همایش تخصصی روش های نوین تعلیم و تربیت با تاکید بر بیانیه گام دوم روز شنبه 19 مرداد ماه در مکتب نرجس (علیهالسلام) مشهد برگزار گردید و در این مراسم خانم پروفسور کرمانی(استاد فلسفه دانشگاه تهران) ایراد سخنرانی نمود.
ایشان در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از تلاش های استاد طاهایی در عرصه علم و ادب به اهمیت نقش و وظیفه مادری در جامعه اشاره نموده و گفت: ما باید دقت کنیم از ما چه سؤالی خواهد شد... اگر من معلم نباشم جایگزین دارم، اگر استاد نباشم جایگزین دارم و در هر جایگاهی که نتوانم حضور داشته باشم جایگزین خواهم داشت؛ تنها مسئولیتی که جایگزین و بدل ندارد "مادر" است. لذا ما با همه فعالیت های خانم ها موافقیم اما تعییناً مادری، فرزندآوری، تربیت که جایگزین ندارد. پس بنابراین از آنچه که سؤال می شود مادر خوب بودن است. در مورد همه این ها که یدک می کشیم از ما سؤال نمی کنند فقط سؤال می شود مادر خوبی بودیم یا نه؟
وی در ادامه افزود: در و دیوار شهر، حسینیه، مکتب، همه و همه از نوشته های انبیاء و حضرت مهدی(عج) آمده است. شاید بزرگترین درس همه زمان ها باشد. خواجه نصیرالدین طوسی یک جمله ماندنی دارد، که می فرماید: آقا حاضر و ناظرند اما ظهورشان برای ما نیست. چقدر یار می خواهند تا تشریف بیاورند؟ از این همه سینه زن هنوز 313 نفر یار نیامدند، خیلی خوشحال نباشید. جمله قشنگی است که اگر غدیر را درمی یافتیم هرگز کربلا و عاشورا نداشتیم. پس غدیر را کم گرفتیم. به پیشواز غدیر برویم. اجازه بدهید کلام خود را از خواجه نصیرالدین طوسی آغاز کنیم و وارد بحث شویم. من سپاس گذارم از این که بیانیه گام دوم دستور بحث این جلسه قرار دارد. می دانیم چه کسی دارد این حرف را می زند؟ کسی که دنیا را دیده است ودر بیش از72 کنگره بین المللی با مقاله شرکت کرده و در این دنیای وانفسای شرق و غرب همه را با زبان خاص خود مدیریت میکند. در توضیح ارتباط جایگاه مادر و موضوع بحث ما که بیانیه گام دوم است باید بگویم که ابزار تحقیق روش های نوین تعلیم و تربیت، به دست زن است و مادراست که مرد را تربیت می کند. این مردها را خودمان تربیت می کنیم. بچه های مدافع حرم و شهدا را چه کسی تربیت کرد. ابزار روش های نوین تعلیم و تربیت در بیانیه گام دوم مادران هستند. در 7 سال اول شخصیت شکل می گیرد و آن هفت سال با مادر است. اعتقاد من بر این نیست که این بیانیه دقیقاً به این امر پرداخته است، گذشته، حال، آینده. فرزند امام حسین(علیه السلام) امروز سخت تر از صفین دارد مدیریت می کند. تمدن نوین اسلامی تمدنی است که محوریتش توحید است. علی(علیه السلام) 25 سال خانه نشین شد زیرا مردمش همراهش نبودند مشروعیت داشت ولی مقبولیت که مردم باید قبول کنند نکردند. از ویژگیهای انقلاب باید بگوییم بزرگترین و مردمی ترین انقلاب عصر جدید بود، شروع از نقطه صفر بود، از نقطه صفر شروع کردند بدون الگو و سرمشقی (کجای دنیا جمهوری اسلامی داشتیم؟)، ترکیب ابتکاری جمهوریت و اسلامیت بود، هماوردی با دو قدرت بزرگ جهانی داشت، عدم خیانت به آرمان ها بود، مقاومت در برابر توطئه ها داشت.
خانم پروفسور کرمانی در ادامه به برخی عوامل پیروزی انقلاب اسلامی اشاره نمود و گفت: از دلایل پیروزی می توان به این اشاره کرد که با قدرت و شکوه الهی به میدان آمدیم، چارچوب ها را شکستیم، کلیشه ها را به هم ریختیم و... از عوامل مانایی انقلاب اسلامی می توان به دفاع ابدی از نظریه نظام انقلابی، پرهیز از حرف های بی هدف، داشتن اراده آهنین، حضور دائمی مردم و عدم انفعال (همه همت جهانی روی این مورد است)، انعطاف داشتن و آماده تصحیح خطاها و حساسیت مثبت به نقدها، پرهیز از حرف های بی عمل، جوشش انقلابی همراه با نظام سیاسی و اجتماعی، دیدن کاستی ها و اقدام به درمان، دست نکشیدن از اصول، نظام سازی، حفظ خطوط اصلی و قرمز، فهم درست بایدها و واقعیت ها، عدم خموشی و رکود، اشاره نمود.
وی سپس ویژگی های انقلاب اسلامی را بیان داشت و گفت: از ویژگیهای انقلاب اسلامی می توان به مواردی همچون لحاظ سه عرصه و سه ضلع مثلث: حاکمان (سیاستگذاران) و حکیمان (جامعه نخبگان) و ملت (اراده ملی)، قدرتمند اما مهربان و باگذشت بودن حتی مظلوم، عدم آغاز جنگ با هیچ کس و هیچ قدرتی، ضربت متقابل (اشداء علی الکفار)، نداشتن انفعال و تردید بلکه محکم و فعال بودن، اشاره نمود.
ایشان در اشاره به برکات انقلاب اسلامی گفت: سربلندی ایران و ایرانی، امیدواری ملت های زیر ستم و جریان های آزادی خواه جهان، پیدایش قطب جدید قدرت بین اسلام و استکبار از برکات انقلاب اسلامی می باشد. و عوامل عزت این انقلاب مدیریت جهادی متکی بر الله، اعتقاد به اصل «ما می توانیم» و برداشتن گام های بلند و استوار است، ثبات امنیت، حفظ تمامیت ارضی ایران اسلامی، برداشتن گام های بلند و استوار، به اوج رساندن مشارکت مردمی در سابقه خدمت رسانی، ارتقاء شگفت آور بینش و تحلیل، سنگین شدن کفه عدالت و دادن امکانات به روستاها، گازرسانی گسترده، افزایش چشمگیر معنویت در جامعه، ایستادگی روزافزون در برابر قلدران و زورگویان و مستکبران جهان، تسلیم ناپذیری و صیانت و پاسداری از انقلاب و عظمت الهی و... می باشد.
پروفسور کرمانی در ادامه به محصول چهل ساله انقلاب اسلامی اشاره نموده و آن را چنین برشمرد: داشتن کشور مستقل، آزاد، مقتدر، باعزت و متدین، پیشرفت در علم، مطمئن و امیدوار، داشتن تأثیر اساسی در منطقه، داشتن منطقی قوی در مسایل جهانی، مبتکر در اقدامات با جهت گیری های انقلاب جهادی، رکورد دار در پیشرفت های علمی، تغییر چالش های نو و شکست بزرگ مستکبران با ائتلاف ده ها دولت معاند و مرعوب و حمایت از مبارزات مجاهدان فلسطین در قلب سرزمین مقاومت.
ایشان در ادامه گفت: دنیای استکبار اکنون به این نتیجه رسیده است که از طریق فرهنگ و علوم انسانی می تواند نتیجه بگیرد. آمریکا از دوره کشاورزی به دوره تکنولوژی رسیده است، از نظر آسایش نمره اش بیست است اما بیشترین مصرف کننده قرص های استرس آمریکا است، این نشان می دهد که تکنولوژی آسایش آورده ولی آرامش را برده است. روانشناسی و جامعه شناسی ما با آن ها فرق می کند چون فرهنگمان متفاوت است لذا نباید کتاب فلسفی کودکان از کشورهای غربی گرفته شود و به دانش آموزان ما آموزش داده شود. انقلاب اسلامی ایران به دومین مرحله خودسازی در جامعه پردازی و تمدن سازی وارد شده است. تا به خودسازی نرسیم به هیچ جا نمی رسیم.
پروفسور کرمانی در توضیح بیانیه گام دوم گفت: معمولاً همه جا جشن نیم قرن می گیرند چرا رهبری در 40 سالگی انقلاب بیانیه گام دوم را بیان می کنند. در مورد 40 سالگی فضیلت و حدیث ها بیان شد. 40 سال در بینش اسلامی یعنی به بلوغ رسیدیم بعد از این خطا از ما پذیرفته نیست. علم و پژوهش، معنویت و اخلاق و اقتصاد سه ضلع یک مثلث هستند. اگر علم و پژوهش باشد و اقتصاد هم باشد ولی معنویت نباشد هیچ فرقی با غربی ها نداریم. آقا هشدار می دهند معنویت و اخلاق نباید از خانه ها رخت بربندد. دشمن در زمینه اقتصاد تلاش می کند مردم را به تنگنا بیاورد، به ما سخت می گیرد و ما مقاومت را بیشتر میکنیم از شعب ابیطالب سخت تر که نیست. در شعب ابیطالب چه کسی به داد پیامبر رسید. حضرت خدیجه به داد پیامبر رسید. شما خدیجه های زمان هستید، قدر خود را بدانید. اگر دل به تمدن اسلامی دارید جوان ها می توانند چون فکر خلّاق، جسارت و توانایی لازم را دارند. رهبری می فرمایند: جوان می تواند، پیر میداند. باید امید و نگاه خوش بینانه به آینده داشت و نه نگران. و مطالعه تاریخ برای برداشتن گام های استوار در آینده است. آنچه را ما دیده ایم و نسل جوان هنوز ندیده و نیازموده است با ویژگی های خوب جوانانمان و تجربه تاریخی دیگران این دو نگاه تحقق آرمان بزرگ یعنی تمدن نوین اسلامی و طلوع خورشید ولایت عظمی را مسلم می کند. هر انسانی باید تلاش کند نیاز لحظه را بشناسد. مهمترین راه رسیدن به فهم درست از جایی که در آن قرار دادیم و یا جایی که باید قرار بگیریم مطالعه تاریخ است. تاریخچه این صد و پنجاه و دویست سال اخیر از دوران اواسط قاجار به این طرف و از دوران جنگ های ایران و روس به این طرف را بخوانید و ببینید چه حوادثی بر این کشور گذشته است. یکی از این حوادث ایجاد جریان روشنفکری وابسته است. یک نسل 36 میلیونی جوان، دانا، باقدرت و تحصیلات عالیه و روحیه انقلابی کدام کشور دارد؟ از حدود 80 میلیون 36 میلیون جوان داریم به همین دلیل بر افکارجوان ها کار می کنند و فهمیده اند که باید کجا کار کنند. در گام دوم باید حکومت ما نظام اسلامی حکمای حاکم باشد. با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، 7 درصد ذخایر معدنی جهان را داریم با منابع عظیم زیرزمینی، سواحل دریایی طولانی، زمین های حاصل خیز و... .
استاد فلسفه دانشگاه تهران در توضیح ارتباط علم و پژوهش در بیانیه گام دوم گفت: علم و پژوهش آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. مقام معظم رهبری می فرمایند: روی دیگر دانایی توانایی است. ایران اسلامی یازده برابر شتاب رشد متوسط علم در جهان را دارد.
تحریم های سه دهه انقلاب، هولوکاست واقعی در جهان است. انگلیسی ها در ایران هنگامی که گندم های ایران را آتش زدند 5 میلیون از 10 میلیون از گرسنگی مردند. لذا مطالبه رهبری این است که با احساس مسئولیت بیشتر برای ناامیدی دشمن تلاش کنیم تا از جهاد علمی بیمناک شوند و راه شهدای هسته ای را ادامه دهید.
پروفسور کرمانی افزود: معنویت و اخلاق، جهت دهنده همه حرکت ها، نیاز اصلی جامعه، فردی و اجتماعی است. معنویت برجسته کردن ارزشهایی همچون اخلاص، ایثار، توکل، ایمان در خود و جامعه است. وجود شعور معنوی محتاج جهاد و تلاش است. نفس همواره اماره است، برای رسیدن به لوامه محتاج تلاش است اما همراهی حکومت را می خواهد، جامعه باید سالم باشد، با دستور و فرمان شعور معنوی حاصل نمی شود.
وی در بحث معاد در بیانیه گام دوم گفت: «من لا معاش له لا معاد له» کسی که معاش زندگی روزمره را نمی تواند بچرخاند برایش معادی نیست. نکته کلیدی تعیین کننده نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری اقتصادی، تولید انبوه، کیفیت و توزیع عدالت محور و مصرف اندازه و بی اسراف و مناسبات مدیریتی خردمندانه است. اقتصاد ناسالم شامل وابستگی به نفت، دولتی بودن بخشی از قسمت ها، نگاه به خارج و نه نگاه به ظرفیت های داخلی، بودجه بندی نامتوازن، عدم ثبات سیاست های اجرایی و وجود هزینه های زائد است و راه حل مشکلات، وضع و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، درون زایی اقتصاد کشور، مولد و دانش بنیان شدن اقتصاد، مردمی کردن اقتصاد و تصدی گری نکردن دولت می باشد.
ایشان در پایان توصیه هایی را بیان داشته و گفت: همه راه حل ها در داخل کشور است، همه مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم نیست، خودمان بد عمل کردیم اما حتی اگر قبول کنیم بد عمل کردیم، توصیه من به شما زانو نزدن در مقابل دشمن نیست. علت تحریم، مقاومت، ضد استکباری و تسلیم نشدن در مقابل دشمن است. عدالت و مبارزه با فساد لازم و ملزوم هم هستند و فساد اعم از اقتصادی، اخلاقی و سیاسی است. رهبری می فرمایند که وسوسه مال و مقام و ریاست آفت حتی علوی ترین حکومت تاریخ بود (زبیر از طریق مال و مقام وسوسه شد). مدیران و مسئولان در مسابقه زهد انقلابی و ساده زیستی در برابر آسیب و خطر هستند.
مهارت اقتصادی شرط مشروعیت همه مقامات است. استقلال ملی به معنی آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت های سلطه گر جهان است. آزادی حق تصمیم گیری، عمل کردن و اندیشیدن برای تمام افراد جامعه است. استقلال به معنای زندانی و ایزوله کردن سیاست و کشور نیست ولی با آنها که خط قرمزها را رعایت نمی کنند برخورد می شود. آزادی به معنای تقابل با اخلاق و قانون و ارزشهای الهی و حقوق عمومی نیست. حجاب و پوشش خانم ها یک خواسته فطری است و آنهائی که با نظام عناد داشتند حجاب را زیر سوال می برند. سه شاخصه اصلی اصل عزت، حکمت و مصلحت در روابط بین المللی ماست. راهکار حضور قدرتمندانه سیاسی جمهوری اسلامی ایران در غرب آسیا و بازتاب در جهان سلطه، شجاعت و حکمت مدیران جهادی، حفظ مرزبندی اصولی، عدم عقب نشینی از ارزشهای انقلابی و ملی و... است. تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی، زیان هایی در عرصه های مختلف به کشور و ملت زده است و مقابله با آن جهادی همه جانبه و هوشمندانه می طلبد که بار آن به دوش شما جوان هاست. انقلاب ما یک موجود زنده و پایا، جسمانیه الحدوث ولی روحانیه البقا است، دائم رو به کمال و رو به استکمال است.
روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیهاالسلام