یکشنبه, 01 مهر,1403

­

یکشنبه, 12 آبان,1398

برگزاری نشست "گفتمان آرایش های نوپدید با رویکرد فقهی و اخلاقی" در نمایشگاه کتاب مشهد

برگزاری نشست "گفتمان آرایش های نوپدید با رویکرد فقهی و اخلاقی" در نمایشگاه کتاب مشهد

در حاشیه بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب مشهد، موسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیهاالسلام­­ روز شنبه یازدهم آبان ماه نشستی با موضوع "گفتمان آرایش های نوپدید با رویکرد فقهی و اخلاقی" و با حضور خانم موسوی (استاد ومبلغ حوزه) در سالن نخبگان این نمایشگاه برگزار نمود.­

­

ان الله جمیل و یحب الجمال

­منشاء روی‌آوری زنان امروزی به آرایش های نوپدید و نوظهور چیست؟

روی آوردن به آرایش های نوپدید مانند انواع کاشت ناخن‌ها، تاتوها (ابرو، بدن و ....) به صورت دائم و موقت، لیفت و لمینت مژه و ابرو، اکستنشن مژه و ... نشأت گرفته از یک نیازی است که در زنان وجود دارد و دشمن از این نیاز، سوء استفاده کرده است و آن را در مسیر انحرافی قرار داده است.

بر اساس فطرت زیبایی دوستی که خداوند متعال در وجود ما قرار داده ما انسان‌ها به دنبال زیبایی هستیم و این مساله اصلا امری منفی نیست، بنابراین اصل این که انسان دنبال زیبایی ها و کمال باشد امری پسندیده است ولی متاسفانه امروزه ما این مسیر را به اشتباه طی کردیم. باید بدانیم آیا زیبایی فقط اختصاص به زیبایی ظاهری دارد یا شامل زیبایی باطنی هم می­ شود؟

آیا این آرایش­ هایی که در جامعه تعریف شده زیبایی به معنای واقعی را به ما می ­دهد؟ ما باید در سطح جامعه فرهنگ سازی کنیم و به معرفی زیبایی­ های حقیقی زنان از طریق رسانه و ... بپردازیم.

انسان علاوه بر زیبایی ظاهری به زیبایی باطنی نیز نیاز دارد و باید به آن بپردازد. چرا انسان باید به زیبایی معنوی توجه کند؟ چون او فقط برای این دنیا آفریده نشده است و بعد از چند صباحی زندگی در این عالم به عالم دیگر می­ رود. ما معتقدیم حضور ما در آن دنیا با صورت باطنی ماست، اما چه چیزهایی موجب زیبایی صورت باطنی ما در آن دنیا می­شود؟­ قدم گذاشتن در مسیر تقوا و کمال باعث رسیدن به زیبایی معنوی می­ شود . با بدست آوردن زیبایی معنوی، صورت باطنی من نیز که قرار است با آن محشور شوم، زیبا می­ گردد و از همه مهم تر آیا جذابیت فقط از طریق زیبایی ظاهری صورت می­گیرد؟ پاسخ " خیر" است.

لازم به ذکر است آرایش ­های نوظهور یکی از سوغات­ های غرب است. در کشورهای اروپایی این نوع آرایش­ ها (بنا بر مقالات موجود) فقط برای چند گروه است: زنان خیابانی و زنانی که در رسانه ­ها به عنوان مدل از آن­ ها استفاده می­شود.

در این کشورها در مجامع علمی و زنان فرهیخته به ندرت فردی به این سمت گرایش پیدا می­کند. باید بدانیم دشمنان ما آن را با اهداف خاصی برای ­کشورهای اسلامی طراحی کرده‌اند. طبق مطالعات به عمل آمده بیشترین استقبال از این آرایش ­ها در کشورهای عربی و مسلمان و کشور ایران صورت گرفته است.

علت اصلی استقبال کشورهای مسلمان به این نحوه آرایش ها چیست؟ اولا بی توجهی و غفلت ما­ و ثانیا بیداری و هوشیاری دشمن است.

در واقع دشمن از طریق این دسیسه ما را سرگرم نموده و از هدف اصلی زندگی باز داشته است. فردی که به کاشت ناخن یا مژه و... روی می آورد باید بداند هر 10 یا 15 روز یکبار نیاز به ترمیم دارد، بنابراین این نوع آرایش‌ها در واقع مانع از پرداختن ما به وظایف اصلی‌مان در خانواده و جامعه می‌گردد.

اگر در جامعه ما فرهنگ سازی صورت گیرد و افراد بدانند که این زیبایی ظاهری را به چه قیمتی بدست می آورند، چه هزینه مالی و زمانی مصرف می­ کنند و علاوه بر آن، چه آسیب ­های فراوانی به بدن خود وارد می­ کنند؛ هرگز این چنین از این آرایش‌ها استقبال نمی‌کنند . به عنوان مثال طبق گزارشات واصله در تهران و بعضی از شهرها شنیده شده داخل چشم و روی دندان نگین می­کارند و طبق بررسی های به عمل آمده بعضی افراد حتی بینایی خود را هم از دست می‌دهند. حال فکر کنیم ببینیم به چه قیمتی این زیبایی‌ها به دست می آید؟؟

افراد فرهیخته باید فرهنگ سازی کنند و به زنان جامعه هشدار دهند که برای بدست آوردن این زیبایی ­ها چه چیزهایی را از دست می­ دهند. از همه مهم‌تر این قضایا باعث شده است که عفت و حیای زنان کمرنگ شود. چه اتفاقی افتاده است که مردان ما اجازه می­ دهند تا همسرانشان نزد مرد بیگانه و اجنبی جهت تاتو روی بدن مراجعه کنند!!!

از نظر فقهی:

آیا کاشت ناخن مانع برای وضو و غسل ما نیست؟

مراجع عظام تقلید می‌فرمایند: اگر مانعی در اعضای وضو و غسل وجود دارد و قابل برداشت است شخص باید آن را برای غسل و وضوی خود برطرف نماید.

در اینجا به نکته ­ای اشاره کنم متأسفانه بعضی از افراد از یک سوالی که در سایت مقام معظم رهبری وجود دارد، سوء استفاده کرده ­اند و آن این است که: فردی سوال کرده آیا نفس کاشت ناخن مشکل دارد؟ جواب داده شده خیر. در حالی که باید مکلفین بدانند اگر این مانع قابل رفع است باید آن را برای غسل و وضوی خود برطرف کنند.

بله مسلم است نفس این عمل اگر برای بدن آسیب و ضرری نداشته باشد به لحاظ شرعی مشکل ندارد ولیکن همچنان که بیان شد اگر برداشتن آن ممکن است، باید برای غسل و وضو برطرف شود مگر آن که برداشتن آن ممکن نباشد یا به قدری مشقت داشته باشد که قابل تحمل نباشد.

با تحقیقاتی که صورت گرفته به دست آمده ناخن‌های کاشته شده قابل رفع و برداشتن است. لذا خانم‌ها باید بدانند با وجود ناخن کاشته شده نمی‌توانند غسل و وضوی خود را انجام دهند بلکه باید آن را برطرف نموده و سپس اعمال عبادی خود را انجام دهند. و نکته قابل دقت این است که در بعضی موارد گفته شده با وضو یا غسل جبیره اعمال خود را انجام می‌دهیم. این نکته هم صحیح نیست زیرا وضو و غسل جبیره در صورتی صحیح است که امکان برداشتن مانع نباشد در حالی که در بحث مذکور این امکان وجود دارد.

کاشت مژه

در رابطه با کاشت مژه هم باید بدانیم این که در بعضی از سالنها گفته می شود کاشت مژه اسلامی، این اشتباه است چون وقتی عملیات مژه (اکستینشن مژه) انجام می‌شود مژه‌ی جدید را به روی مژه قبلی می‌چسبانند؛ بنابراین به آن قسمت مژه آب نمی­رسد و مانع محسوب می­ شود.

حکم لیفت و لمینت مژه و ابرو

اگر برای انجام این عمل از ماده‌ای استفاده شود که مانع از رسیدن آب به مژه‌ها و یا ابروها شود برای غسل و وضو اشکال دارد و الا اگر از ماده‌ای استفاده شود که چنین مانعیتی ایجاد نشود مشکلی نخواهد داشت.

حکم تاتو

گاهی به صورت دائم انجام می‌شود و گاهی به صورت موقت: در تاتوی دائم چون ماده‌ی رنگی که استفاده می‌شود زیر پوست تزریق می شود مانعیتی برای غسل و وضو ایجاد نمی‌کند لذا اغلب اوقات تاتوی دائم مانعیتی ایجاد نمی‌کند ولیکن نکته‌ی قابل دقت این است که برای روزهای اولی که این عملیات انجام می‌شود چون از ناحیه‌ی آرایشگران توصیه می شود چند روزی شخص آب بر آن موضع نزند بهتر است این کار در ایام پریودی انجام گیرد تا حتی برای یکی دو سه روز هم وضو و غسل خانم‌ها دچار مشکل نشود.

اما تاتوی موقت اگر ماده‌ی رنگی که بر روی پوست قرار می‌گیرد به گونه‌ای باشد که مانع از رسیدن آب به پوست باشد، برای غسل و وضو مانع است و الا خیر.­

در پایان به نکته ای­ اشاره می کنم این مسأله باید در جامعه‌ی ما از زوایای مختلف (فقهی، اعتقادی، فرهنگی، جسمانی، مالی و ...) آسیب شناسی شود و فرهنگ سازی صحیح صورت گیرد تا زنان فرهیخته‌ی جامعه‌ی ما به راحتی رو به چنین آرایش‌هایی نیاورند.

­

خانم موسوی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری نمایشگاه برگزاری این نشست ها را به دلیل حضور قشر فرهیخته مفید دانسته و بر ادامه برگزاری ­آن ها تاکید نمود.

در پایان یادآور می شود بیست و یکمین نمایشگاه کتاب تا روز چهارشنبه پانزدهم آبان ماه دایر می باشد و غرفه مکتب نرجس علیهاالسلام ­­که در سالن فردوسی درب 8 واقع گردیده ، ضمن ارائه خدمات مشاوره در زمینه های گوناگون ، پذیرای عموم بازدیدکنندگان می باشد.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیهاالسلام

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان