یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 04 اردیبهشت,1396

برگزاری دومین نشست"بررسی ویژگی های سیاسی اجتماعی یاران امام زمان(عج)" در مکتب نرجس(علیهاالسلام)

خانم عظیمی (معاون فرهنگی تحصیلات تکمیلی مدرسه علمیه نرجس(علیهاالسلام)) روز یکشنبه 96/02/03 در جمع طلاب مدرسه حضور یافته و سخنرانی نمود.

­­ ایشان ابتدا پیرامون وظایف حاکمان از دیدگاه آیت ا... جوادی بیان داشت: « حاکمان و فرماندهانی که تدبیر امور مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی جامعه اسلامی را بدست گرفته اند در زمینه سازی ظهور امام عصر (عج) نقش جدی و اثرگذار دارند؛ لذا اهم وظایف آنان چنین بیان گردیده است: اول، "عدالت" یعنی حرکت میان افراط و تفریط به گونه ای که هیچ زیاده و نقصی بر آن وارد نباشد. دوم، "شفقت" به معنی برگزیدن رفتاری مشفقانه که با دلسوزی و آسانگیری همراه صلابت و قاطعیت و قدرت است نه دلسوزی افراطی و سختگیری افراطی.

­­­­­­ وی در ادامه ویژگی ها و آثار عدل را طبق سخنان امام علی (علیه السلام) ­بدین صورت برشمرد: این که صلاح مردم در اجرای عدالت است وعدالت آرایش ایمان است، عدل مایه زنده ماندن احکام و پشتوانه زندگی توده هاست، نیکوترین سیاست ها اجرای عدالت است وهیچ ریاستی مانند عدالت در سیاست نیست، سامانبخش به زندگی همه است .(از امام علی (علیه السلام): پرسیدند عدل بهتر است یا جود؟ حضرت فرمودند: عدل چون هرچیز را در جای خود می نهد یعنی به سود همگان است اما جود امری خاص است)، آرام بخش و هماهنگ ساز دلهاست، تأثیر روانی در توده ها دارد، موجب برانگیختن مردم به فعالیت وآبادانی است.

­­­­­­­ وی در ادامه گفت: از وظایف حاکم اسلامی در دستگاه اداری نزدیک شدن به مردم و روی نپوشیدن از ایشان است چنان که حضرت علی (علیه السلام) به مالک اشترفرمودند: مبادا پوشیده ماندن تو از رعیت به درازا بکشد چرا که باعث درتنگنا افتادن مردم و کم اطلاعی واهی از امورمی گردد. راستگویی و وفای به عهد دربرابر مردم و برابری همه در برابر قانون از دیگر وظایف حاکم است.

­­­­­­­ ایشان در سخنان خود به روایتی از امام صادق (علیه السلام) ­اشاره نمود که امیرالمؤمنین (علیه السلام) ­به عمربن خطاب فرمود: «مواردی است که اگر آنها را درنظر داشته باشی و به آن عمل کنی تو را از پرداختن به چیزهای دیگر بی نیاز می کند و اگر آنها را فروگذاری چیز دیگری برای تو سود نخواهد داشت که عبارتند از: برپاداشتن حدود بر کسان دور و نزدیک، حکم کردن طبق کتاب خدا درحال خرسندی و خشمناکی، تقسیم کردن عادلانه اموال میان سرخ و سیاه، مراعات احترام افراد و نظرها و شئون ایشان و ملاطفت کردن با ایشان، نپذیرفتن انتقاد و دوری جستن از خودرأیی.

­­­­­­­ خانم عظیمی در پایان تأمین وسایل زندگی و ارزاق، پرداختن وامها، ادا کردن حقوق، مبارزه با فقر و برانداختن آن، ازبین بردن احتکار و رسیدگی به نرخها، پاسداری از حقوق کارگران و کشاورزان، کوشش در آبادانی، مبارزه با ویرانگری و فساد و... را از وظایف حاکم در تأمین نیازمندیها و دیگر امور معیشتی و تربیتی برشمرد.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان