یکشنبه, 01 مهر,1403

­

یکشنبه, 29 بهمن,1396

برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه(علیهاالسلام) در مکتب نرجس(علیهاالسلام)

برگزاری مراسم سوگواری شهادت حضرت فاطمه(علیهاالسلام) در مکتب نرجس(علیهاالسلام)

مدرسه علمیه نرجس(علیهاالسلام) به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری فاطمیه اقدام به به برگزاری مراسم سوگواری نموده است.

­­­­­ مدرسه علمیه نرجس(علیهاالسلام) به مناسبت فرارسیدن ایام سوگواری فاطمیه اقدام به به برگزاری مراسم سوگواری نموده است.

­­­­­­­­­ این مراسم در سه روز پایانی بهمن ماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین باقری کیا برگزار گردیده است اساتید و طلاب مکتب نرجس(علیهاالسلام) و عموم بانوان در آن­ شرکت نمودند.

­­­­­­­­­ در اولین روز این مراسم که شنبه 28 بهمن ماه برگزار گردید حجه الاسلام والمسلمین باقری کیا سخنان خود را در خصوص اهمیت فراگیری علم دین چنین آغاز نمود: واقعه فاطمیه هم مانند عاشورا قابل بازخوانی است. امیر المومنین(علیه السلام) می فرمایند: "برای جسم انسان 6 حالت متفاوت است که شامل مرگ و حیات و خواب و بیداری و سلامتی و بیماری می باشد و روح انسان هم همین شش حالت را دارد، زنده بودن روح انسان به علم و دانش است و مرگ آن به جهل و نادانی است، زنده بودن جسم در گرو زنده بودن روح است و زنده بودن روح به علم ودانش است. سلامتی روح به مقام یقین است­ و بیماری روح به این است که انسان در حقایق دین دچار شک و تردید شود، خواب روح به غافل بودن روح است و بیداری روح به این است که انسان دارای توجه باشد". حضرت در این قالب سه معیار حیات، سلامتی و بیداری روح را به ما معرفی کردند.

­­­­­­­­ ایشان در ادامه افزود: به فرموده شهید مطهری "یکی از چیزهایی که در همه ی قومیت ها و اقوام و ادیان قابل احترام است، علم است." ولیکن در هیچ مکتبی به اندازه مکتب وحی از علم ودانش تجلیل نشده است. قسمت وسیعی از روایات در مورد اهمیت علم است که به ارزش فراگیری کلیه علوم ابدان و ادیان می پردازد، در جایی معصوم (علیه السلام)­ می فرمایند: "هرکس از دو دانش خودشناسی و نجوم بی بهره ماند معرفت الله او ناقص است" و در جای دیگر امام صادق(علیه السلام) فرمودند: "علم و دانش مردم را در چهار علم یافتم، معرفت الله، خودشناسی، بدانی خدا برای چه شما را خلق کرده است (هدف شناسی) و بدانی که چه چیزهایی شما را از دین خارج می کند (شناخت آسیب ها و انحراف ها)".

­­­­­­­ این استاد حوزه سپس گفت: امام علی (علیه السلام) می فرمایند : "به اندازه ای که به خدا احتیاج داری عبد خدا باش"(حضرت در این روایت برای بندگی اندازه مشخص نکردند و جمله ای فرمودند که انسان قفل می شود . ما موجودی هستیم که عقل و رو ح و بدن و زمین و آسمان و... همه مِلک خداست. پس من لحظه به لحظه به خدا محتاجم در اصل وجود ،و بقای و جود به خدا احتیاج داریم ، تنها کسانی که حق این جمله را ادا کردند اهل بیت (علیهم السلام) بودند." دوم این که به اندازه ای که طاقت آتش جهنم دارید گناه کنید "( خداوند دو رقم آتش خلق کرده است ، آتش دنیا و آتش آخرت،آتش دنیا آتش رحمت الهی است و از عناصر اربعه هستی است اما آتش آخرت آتش غضب و عذاب است و این دو قابل قیاس نیستند. روایت داریم که اگر یک نخ پیراهن اهل جهنم را به دنیا بیاورند دریاها خشک می شود)،" کلمه سوم علم این است که برای دنیا به انداره ای که می مانید وقت بگذارید و جمله چهارم این که برای آخرت به اندازه ای که تا ابد آن جا هستید کار کنید."

­­­­­­­­ وی عنوان داشت : آن حدیث امام صادق(علیه السلام) اشاره به علم نظری ولی حدیث امیرالمومنین(علیه السلام) ­به علم عملی اشاره دارد . اگر بخواهیم به ارزش علم نمره دهیم شاخه های آن یکسان نیست.جایگاه ارزشی هر علمی به مقدار کاربرد آن علم­ در تکامل انسان است زیرا محور در این جهان انسان است. هر علمی به اندازه ای که در تکامل سهیم تر است از ارزش بیشتری برخوردار است و تنها علمی که نقش مستقیم در کمال انسان دارد علم دین است. شخصی از انصار نزد پیامبر آمد و گفت: اگر الآن مومنی از دنیا رود در همان ساعت مجلس علم دین باشد در ثواب تشییع جنازه سهیم شویم یا در مجلس علم شرکت کنیم؟ ایشان فرمودند:" اگر برای تشییع جنازه مومن به اندازه ای که شأن او رعایت شود کسانی هستند شما در مجلس علم شرکت کنید، زیرا حضور در مجلس علم از این که هزار بار در مراسم تشییع شرکت کنید بالاتر است،" امام باقر (علیه السلام) فرمودند :"اگر کسی در مراسم تشییع مومنی تا لحظه نماز خواندن همراهی کند برای او یک قیراط ثواب است ولی اگر تا لحظه دفن همراه باشد دو قیراط ثواب دارد." هر قیراط وزن کوه احد است. پس طبق این روایت چنین مجلسی هزار برابر کوه احد ثواب دارد. پیامبر در ادامه افزودند: "ثواب شرکت در مجلس علم از هزار بار به عیادت بیمار رفتن، هزار بار نماز شب خواندن، هزار روز روزه مستحبی، هزار سکه نقره به مستمند دادن و هزار بار به جبهه رفتن بالاتر است." همه ی این ارزش های علم برای این است که علم دین برای عبادت و اطاعت خدا باشد. در نگاه وحیانی علم دین وسیله ای برای رسیدن به هدف معرفت و اطاعت است لذا بخش جداگانه ای در روایات به علم دین اختصاص داده شده است.

­­­­­­­­ خداوند در وجود هر انسانی سه خصوصیت قرار داده است: حالت، صفت و ذات. حالت خصوصیاتی است که عارض بر وجود انسان می شود ولی ثبات ندارد مانند عصبانیت. صفات خصوصیات وجودی هستند که دوام دارد ولی قابل زوال هستند مانند سخاوت. اما خصوصیات وجودی که دوام دارد و قابل زوال نیست ذات انسان است که هر انسانی چهار ذات طبیعت، غریزه، فطرت و طینت دارد. طبیعت ذاتی جسم است و به نیازهای جسمی– نباتی انسان می گویند مانند خوردن و آشامیدن، غریزه نیازهای روحی- حیوانی انسان است مانند غریزه جنسی یا تفوق طلبی و فطرت گرایش های عقلانی- انسانی انسان است مانند گرایش به مقدس ها. اما طینت به سرشت وجودی انسان، خواه طیب، خواه خبیث گویند. از موارد ذاتی وجود ما که از جنس فطرت است کمال جویی است. در هر انسانی حس کمال جویی است چه شرقی چه غربی چه مسلمان و چه کافر و این که انسان ها به دنبال خوش یمنی و دوری از شومی هستند منشا همان کمال جویی است.

­­­­­­­ حجه الاسلام والمسلمین باقری کیا در پایان گفت: تمام انسان های عالم دارای فطرت کمال جویی اند اما تا به حال دو چیز را اکثریت آن ها اشتباه کرده اند، اول این که کمال انسان در چیست و دوم این که راه رسیدن به کمال چیست.

­­­­­­­ یادآور می شود این مراسم در روز های یکشنبه و دوشنبه نیز برگزار خواهد شد.

روابط عمومی مکتب نرجس(علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان