یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 19 تیر,1396

برگزاری مراسم افتتاحیه اولین دوره پذیرش طلاب سیکل مکتب نرجس(علیهاالسلام)

برگزاری مراسم افتتاحیه اولین دوره پذیرش طلاب سیکل مکتب نرجس(علیهاالسلام)

برگزاری مراسم افتتاحیه اولین دوره پذیرش طلاب سیکل مکتب نرجس(علیهاالسلام) روز دوشنبه 19 تیرماه در محل تشکیل دوره واقع در نبش خیابان آخوند خراسانی 22 با حضور جمعی از مسئولین مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مدیران و اساتید حوزه برگزار گردید.

برگزاری مراسم افتتاحیه اولین دوره پذیرش طلاب سیکل مکتب نرجس(علیهاالسلام) روز دوشنبه 19 تیرماه در محل تشکیل دوره واقع در نبش خیابان آخوند خراسانی 22 با حضور جمعی از مسئولین مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان و مدیران و اساتید حوزه برگزار گردید.

در این مراسم ابتدا خانم شایسته خوی ضمن خوش آمد گویی اهداف برگزاری این دوره را عنوان نموده و سپس حجه الاسلام والمسلمین قنبریان مدیرآموزش و برنامه­ریزی مرکزمدیریت حوزه علمیه خراسان ایراد سخنرانی نمود.

خانم شایسته خوی در ابتدا خاطره ای از رهبر معظم انقلاب بیان داشت و گفت: ایشان سال اولی که دانشگاه افتتاح شده بود در جمع طلاب فرمودند: "خودتان را برای پنجاه سال آینده آماده کنید که بتوانید فقهی از اسلام را ارائه بدهید تا جامعه امروز را اداره کند."

خانم شایسته خوی در ادامه افزود: امام صادق(علیه السلام) می فرمایند : «خداوند در روز قیامت موازینی را قرار می دهد و همه ی مردم را در آنجا جمع می کند، خون شهدا را با مداد علما مورد میزان قرار می دهد و مداد علما ترجیح داده می شود». می دانیم مقام شهید بالاترین مقام است که از وجود خود و خیرات دنیا گذشته و از مرگی را که بشر از آن فرار می کند استقبال می کند، با این حال خداوند قلمی را که انسان را برای میدان های دشوار آماده می کند ترجیح می دهد. اگر توانستیم طوری ایمانها را پرورش دهیم و سیراب کنیم که انسان ها وظیفه خود را بفهمند و آنجا که لازم است قطع دلبستگی کنند، می شود "مداد العلماء". خوشحالیم که برای مرتبه ی اول در مشهد با مدرک سیکل تدریس رسمی طلاب را داریم و امیدواریم نیروهایی را تربیت کنیم که برای آینده اسلام و نظام اسلامی موثر باشد. حفظ روحیه­ی صفا و معنویت در این گروه سنی، تکمیل کردن، پرورش دادن و نورانی کردن معنویت آن ها از اهداف برگزاری این دوره است و امیدواریم بتوانیم به هدف عالی تصمیم گیرندگان و اجراکنندگان این برنامه که اعتلای کلمه الله است برسیم.

در ادامه مراسم حجه الاسلام والمسلمین قنبریان (مدیرآموزش و برنامه ریزی مرکزمدیریت حوزه علمیه خراسان) ایراد سخنرانی نموده و گفت: زهی سعادت ما که در برخوردهای اجتماعی خود سلام می کنیم. سلام نام خداست و ما به وسیله نام او به یکدیگر درود می فرستیم و دنیای وسیعی را در مقابل خودش دارد. خدارا شاکرم که توفیق حضور را به من داد. نکته کوتاهی که می خواهم مطرح کنم آغاز آیه دوم سوره عصر است «إنّ الإنسان لفی خسر»؛ تاکیداً انسان در خسر و زیان است. عرب زبان واژه "خسر" را جایی به کار می برد که اصل سرمایه از بین می رود مانند یخ فروش که اصل سرمایه اش از بین می رود. شخصی در هوای تابستان یخ می فروخت، سید مهدی قوام که از علمای بزرگ است او را دید که کنار یخش گریه می کند، یخها را از او خرید و نشست کنار آنها گریه کردن، علت را پرسیدند، گفت تمام سرمایه ای که خدا به من داده عمرم است و از دستم می رود و دستم خالی است؛ او از علمای درجه یک تهران و در انسان سازی شخص اول بود. ما در برنامه ریزی های آموزشی که داریم طلبه ها را با این نگاه تصور می کنیم که عمرش را در اختیار ما گذاشته است. این جمله ی زیبا از خانم طاهایی که می فرمایند "بیاموزیم به خدا دعوت کنیم نه به خود" را در برنامه ریزی خود باید در نظر داشته باشیم.

ایشان در ادامه افزود: اولین قدم برای خدمت خودسازی است. شخصی سوار اسبی بود به رودخانه که رسید اسب از رودخانه عبور نکرد، اهل دلی عبور کرد و با چوب آب را گل آلود کرد، با اشاره او اسب از آب رد شد، گفت اسب چون خودش را در آب می­دید پا روی خودش نمی گذاشت. باید خودمان را نبینیم تا بتوانیم تربیت کنیم. مسأله تهذیب، آموزش و بصیرت طلاب خیلی مهم است. اگر بصیر نباشد ناخودآگاه بازی می­خورد و در زمین دشمن قرار می گیرد و نیروی نظام سلطه می شود درحالیکه خودش مطلع نیست، لذا با باری از گناه که به فرض خودش ثواب است از دنیا می رود.

حجه الاسلام­ والمسلمین قنبریان سپس گفت: در تدوین نظام آموزشی بیش از هزاران ساعت بحث و گفتگو با اساتید رده اول زمان برده شده است. صحیفه سجادیه و علوم حدیث در برنامه درسی گنجانده شده است. برای طلاب سیکل پیش نیاز گذاشته اند که در مدت یک سال بخوانند. نسبت به کتب بازنگری شده است؛ کتاب هایی با عنوان حکومت اسلامی و کلام جدید در متون آموزشی دیده شده است. زمانی که خواهران با مدرک دیپلم وارد حوزه می­شدند بخاطر همزمانی با مرحله تشکیل زندگی و فرزندآوری بار سنگینی بر دوششان بود؛ لذا ریزش زیاد داشتیم به همین خاطر مقطع سیکل دیده شد. در پنج سال مقطع عمومی تمام می شود و کف طلبگی را دارند سپس برای آینده شان برنامه ریزی می شود که یا استاد شوند و یا به ادامه تحصیل بپردازند و اگر هم مبلغ شوند مکان های تبلیغی در اختیارشان قرار گیرد پس کاملا وضعیت مشخصی خواهند داشت. همه اساتید و بزرگان باید مساعدت کنند، جلسات تخصصی خواهیم گذاشت و برای نومدرسین کلاس خواهیم داشت. خداوند به همه ما توفیق عمل عنایت فرماید.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان