در این مراسم پس ازقرائت کلام الله مجید ابتدا خانم شایسته خوی (مدیر موسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس(علیها السلام) مشهد) ضمن خیر مقدم تقارن این برنامه با دهه فجر انقلاب اسلامی را پیام آور آرمان این دو استاد بزرگوار به جهانیان دانست و افزود: استاد اعتمادی تحت تربیت استاد طاهایی با حرکت به سمت هدفی معنوی و الهی بالاترین مجاهدت ها را به ثمر رساند و مسئولیت سنگینی را به دوش کشید و شاگردان برجسته عالم و فاضل و ولایت مداری تربیت نمود که این خود از شاخصه های همسو بودن با نظام ولایت و اقتدا به امر ولی امر مسلمین بود. از دیگر فعالیت های ایشان میتوان به اقتدا به تهذیب جوانان، تقویت احساسات و گرایشات انقلابی توأم با تهذیب و آگاه کردن مردم و تدبیر سیاسی استاد اشاره کرد.
وی در ادامه گفت: امام باقر (ع) از قول رسول اکرم (ص) میفرمایند: هر گفتاری مصداقی دارد که همان عملی است که باعث تصدیق و تکذیب آن گفتار میشود، مصداق این روایت رفتار تعلیم و تربیتی استاد طاهایی و اعتمادی بود که از شاخص های حاکم بر رفتار این دو استاد می توان به تکیه بر قرآن، مراعات تقوا، توکل بر خدا، در نظر گرفتن رضای خدا، عدم سطحی نگری، عدم عجله و پخته عمل کردن، دقت در برنامه ریزیها، عاقبت اندیشی، حساب بودجه و هزینه ها، اعتقاد به حل هر مشکل، استفاده از تجربه دیگران و مقایسه با برنامههای مشابه، تفکر و تعمق کافی، عدم وسواس و تردید، عدم خودبینی، اکتفا به محسوسات، شناخت قوانین و تاریخ، آینده نگری و پیش بینی و شناخت جایگاه هر چیزی، اشاره نمود.
مدیر مکتب نرجس (س) سپس اهداف این برنامه را اینچنین بیان نمود: معرفی الگوهای زنان موفق و مقدس و انتصابی در عصر حاضر برای نسل جوان که در معرض تهاجم های دشمن در حیرت راه خود را گم کرده است و این برنامه به او نشان می دهد، ایفای حق اساتید و رفقا، معرفی جایگاه برجسته و والای زن، کشف خلاقیت ها و تجلیل از ایشان و ترویج روشهای درست آموزشی.
شایان ذکر است در ادامه این مراسم خانم ادبی (مدیر مدرسه علمیهی فاطمه الزهرا (س) توس و از شاگردان استاد طاهایی(ره)) به بررسی سیره مدیریتی استاد اعتمادی پرداخت و گفت: باید اذعان کرد که تمدن ها براساس الگوهای فرهنگی متمایز میشد و فرهنگها ماحصل اندیشه ها هستند. در این میان اندیشمندان متصل به کتاب و سنّت پایههای تمدنهای صالح را ایجاد میکنند و تمدنهایی که از ورای حجابهای مادی رصد میکنند میراث گرانبهای فکری-فرهنگی اندیشمندان اسلامی و گنجینه عظیمی از معارف را برای ما به وجود آورده اند، به ویژه در عصر حاضر که انقلاب اسلامی به وقوع پیوسته است ایشان از معدود چهرههای برجستهای است که گوهرهای نایابی به ساحل نشینان تقدیم کردهاند. ایشان با نگرش سامانمند به آموزههای عقلی و نقلی تصویر واقع گرایانه ای از این دین مقدس و رابطه ساحت های فرهنگی با حیات معنوی ایجاد کردند.
وی سپس گفت: لقب معلم به معلمی سزاوار است که اول معلم نفس خود باشد لذا سنگ بنای وزین استاد، دین مداری و عقل مداری توأم با احساس و عواطف در حوزه فردی و اجتماعی است که با در آمیختن جاذبه ها و دافعه ها پلکان تهذیب را میپیمایند. خلوص، گریز از شهرت، پرهیز از دعوت به خود، ساده زیستی، آراستگی، فروتنی و تواضع، صلابت و ابهت، پشتکار و خستگی ناپذیری، ولایت پذیری، روحیه انقلابی و جهادی، زمان شناسی و زهد و اندیشه مندی همه از گل واژه های مدیریتی استاد اعتمادی است. از آغاز سال های تاسیس مدرسه علمیه فاطمه زهرا (س) توس بیش از 90 اثر از استاد باقی مانده است که این آثار در دست نگارش و تالیف است، افزون بر این مراجعه های مکرر پژوهشگران برای استفاده از آثارایشان حائز اهمیت است. لذا خداوند را شاکریم و نیز از همه دست اندرکاران این یادواره کمال تشکر را میکنیم.
شایان ذکر است در این برنامه پس از بررسی سیره مدیریتی استاد اعتمادی خانم پورحسینی (مدرس سطح 2و 3 حوزه و از شاگردان استاد طاهایی واعتمادی) به بررسی سیره سیاسی استاد اعتمادی پرداخت و سخن خود را چنین آغاز نمود: در چهاردهم بهمن ماه سال 1394 ششمین برگ از دفتر ارتحال استاد را ورق می زنیم چهارشنبه روزی بود که ما پیکر استاد طاهایی را از مدرسه علمیه نرجس (س) تا حرم مطهر بدرقه کردیم درست در آن ساعاتی که استاد همیشه در آن زمان به تفسیر زیارت جامعه ائمه اطهار (ع) می پرداختند بدنشان در جوار امام رضا (ع) دفن شد. آن چه که در این گفتگو ارائه میشود ماه ها مطالعه نوار صوتی30 یا 40 سال گذشته به عنوان سخنرانی های مختلف در مدرسه علمیه نرجس (س) است.
خداوند در سوره سبأ آیه 46 میفرماید: پیغمبر بگو من شما را یک موعظه میکنم به خاطر خدا دوتا دوتا یا یکی یکی بپاخیزید. بعضی ها به آیات عبادی، بعضی آیات سیاسی، اما برگزیدگان به آیات عبادی و سیاسی جامع عمل می پوشانند وقتی منوط به پیش فرض ها است. در بحث مبانی اعتقادی باید گفت استاد اعتمادی سال ها دروس اعتقادی میدادند و بحثهای توحیدی از نابترین بحثها هستند. کلمه به کلمه ایشان یادداشت شده و درحاصل تتبع و پژوهشها میفرمایند: زن باید زندگی موحدانه داشته باشد. این اساتید اگر فعالیتهای سیاسی انجام دادند سطحی نبود و در عمل ایشان نیز وجود دارد. مهمترین اثر اخلاقی، بحث تفویض امر است. همین اندازه میگویم که در زیارت جامعه صغیره یک جمله ای داریم که بحث تفویض امر به خداوند تبارک و تعالی است چنان که در کلام مدیر فاطمه الزهراء (س) توس بود که فرد به تفویض امر الی الله میرسد. آیا شخصیت فرزانهای مثل ایشان بدون تدبر و تتبع به این مرحله رسیدند؟ همه کسانی که وارد عرصههای سیاسی میشوند باید تمام پشتوانهها را داشته باشند. مبانی اعتقادی و عقلائی ایشان بسیار جامع است. استاد برای فعالیتهای سیاسی و اجتماعی موضوعی کار کردند. روش ایشان در تحلیل آیات، فقط به خواندن تفسیر نمونه نبود. نگارش مفید و هدفمند داشتند؛ یعنی شاهد مثال هایی از آیات دیگران میآوردند و این، میرساند که به قرآن اشراف داشتند و این که فکر سیاسی ایشان مفید بود و به دیگران روش میدادند.
در سخنرانیها ایشان ابتدا قبل از هر موضعگیری سیاسی نظر قرآن را بررسی میکردند و بعد خطبههای نماز جمعه دهه 60 و 70 و نیز سخنرانیهای امام راحل و رهبری را نوشته بودند. ایشان ابتدا معیارها را از اهل بیت و قرآن میگرفتند و بعد با بیانات رهبری و امام تحلیل میکردند و در نهایت نظر خود را نیز مطرح می نمودند. معیار اصلی فعالیتهای سیاسی استاد اعتمادی با تحلیل آیات بود و مهمترین تحلیلهای ایشان بحث انقلاب اسلامی و جنبش فلسطین است. مطالباتی که ایشان در اولین روز زن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به عنوان نماینده زن مطرح نمودند این بود که زن مسلمان ما از این فسادها که در جمهوری اسلامی است باید در امان بماند. بزرگان ما نشان دادند که میشود زن در همه زمینهها فعالیت کند و در نهایت به گفته ی ایشان مستضعف آن کسی است که نتواند سیاست کشورش را بشناسد.
یادآور می شود در ادامه مراسم خانم دکتر خزعلی (رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی) که در این مراسم حضور داشتند به عنوان سخنران اصلی مراسم ایراد سخنرانی نمود. ایشان ضمن تبریک ایام الله دههی فجر افزود: ما در این انقلاب از روح الهی امام با دعوتی با کلمه "ان تقوموا لله ..." و با شنیدن "به انفسهم ..." بیدار شدیم با آیات "یا ایها الذین امنوا" تجدید ایمان کردیم و با آیات "... لما یحییکم" حیات طیبه را طلب کردیم. وقتی من به مشهد میآمدم ایشان میفرمودند: "یا ایها الذین امنوا اصبروا و صابروا و رابطوا " که صبر در ما تقویت میشد. استاد بزرگوار از من میخواستند درباره نفوذ فرهنگی تحقیق کنم و ما به هر حال در این عرصه استاد طاهایی و اعتمادی را دیدیم. ما بعد از انقلاب حضورهای خوبی در اجتماع داشتیم اما از خانواده دور شدیم و دچار شبیخون و تهاجم فرهنگی شدیم. بحث نفوذ شدیدترین بحث است که رهبری هم میفرمایند. آیا این ضعف در اسلام است و یا مسلمانی ما؟ استاد علاوه بر تعلیم بر بصیرت تأکید میکردند. حال باید پرسید ابزار این نفوذ چیست؟ چه کسانی باید جلوی این ابزار نفوذ بایستند؟ ازنمایندگان باید بپرسیم شما چگونه می توانید خط نفوذ را بگیرید؟!
گفتنی است در پایان ضمن رو نمایی از چند کتاب و برداشت دوم سایت مدرسه، از طلاب صاحب آثار برتر مسابقات مقاله نویسی"مطالعات زنان" و "فرهنگ و تمدن امامان شیعه و شیعیان" و کتابخوانی"ردّ پای استعمار در ایران" و مسابقه "شناسایی نیازهای تبلیغی مناطق"، تقدیر به عمل آمد.
روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس (علیهاالسلام)