یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 30 بهمن,1396

برگزاری سومین روز مراسم سوگواری فاطمیه و سخنرانی حاج آقای باقری کیا در مکتب نرجس(علیهاالسلام)

برگزاری سومین روز مراسم سوگواری فاطمیه و سخنرانی حاج آقای باقری کیا در مکتب نرجس(علیهاالسلام)

­در سومین روز مراسم سوگواری حضرت فاطمه (علیهاالسلام) در مکتب نرجس(علیهاالسلام) حجه الاسلام باقری کیا روز دوشنبه 96/11/30 به سخنرانی با موضوع اهمیت ولایتمداری آن حضرت پرداخت.

­

گزیده سخنان ایشان بدین شرح است:

در جریان فاطمیه همه ی آموزه ها و همه ی عبرت ها هست. مهمترین پیام آموزه های فاطمیه ولایتمداری است که شخصیت حضرت به لحاظ جایگاه هم سنگ ولایت بودند ولی فدای راه ولایت شدند. از آموزه های دیگر این است که خانم ها هم در کنار آقایان در مسیر حمایت از ولایت باید باشند. این ولایتمداری که حضرت پشت در می رود پیام بزرگ فاطمیه است. امروز خط امتداد ولایت در ولایت فقیه متجلی است. حضرت در دفاع از ولایت فرمودند: مثل امام مثل خانه کعبه است که مردم باید بدانند که به سراغ کعبه بروند و دور خانه طواف کنند، و کعبه سراغ مردم نمی رود و دور مردم نمی چرخد.

تفاوت مقام رسالت و امامت در این است که وظیفه پیامبران الهی ابلاغ وحی است و امام کارش پیاده سازی وحی و تشکیل حکومت اسلامی است. ولایت اگر بخواهد تحقق و عینیت پیدا کند به دو عامل مشروعیت و مقبولیت نیاز دارد، مشروعیت از جانب خدا و مقبولیت از طرف مردم (این که مردم بیایند بیعت کنند و بر این بیعت بمانند). در غدیر خم مشروعیت از طرف خدا آمد اما مردم برای مقبولیت­ نیامدند. علت این که مردم نیامدند این بود که بصیرت و تعهد نداشتند. از ابتدای اسلام تاکنون هر ضربه ای که به اسلام وارد شده بخاطر همین دو مورد عدم بصیرت و عدم تعهد بوده است.

ایشان سپس بیان داشت این که در اسلام مظلوم بودن بار مثبت دارد یا منفی باید ببینیم فرق مظلوم ومنظلم چیست؟ مظلوم کسی است که تن به ظلم نمی دهد و مقاومت می کند ولی ظلم را به او تحمیل می کنند لذا بار مثبت دارد، اما منظلم پذیرش ظلم دارد و این ننگ و عار است. انظلام مولد مظلومیت است یعنی اگر ملتی در برابر حکام جور تن به ظلم دهند و تا پای شهادت نایستند ظالم تقویت می شود و رهبر اسلام را مظلوم قرار می دهد. مظلومیت از دل انظلام در می آید و زمانی که مردم تن به ظلم دهند امام مظلوم می شود؛ پس خانه نشینی امام علی(علیه السلام)، صلح امام حسن(علیه السلام) و به قتلگاه رفتن امام حسین(علیه السلام) همه به مردم بر می گردد. الآن هم اگر مردم تن به ظلم دهند و ... ولایت فقیه سقوط می کند.

ایشان تأکید کرد برای تحقق ولایت، مشروعیت و مقبولیت لازم است؛ مقبولیت هم بصیرت و تعهد می خواهد؛ و این است عبرت فاطمیه.

در تاریخ بعد از پیامبر 5 نفر کودتا کردند و مردم پای کار نبودند و مقاومت و احساس مسئولیت نکردند و آن شد که مسیر ولایت از ریل خارج شد و هنوز هم خارج است.

حجه الاسلام باقری کیا در ادامه ضمن اشاره به آیات ابتدایی سوره "لیل" بیان داشت: قرآن نسبت به سایر کتب آسمانی 6 امتیاز دارد یکی از آنها این است که قرآن ظاهری دارد و باطنی. علومی که از ظاهرش استفاده می شود "تفسیر" است و علمی اکتسابی است، و علومی که از باطنش استفاده می شود "تأویل" هستند که علمی خدادادی است.

از سنّت های خداوند قسم به آیات است «واللّیل إذا یغشی و النّهار إذا تجلّی» تفسیر این آیه معلوم است. آیه در قرآن سه معنا دارد: معنای معجزه (فأت بآیه)، خود کلمات قرآن (آیات) و موجودات عالم (که همه نشانه خدا هستند). در قرآن 11 قسم داریم. در این آیه خداوند به شب و روز قسم می خورد. قسم به شب هنگامی که پرده می افکند و همه روشنایی و نور خورشید را تحت الشعاع قرار می دهد و قسم به روز هنگامی که شب را تحت الشعاع خود قرار می دهد.

ایشان در ادامه ذیل روایتی از امام محمد باقر (علیه السلام) «والنهار إذا تجلّی» را حضرت بقیه ا... الاعظم معرفی کرد؛ که زمان ظهور ایشان اسلام بعد از 1400 سال- از "والّلیل" خارج می شود و به برکت امام زمان وارد "النهار" می شود. تأسیس حکومت اسلام و ولایت فقیه در ایران و یک قطعه از جغرافیاست و ما فقط 10 درصد از جهان اسلام هستیم. همه اینها برمی گردد به اینکه مسیر ولایت از ریل خارج است چون مردم بصیرت ندارند و آنها هم که بصیرت دارند تعهد ندارند.

دهها سال بعد از واقعه کربلا، امام صادق (علیه السلام) در تجلیل از مقام حضرت ابالفضل (که جامع همه فضایل بود و فقط امام و پیامبر نبود) به دو ویژگی ایشان را اشاره نموده و فرمودند: عموی ما عباس کسی بود که بصیرت نافذ و ایمان محکم داشت و متعهد بود؛ این نشاندهنده اهمیت بصیرت است.

در روایتی دیگر می فرمایند: کسی که چشم ندارد نابینا نیست؛ نابینا کسی است که بصیرت ندارد. از دست دادن چشم برای انسان آسان تر است تا از دست دادن دل و بصیرت. با نبودن چشم اسلام آسیبی نمی بیند اما نبودن بصیرت به اسلام ضربه می زند.

بنابراین مهمترین پیام بازخوانی فاطمیه ولایتمداری است؛ چون کسی حامی ولایت شده که به لحاظ جایگاه سومین شخص عالم هستی است. حضرت زهرا(علیهاالسلام) بعد از پیامبر(صلی ا... علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) سوم شخص عالم هستی است که مقامش از همه انبیاء گذشته وملائکه و از یازده امام هم بالاتر است و چنین شخصیتی فدای ولایت شده است!

در آیه 24 سوره ابراهیم خداوند کلمه طیبه را به درخت ضرب المثل می زند: «ضَرَبَ اللهُ مَثَلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَة طَیِّبَة أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ» بخشی از درخت زیر زمین است که ریشه هایش (عنصر) هستند و بخشی هم روی زمین که تنه (فرع) آن است. امام محمد باقر (علیه السلام) در تأویل این آیه می فرمایند: «الشجرة الطیّبه رسول الله، و فرعها علي، و غصن الشجرة فاطمة بنت رسول الله، و ثمرها أولادها، و ورقها شيعتنا» رسول خدا (صلی ا... علیه و آله) شجره طیبه هستند، امیرالمؤمنین(علیه السلام) تنه شجره نبوت، فاطمه (علیهاالسلام) ریشه آن، فرزندان معصوم حضرت زهرا(علیهاالسلام) میوه های این درخت طیبه و شیعیان حضرت برگ ها و شاخه های شجره نبوت هستند.

حاج آقای باقری کیا در ادامه افزود: حدیث قدسی « لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» بمعنای این نیست که مقام حضرت زهرا (علیهاالسلام) بالاتر است بلکه معنی اش تلازم وجودی است. ای پیامبر! اگر علی(علیه السلام) نبود تو را خلق نمی کردم چون آنقدر مقامت بالاست که هرکسی لیاقت این قائم مقامی و همراهی را ندارد و اگر علی (علیه السلام) نبود این راه ناقص و ابتر می ماند و ضایع می شد. و اگر قرار بود شما دو نفر باشید و زهرا (علیها السلام) نباشد شما را هم بوجود نمی آوردم چون قرار است از این کانال حضرت زهرا (علیهاالسلام) 11 امام بوجود آید که جای علی (علیه السلام) را پُر کنند و کار امامت را به انجام رسانند. یعنی زهرا (علیهاالسلام) مکمل رسالت و ولایت است.

وی در پایان خاطر نشان کرد ما هرچه با این مطلب آشنا شویم باید در عمق آن بسوزیم که در فاطمیه چه شد! عمق فاطمیه را فقط امام زمان (عجل ا... تعالی فرجه الشریف) درک می کنند که زهرا (علیهاالسلام) که بود و اینها چه کردند!

روابط عمومی مکتب نرجس(علیهاالسلام)

­

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان