یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 26 شهریور,1397

برگزاری مراسم سوگواری طلاب امور بین الملل در خیمه العباس مکتب نرجس(علیهاالسلام)

برگزاری مراسم سوگواری طلاب امور بین الملل در خیمه العباس مکتب نرجس(علیهاالسلام)

­

در این مراسم استاد شایسته خوی مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) ایراد سخنرانی نموده و گفت: هفتم محرم روزی است که آب را بر آل الله می بندند، نعمتی که از طرف خدا برای همه قرار داده شده توسط عده ای آدم سنگ دل آب بر کاروان‌امام بسته شد، سخت ترین شرایط اکنون برای امام زمان(عجل ا... تعالی فرجه الشریف) است. امشب حرفهایم کمی تلخ است اما گاهی تلخی لازم است تا درمان شویم. ما در این مجالس اشک ریختیم و برای حفظ دین خودمان و خانواده مان تلاش کردیم اما بعنوان مبلغین دین برای جامعه چه کردیم؟ چطور پاسخگو باشیم در حالی که سنگ امام حسین(علیه السلام) راهم به سینه می زنیم؟ در عاشورا یک تشکیلات سازمان یافته بود و هرکس هرجا قرار گرفت بنا به نقشی بود که برای او تعریف شده بود. پس همه چیز روی برنامه بوده است اکنون چند نفر از ما با برنامه زندگی می کنیم؟ چند نفر از ما با تمسّک به امام با یک برنامه مدون و با نگاه به آینده زندگی می کنیم؟ ما به عنوان پیرو حضرت چقدر سیستمی کار می کنیم و چقدر در کار تیمی موفق هستیم؟ وقتی به عاشورا نگاه می کنیم یک صفت را می بینیم که خیلی نمود دارد و خیلی نورانی است، نمی شود آن را دید و به آن نپرداخت. این صفت که بسیار کارساز است صفت غیرت است. من فکر می کنم در هر گروهی این صفت غیرت ظهور و بروز پیدا کند، مشکلات و مسائل به حداقل ممکن می رسد. شما می بینید یک لشکر ۷۲ نفر با زن و فرزند برآن لشکر چند ده هزار نفره فائق آمد، این بخاطر آن بود که هر کس سرجای خودش بود لذا امام حسین (علیه السلام) ­مصلحی غیور بود.

ایشان در ادامه افزود: امروز می خواهم بگویم پیامدهای غیرت کجا ظاهر می شود و نشانه هایش چیست و چرا باید غیرتمند باشیم؟، می خواهیم دو نفر از افراد عاشورا که غیرتمندند را معرفی کنیم تا با معرفت به سر و سینه بزنیم. اگر مردم ما غیرت اوایل انقلاب را نشان بدهند مگر می تواند جنگ اقتصاد ما را نابود کند؟ چند نفر از ما غیرت حسینی داریم؟ غیرت از نگاه اخلاقی یک حالت روحی است پس تنها اکتسابی نیست این حالت باید ایجاد بشود و به این حالت تربیت بشوی، نمی شود تقلیدی باشد، انسان با این حالت تلاش می کند تا از چیزی که شرع وعرف گفته دفاع کند، پس غیرت یک حالت روحی است که تلاش و آگاهی لازم دارد چون باید بدانی شرع و عرف از چه چیزی خواسته دفاع کنی وتو حافظ آن باشی.

­دو گروه هستند که حتما غیرت دارند، یک عده کسانی که شجاعت دارند، شجاعت با جسارت وگستاخی فرق دارد شجاعت انسان را به سمت تعالی می برد. پیامبر(ص) می فرمایند: شجاع ترین آدمها کسانی هستند که مردم از دست و زبانشان در امان هستند، شجاع ترین انسان ها کسانی هستند که با تکبر راه نروند، یکی آدمهای شجاع می توانند غیور باشند و یکی آدمهایی که روح بزرگ، شرافت وعزت نفس دارند، پس نتیجه بزرگواری روح وشجاعت، غیرت است. پیامبر(ص) هم یکی از علامتهای ایمان را غیرت معرفی می کنند و می فرمایند اگر کسی غیرت نداشت ایمان ندارد، و غیرت جزء ایمان است. در روایتی دیگر می فرمایند: پدرم ابراهیم خلیل (ع) بسیار غیرتمند بود و من از او غیرتمندتر هستم...». پیامبر (ص) دارد به ما یاد می دهد به چه چیزی افتخار کنیم، مدیریت، مدرک، ­منصب، مقام و ... مهم نیست، پیامبر به غیرتمندی افتخار می کند اما اکنون بی غیرتی در جامعه بی داد می کند. در روایت دیگری پیامبر (ص) می فرمایند: خداوند بینی آن مومنی را که غیرت ندارد به خاک می مالد.

ایشان سپس گفت: حضرت آقا فرمودند: اگر مجلس امام حسین(علیه السلام) برپا می کنید نباید کاری کنید که صدای آن همسایه را آزار بدهد و یا مانع رفت وآمد مردم بشوید، نباید کاری کنید بیمار اذیت بشود. اینها همه بی غیرتی است، ادعا می کنیم حافظ دین هستیم درحالی که این ها ارزش دین را زیر سئوال می برند. در روایت دیگری از پیامبر (ص) آمده که فرمودند: من غیورم و خداوند از من غیورتر است و خداوند بندگان غیورش را دوست دارد. یعنی خدا غیرتمندی را دوست دارد.

به متوکل عباسی گفتند چرا مسجد می سازی ولی حرم امام حسین (علیه السلام) را خراب می کنی؟ گفت چون در مسجد تنها نماز می خوانند ولی وقتی به زیارت می روند شور پیدا می کنند و من اینطور نمی توانم حکومت کنم. امام حسین (علیه السلام) غیرت تولید می کنند و من و شما باید این غیرت را جذب کنیم. امام حسین(علیه السلام) چون دید دین مردم دارد نابود می شود لذا گفت :«ان كان دين محمّد لم‌يستقم الاّ بقتلي، فيا سيوف خذيني»

مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) در ادامه عنوان داشت: امام حسین (علیه السلام) حرکتش را علیه بدعتها وانحرافات شروع کرد، علیه آن چیزهایی که به اسم دین داشتند مردم را ازدین خارج می کردند، چند نفر از ما اینکار را می کنیم؟ اهل بدعت از چند نفر از ما ترسیدند؟ چند نفر حاضریم جلوی فرقه های انحرافی بایستیم؟ پیامبر (ص) می فرمایند: هر كس بدعتگذارى را مرعوب سازد خداوند قلب او را از آرامش و ايمان پر می کند. چرا ما وارد میدان نمی شویم تا بدعتها وارد خانواده های مذهبی ما نشود؟ امام صادق (علیه السلام) می فرمایند: هر که با وجود داناتر از خود، مردم را به اطاعت از خود دعوت کند بدعت گذار و گمراه است.

کسی که آمر به معروف است غیور است و امام می فرمایند همه شما مسئولید در قبال یکدیگر. من نمی توانم فقط دین خودم را حفظ کنم، شهدا که سنبل غیرتند دائم بین ما هستند کاش از آنها درس بگیریم و به خودمان بیاییم.

من نمی توانم بگویم با دین دیگران کاری ندارم چون در آن صورت از منطق امام حسین(علیه السلام) خارج شده ام و بی تفاوتی بی غیرتی است. می خواهم شما را به کسی وصل کنم که در صحنه عاشورا خدای غیرت است، می خواهم این شخص را معرفی کنم و می دانم همگی حضرت عباس (ع) را خوب می شناسید اما فکر کنم از منظر غیرتمند بودن به ایشان نگاه کنیم بد نیست. همه اطرافیان امام غیرتمند بودند.( دو نوع غیرت داریم، غیرت ناپسند این است که در غیر فضای خودش آن را انجام بدهیم، این تعصب بد است، اگر غیرت برای بچه هایمان قرار دهیم اما تساهل وتسامح درانجام واجبات باشد جای غیرت ممدوح وغیرت مذموم عوض می شود، اینجاست که ­کم کم در جامعه غیرت باعث خجالت می شود). حضرت عباس (ع) از جمله کسانی است که خدای غیرت است و کوتاه نیامد لذا او را غیرت الله می نامند و نسبت به امامش غیرت داشت، سبک زندگی ایشان باید در زندگی ما جریان داشته باشد. باید سبک زندگی عاشورایی را به نمایش بگذاریم، اصحاب عاشورا را به مردم معرفی کنیم، شاخص های محوری شخصیت های عاشورا و صفتهای بارز در کربلا را در بیاوریم، صفات مثبت و نقاط قوت بین اصحاب اباعبدالله را در بیاوریم.

امشب سبک زندگی ابالفضل عباس (ع) را توضیح می دهم، جایی غیرت عباس (ع) نمود پیدا کرد که دشمن را از خود مایوس کرد و جواب رد به سینه شمر زد و امان نامه اش را رد کرد، غیرت یعنی این که امامم را تنها نگذارم! غیرت عباس این بود ­وعلامت ها و نشانه هایش در سبک زندگی ایشان مشخص می شود، در زیارت نامه حضرت سبک زندگی شان را می توانیم ببینیم. (أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ...)

استکبار میلیاردها دلار خرج می کند علیه ایران. چرا در تمام دنیا مساجد شیعیان را خراب می کنند؟ چون انقلاب ما استکبار را مایوس کرد و امیدواریم باعث نابودی آنها شویم. أَشْهَدُ أَنَّكَ لَمْ تَهِنْ وَ لَمْ تَنْكُلْ وَ أَنَّكَ مَضَيْتَ عَلَى بَصِيرَةٍ­ یعنی شهادت مى دهم كه تو سستى نورزيدى، و باز نايستادى، و بر آگاهى از كارت از دنيا رفتی.

آدمهای غیرتمند عزم قوی دارند و نشانه ی عزم قوی این است که نه تنبل هستند و نه اهل سرپیچی واحسانند. اگر حضرت عباس (ع) سپاه را ترک می کرد شیرازه سپاه از هم می پاشید، سراسر زندگی ایشان عزم و اراده بود.

برای داشتن عزم و اراده قوی قرآن راهکارش را داده است: «وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» صبر وتقوی اراده ساز است و حسادت، قدرت طلبی طمع و تجمل گرایی­ غیرت سوز است.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان