یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 29 آبان,1396

برگزاری مراسم سوگواری ایام شهادت پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله وسلم)،امام رضا(علیه السلام) و امام حسن مجتبی(علیه السلام) در مدرسه علمیه نرجس(علیهاالسلام) مشهد

برگزاری مراسم سوگواری ایام شهادت پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله وسلم)،امام رضا(علیه السلام) و امام حسن مجتبی(علیه السلام) در مدرسه علمیه نرجس(علیهاالسلام) مشهد

مدرسه علمیه نرجس(علیهاالسلام) به مناسبت ایام شهادت پیامبر اکرم(صل الله علیه وآله وسلم)،امام رضا(علیه السلام) و امام حسن مجتبی(علیه السلام) اقدام به برگزاری مراسم سوگواری نمود.

در این مراسم که در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه 26 تا28 آبان ماه همزمان با اذان مغرب برگزار گردید، پس از اقامه نماز جماعت حجه الاسلام و المسلمین سوری ایراد سخنرانی نمود.

ایشان در ابتدا با طرح چند پرسش عنوان داشت: چرا دین برای جامعه سنگین است؟! چرا نماز خواندن سنگین است؟! مردم برای دو چیز نماز می خوانند یا از روی ترس یا بخاطر عادت. ترس فقط از عذاب نیست؛ ترس از نگاه مردم و برای آبرو نماز می­خوانند. اگر نماز مهم است نتیجه نماز هم بودن مهم است؛ نتیجه نماز عبودیت است که اگر نتیجه ندارد یا خودت مشکل داری یا نمازت کسی که اهل اطاعت است اهل عبادت هم هست اما اینجور نیست که هرکه اهل عبادت است اطاعت نیز می کند. اگر امام حسین (علیه السلام) ما را به خدا نرساند به درد بشر نمی خورد، همانطور که در زیارت عاشورا می­خوانیم «انی اتقرب الی الله...» وقتی می­گوییم «انا لله وانا الیه راجعون» به این معناست که همه چیز ما از خداست ...

حجه الاسلام سوری در ادامه بیان داشت: چرا مردم با قرآن انس ندارند اما با مفاتیح انس دارند؟! چون دنبال فرار از مسئولیت هستند، دنبال پاک کردن گناهان هستند، با یک روز روزه گرفتن دنبال دین آسان هستند، در دین آسان است که میشود سرامام حسین (علیه السلام) را برید اما در دین واقعی اینطور نیست. چرا ما خانه ساختن وخانه خریدن را سخت تر از دیندار شدن می دانیم! چرا ما‌ همه چیز را به سختی بدست می آوریم اما می­خواهیم دین را آسان بدست آوریم. وقتی چیزی آسون بدست آید به راحتی هم از دست خواهد رفت. اینکه مردم از دین علی (علیه السلام) خسته بودند چون دین واقعی را اجرا می­کرد. مردم می­گویند این چه دینی است که به خورد و خوراک وخواب و ازدواج ما هم کار دارد. این نمی­شود که هر کاری خواستی بکنی و اسم خودت را دیندار بگذاری. اگر عبد واقعی هستی هر چه که دین بگوید باید انجام دهی. چرا نماز می­خوانیم ولی اطاعت نمی­کنیم. اما اگر نماز نخوانی و گناه کنی حداقل عذاب وجدان هست.

وی سپس افزود: کسانی که اهل بیت(علیهم السلام) را کشتند افراد ظاهراً مذهبی بودند اینها مثل یک بادکنک تو خالی و بزرگ هستند و این یکی از کارهای شیطان است. چرا روضه های ما فقط روضه است! در حالیکه باید زایشگاه اندیشه باشد. تنها به گفتن فضایل اکتفا نشود؛ لازمه مبارزه با شیطان این است که از دین ثوابی خارج شویم و وارد دین جهادی شویم، البته جهاد کار سختی است یکی از درهای بزرگ بهشت باب المجاهدین است­ یک جهاد مبارزه با خودمان است اگر دیدید شیطان با شما کاری ندارد یعنی حرکتی به سوی خدا ندارید.

ایشان در ادامه گفت: آیا سرگرم شدن با شعایر درست است و آیا این دین واقعی است؟! جامعه منفعل پوسیده؟ به درد اشاره کردیم تا دنبال درمان باشیم، وقتی درد است دنبال درمان هستیم باید بفهمیم که در دین به بازی گرفته شده ایم، شیطان خیلی فریب می دهد و می­خواهد به اسم دینداری ما را بی دین کند. که در این راه باید به خدا استغاثه کرد وکمک گرفت.

­

حجه الاسلام سوری در شب دوم سخنرانی خود خاطرنشان کرد: امام رضا (علیه السلام)­ وقتی وارد ایران شدند و مردم شیعه شدند متوجه گردیدند اکثر مردم دین دارند ولی آن ها را به خدا نمی رساند. از مصیبت های جامعه ما این است که مردم ما عبادت محور شده اند در حالی که عبادت راه بوده و مقصد نیست، اگر عبادت رشد دهنده بود شیطان با 6000 سال عبادت رشد کرده بود لذا جنس نگاه و اندیشه ما باید تغییر کند. خدا از ما اطاعت خواسته و آن اطاعت است که ما را به عبادت می کشاند.امام رضا(علیه السلام) فرمودند: «اگر از اوامر ما اطاعت نکردی و از نواهی ما انزجار نداشتی از ما نیستی». خیلی وقتها اطاعت ها از روی اطاعت از فرهنگ اجتماعی است مثل بستن کمربند هنگام رانندگی و به عنوان اطاعت خدا جانیفتاده است. دینداری بسیاری از ما تزریقی و محیطی است و در واقع محیط ما را دیندار نگه داشته است. این که در دین اندیشه نکنیم و به بیان شهید مطهری شک نکنیم در دینمان، نمی توانیم فرزندانمان را مجاب کنیم، لذا می بینیم شخص حجاب دارد ولی عفاف ندارد و فرزندش بی حجاب است. نمازی که از طاعت جوشیده باشد با نمازی که از عبادت جوشیده باشد فرق می کند. برای رسیدن به مقام اطاعت باید مبانی اطاعت پذیری را درک کنیم، بسیارند کسانی که به حسب ظاهر مؤمنند ولی در واقع مشرک هستند. در دین مؤلفه قناعت داریم اما کسی که پس­اندازش بعلت عدم اعتماد به کمک خداوند است، دچار شرک شده است. یکی از دلایلی که قرض دادن از بین رفته است بی اعتمادی به خداوند است، خیلی ها پای اطاعت که می رسد می لنگند.

­­­­­­ وی در ادامه عنوان داشت: مؤلفه دیگر مبنای تفکر، سخت زندگی کردن است «لقد خلقنا الانسان فی کبد» سختی طلبی را بپذیریم، وقتی نرم افزار روان ما این طور طراحی نمود زمانی به آرامش می رسد که در سختی باشد. خیلی از ما تا زمانی به دین دل می بندیم که آسایش داشته باشیم. مؤمن ایثار می کند، غذای خود را به مسکین و یتیم و اسیر می دهد، دست پدر معتادش را برای اطاعت از خدا می بوسد، به همسر بدخلقش محبت می کند زیرا به خدا اعتماد دارد. خیلی ها می دانند چشم و هم­چشمی بد است ولی طاقت حرف مردم را ندارند، عبدالناس هستند نه عبدالله. یک مادر با وجود این که سختی های بارداری و وضع حمل را می داند باز علاقه به فرزندآوری دارد، علت این است که نتیجه آن، که داشتن فرزندی شیرین زبان و زیباروی است را می داند. علت این که بیماری های روانی در جامعه زیاد شده است این است که سختی کم شده، پشت میز نشینی زمانی سختی دارد که فکر کردن در پی داشته باشد. در جامعه کنونی چون زن به راحتی در دسترس مردان قرار دارد مانند گذشته ارج ندارد. باید برای دینداری استقامت داشته باشیم مانند حضرت ابراهیم که زمانی که خانواده اش را به بیابان برد مردم اورا شماتت کردند و دیوانه و مجنون خواندند. این که حضرت زینب (علیهاالسلام) می فرمایند: «ما رایت الا جمیلا» منظور از زیبایی، سختی هایی است که به خاطر حضرت معشوق متحمل شده اند. اگر این تحمل سختی ها در جامعه رایج شود دیگر میزان طلاق، ربا، رانت و ... به صفر خواهد رسید.

روابط عمومي مكتب نرجس (عليهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان