریخ تکرار پذیر است. جنگ سوریه، عراق، لبنان، افغانستان، بحرین، یمن، دعواهای فرقه ای پاکستان و ... نشان از فتنه­ی بزرگی دارد که قصد آن ها نابودی تفکر شیعه است. با تعداد کم ولی ایمان قوی هم میتوان جلوی فتنه که حتی در منازل هم نفوذ کرده است را گرفت.

در ادامه مراسم خانم پورحسینی به ایراد سخنرانی پرداختند و هدف از مطرح نمودن بحث خود (رسانه) را اینگونه بیان نمودند: که ذهن افراد متوجه فیلمها وسریال ها حتی برنامه های آشپزی و برنامه های هزینه بر است، که وقتی شما این شاخصه ها را بدانید می­توانید تذکرات لازم را به صدا وسیما بدهید.

ایشان در رابطه با دغدغه پیرامون کتاب سواد رسانه ای گفت: ما باید نسبت به این کتاب هم مطالبه گری داشته باشیم چون قرار است این کتاب در مدارس تدریس شود.

وی بیان داشت: در کلام معصومین داریم که مؤمن ساعاتش را تقسیم می کند؛ ساعتی برای عبادت، ساعتی برای خواب و ساعتی برای لذت های حلال. بسیاری از افراد به غیر از تلویزیون لذت دیگری ندارند، در واقع شرایطش را نداشته و نمی شود آنها را از این کار باز داشت. در حال حاضر اگر برنامه تلویزیون موجب غفلت نشود سرگرم آن شدن ایرادی ندارد. ما باید با نظام رسانه ای قرآن آشنا شویم.

در جلد 42 تفسیر تسنیم آیت ا... جوادی می خوانیم: خداوند گاهی انسانهای عادی دنیا را سرگرم لهو و بازی می کند، خدا بازیگر نیست اما کار او حکیمانه است. چون انسان را از این لذایذ بهره مند می گرداند و باعث می شود در بخش مهم عمر که رسیدن به هدف والای عبادت و هدف خلقت است آماده شود. با یک برنامه تفریحی انسان آماده عبادت می شود. اما اولیای الهی به این سرگرمی های دنیا دل خوش نمی کنند.

وی در این رابطه تأکید کرد در منزل هم نسبت به خود و فرزندان دقّت بیشتری داشته باشیم و سریالهایی که شاخصه های مطلوب را دارند نگاه کنیم، اما طوری نشود که همه سریالها را مردود شمرده و خانواده را در تنگنا قرار دهیم.

ایشان در ادامه پیرامون تبیین مباحث اعجاز رسانه ای قرآن کریم توسط شاخصه های رسانه مطلوب امروز با محوریت حق و مطرح نمودن با استنادآیات قرآن تصریح کرد: در سوره بقره مکرر آمده که وحی حق است. کلمه "حق" 227 مورد در قرآن -که خود حق محور است- آمده و دارای معانی مختلفی است؛ "موجود ثابت" یکی از معانی این کلمه است که برای چیزهای ثابت استفاده می شود. (در زیارت آل یاسین) معنای دیگر آن "موافقت و مطابقت" است. "ایجاد کننده موجود براساس حکمت یا فعل وسخن به موقع" معنای دیگری است که در این جا مدّنظر است. وقتی می گوییم رسانه ای مطلوب است که معیار واحدی داشته باشد یعنی برنامه هایش براساس معیار حق است.

خانم پورحسینی افزود: خداوند همه حرفهایش حق است و قبول داریم قرآن کتاب معجزه است و یکی از باورهای ما باید این باشد که حرفهایش حق است، بنابراین باطل در آن راه ندارد. خداوند در قرآن کریم جوانان را حق پذیر معرفی می کند چنانچه در سوره یونس آیه 82 و83 آمده است. بعضی ها (مجرمین) که حق را نمی پذیرد، خداوند باطل را کنار می­زند و وعده حق را محقق می­کند؛ این آیه لابلای داستان موسی و فرعون است، باتوجه به شرایط عصر حضرت موسی و فعالیتهای فرعون مفسران می گویند این جوانان بودند که به حق روی آوردند. مقام معظم رهبری نیز در نامه خود خطاب به جوانان اروپا می نویسند: در مسأله جنگ تحمیلی می بینیم جوانان بیشتر به میدان می آیند. حق شناس بودن ربطی به جنسیت ندارد؛ دختران شعیب با تربیت دینی که دارند حق گو و حق شناس بوده اما با فرد امین صحبت می کنند و تمام رفتارهایشان بر اساس حق است.

ایشان در پایان به پیامدهای اعراض از حق اشاره کرده و بیان داشت: اگر با وجود اثبات حقّانیت چیزی، از آن روی گرداندیم "سرگردانی" به سراغمان می آید؛ چنانچه در سوره ق می خوانیم: کافر آن را عجیب می داند و تکذیب می کند. وقتی حقّی نادیده گرفته شد آشفتگی به سراغ انسان می آید و اثر وضعی آن سرگردانی است.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان