یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 25 اردیبهشت,1396

بیان کدهای انتخاب اصلح در سخنرانی مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

بیان کدهای انتخاب اصلح در سخنرانی مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

خانم شایسته خوی در جلسه درس تفسیر روز سه شنبه 96/02/26 و چهارشنبه 96/02/27 در جمع عموم بانوان، طلاب، اساتید، کادر اداری، و مبلغین مکتب نرجس (علیهاالسلام) پیرامون "انتخابات" سخنرانی و کدهای انتخاب اصلح را بیان نمود.

خانم شایسته خوی در جلسه درس تفسیر روز سه شنبه 26/2/96 و چهارشنبه 96/2/27 در جمع عموم بانوان، طلاب، اساتید، کادر اداری، و مبلغین مکتب نرجس (علیهاالسلام) پیرامون "انتخابات" سخنرانی و کدهای انتخاب اصلح را بیان نمود.

ایشان باتوجه به شرایط حساس جامعه گفت: به روز جمعه، روز حیاتی و تاریخی دیگری از برنامه های کشورمان نزدیک هستیم و همه چشم ها از دوست و دشمن متوجه کشور ماست. مطلبی از روزنامه تایمز می خواندم با این مضمون که دشمن نگران رأی آوردن گروه تندرو و طرفدار گروه میانه رو است. به هر حال دشمن روی این انتخابات حساب ویژه ای باز کرده است.

وی خاطر نشان کرد: دشمن در دو بخش روی کشور ما تمرکز دارد؛ اول در بحث شرکت در انتخابات، وحضور حداکثری مردم و دوم در خصوص فردی که قرار است رئیس جمهور شود.

ایشان سپس در رابطه با حکومت الهی و دینی و ضرورت آن، به فراز آخر دعای افتتاح (اللَّهُمَّ إِنَّا نَرْغَبُ إِلَيْكَ فِي دَوْلَةٍ كَرِيمَةٍ تُعِزُّ بِهَا الْإِسْلامَ وَ أَهْلَهُ ...) اشاره کرد و گفت: ما دولت کریمه را با شوق از خداوند طلب می کنیم که این دولت کریمه به مومنان عزت و به دشمنان اهل نفاق ذلت بدهد. برای رسیدن به دولت کریمه امام زمان (عجل ا... تعالی فرجه الشریف) قطعا نیازمند این هستیم که مدل هایی را تجربه کنیم تا بتوانیم در آن دولت خدمت گزاری کنیم. اگر فلسفه وجودی حرکت دولت تمام پیامبران و امامان تشکیل حکومت بوده است مثل پیامبر (صلی ا... علیه و آله و سلم) و حضرت علی (علیه السلام) اما برای امامان دیگر این فرصت ایجاد نشد؛ چون امتی که عدالتخواه باشد نبود؛ پس تشکیل حکومت ضروری است و همه اولیا وانبیا به دنبال برپایی آن بوده اند.

مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) ­تأکید کرد: فلسفه حکومت دینی قرار نیست که تشکیل حکومت معارض قداست دین باشد؛ در حالی که یکی از اصول حقه ما همراهی دین و حکومت است. اگر­ حکومت دینی تشکیل بشود دین به اهداف مقدس خودش که تربیت معنوی وتکامل انسانی و سعادتمندی بشر است دست می یابد.

وی در ادامه گفت: به تعبیر امام بزرگوار که می گویند: ما با تشکیل حکومت دینی به دنبال رفاه مادی و رفاه معنوی شما هستیم. باتوجه به روایتی از پیامبراکرم (صلی ا... علیه و آله و سلم) در رابطه دین و حکومت ­می توان ضرورت تشکیل حکومت را تشریح کرد که می فرمایند: صلاح دین به صلاح حکومت است وصلاح حکومت به صلاح دین است مثل دو برادر هیچ کدام بدون دیگری نمی تواند بماند. دین امین است و حکومت نگهبان دین، حکومت بدون امانتدار به خیانت منجر می شود. دین بدون نگهبان ضایع می شود واین دین وحکومت توام اند؛ دین پایه و اساس می باشد و حکومت نگهبان است. صلاح مردم با دین و نظام دینی رقم خورده است؛ ما اگر می خواهیم دنیای مردم را درست کنیم باید دنبال اصلاح نظام دینی باشیم، اما سکولار ها این دو را از هم جدا می دانند دین برای خودش، دنیا برای خودش؛ در حالی که تفکر ناب محمدی این نیست.

ایشان با اشاره به تعبیر حضرت علی(علیه السلام) انگیزه تشکیل حکومت دینی را چنین برشمرد: هدف زنده کردن معارف دین­ است و اصلاح بلاد اسلامی، تا بندگان ستمدیده در امنیت قرار بگیرند و احکام تعطیل شده فعال شود نه جاه طلبی ورفاه طلبی. حضرت در حین تعمیر نعلین چنین خطاب کردند: «به خدا سوگند این حکومت از نعلین کهنه نزد من بی ارزش تر است» و تاکید کرد: ما با این تفکر باید به کسی رأی بدهیم که چنین تفکری داشته باشد که اگر رأی نیاورد دچار احساس باخت نشود. حضرت چرا می گویند حکومت از نعلین برایم بی ارزش تر است؟ چون دنبال رفاه نیستند. من و شما پشت کسی که رای می دهیم محشور می شویم. در سوره جاثیه آمده همه امت ها دو زانو در محکمه عدل الهی می نشیند. پس تنها افراد پای محکمه نمی آیند بلکه جوامع هم پای محکمه الهی می آیند، که اگر آن فرد ظالم باشد هم فردی و هم گروهی مجازات می شویم، از رای مان هم سوال می شود. حضرت می فرمایند: این حکومت برایم بی ارزش تر از نعلین است مگر اینکه حقی را برپا کنم و باطلی را از بین ببرم، این می شود ارزش حکومتی؛ و حکومت هم برای همین است، برپا کردن عدل و از بین بردن باطل.

خانم شایسته خوی گفت: در مدنیت اسلام دو رکن اجرا داریم، اجرا یک رأس دارد یک بدنه. رأس اجرا در زمان حضور معصوم (علیه السلام) خود معصوم است در زمان غیبت امام، حاکمیت فقیه این بدنه اجرا، بعد از رهبری اول شخص حکومت همان رئیس جمهور است.

­وی اذعان داشت: این انتخاب باید براساس ملاک باشد و وقتی ملاک و معیار نبود می شود باری به هرجهت. این خیلی مهم است که من بدانم حق رای دارم و در قبال جامعه مسئولم. اصل در انتخاب­ برای بدنه اجرا، شایسته سالاری است. یعنی ما بدانیم که چه کسی می تواند ارزش ها را حفظ کند و برای حفظ خون شهدا بایستد و امید مردم مستضعف جهان باشد؟

مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) ضمن بیان روایتی ازامام صادق (علیه السلام) گفت: زمامدار نباید از چند چیز غفلت کند که عبارتند از: حفظ مرزهای حکومت اسلامی، دفاع از حقوق مظلوم. و تصریح کرد: ملاک انتخاب بدنه اجرا باید شایسته سالاری باشد، حکومت دینی حکومت افراد با صلاحیت است. صلاحیت به دوچیز است: کاردانی وتخصص،امانتداری وتعهد. حضرت علی (علیه السلام) می فرمایند: در انتخاب مدیران دو چیز را مورد توجه قرار دهید: کفایت و امانت، چرا که تخصص بدون تعهد باعث فساد جامعه می شود و تعهد بدون تخصص باعث نابسامانی جامعه است. ایشان با در نظر گرفتن سیره عملی حضرت در انتخاب کارگزار گفت: کارگزارها از نگاه حضرت علی (علیه السلام) سه گروهند: متعهد بی تخصص، متخصص بی تعهد و گروه سوم متعهد متخصص، مثل مالک اشتر.

ایشان ادامه داد: روزی ابوموسی اشعری نزد پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) آمد وگفت: ما می خواهیم در این حکومت کمک بکنیم، پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) پاسخ دادند: به خدا سوگند ما جاه طلبانی را که حرص پست و مقام دارند در حکومتمان منصوب نمی کنیم. وی افزود: بعضی می پرسند: ما از کجا بفهمیم یک نفر جاه طلب است؟ در پاسخ باید گفت: بی تقوایی و بی ادبی و به هر قیمتی منصب را بدست آوردن ولو به دروغ مقابل رأس نظام حرف زدن نشانه جاه طلبی است. این ها نکاتی نیست که بشود راحت از آن گذشت.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(علیه السلام) ملاک فرد اصلح را چنین برشمرد: به دنبال کسانی که دشمنان ما آنها را تایید می کنند نروید. کدها رابگیرید، جاه طلبان به عدالت رفتار نخواهند کرد. در نامه حضرت امام علی(علیه السلام) به مالک اشتر داریم که فرمودند: چند نکته را در انتصاب مدیرانت در نظر بگیر: تجربه، حیا، اصالت خانوادگی، سوابق مبارزاتی. کسی که این خصوصیات را دارد انسان کریم وعاقبت اندیشی است. چرا ما باید به دهکده جهانی بپیوندیم؟! به چه قیمتی؟! به قیمت از دست دادن خانواده ها؟! به قیمت بروز و ظهور هم جنس گرایی در کشور؟! به قیمت از بین رفتن حجاب وحیای فرزندانمان ؟! این نفوذ موریانه وار است و از پایه و اساس می خواهد تخریب کند. به اصول کافی رجوع کنید، پیامبر(صلی ا... علیه و آله و سلم) می گویند: در صورت وجود افراد لایق واصلح، به کارگماردن افراد پایین تر خیانت است، اگر به فرد شایسته تر رأی ندهید خیانت کردید. حضرت علی(علیه السلام) در نامه به مالک اشترمی فرمایند: «گرایش مدیران حکومت اسلامی باید به سمت کسی باشد که بیشتر به فکر مردم است نه کسانی که به دنبال عیب جویی ازمردمند». حضرت درنامه 53 به مالک اشتر ملاک انتخاب اصلح را بیان می کنند.

خانم شایسته خوی گفت: سه نوع سیاست حکمرانی داریم: سیاست شیطانی(اشرافی گری)، سیاست حیوانی(رفاه طلبی) و سیاست الهی. به کسی رأی دهید که از هرلحاظ فردی متدین و پایبند به ارزش های اسلامی باشد، به طور عملی حافظ ارزش ها باشد، مطیع رهبر باشد، طرفدار محرومین باشد، ساده زیست باشد، پاک دست باشد و روحیه اشرافی گری نداشته باشد. صفات مدیریتی- اجتماعی فرد اصلح این است که نظریه پرداز نباشد، مجری باشد، اهل مشورت ونقدپذیر باشد. کارآمد با مدیریت جهادی باشد، اتکا به توان داخل کند، مواضع عزت آفرین کشور را تثبیت کند، انقلابی بیاندیشد، انقلابی عمل کند و انقلابی بماند، سر سازش با استکبار نداشته باشد و با آن ستیز کند، همسو باغرب نباشد، در روابط بین الملل حکمت، عزت و مصلحت را رعایت کند و ضعف نشان ندهد، برای برون رفت از مشکلات فرهنگی، سیاسی واقتصادی برنامه داشته باشد، برای الگو قرار دادن انقلاب اسلامی در چشم مستضعفان جهان تلاش کند، از پول بیت المال برای تبلیغات استفاده نکند، به افراد معاند داخلی وخارجی چراغ سبز نشان ندهد، از تبلیغات دشمنان استفاده نکند و سیاستی که دارد بر پایه تقوا باشد.

ایشان در ادامه سیاست ها وایده های حکمرانی از نظر امام (ره) را بیان نمود: سیاست های شیطانی با خدعه و فریب بر مردم مسلط شده و مردم را تحقیر و غارت می کنند، اشرافی که غرق در ثروت وابسته به قدرت بوده و از ترس از دست رفتن ثروت و موقعیت خود به مردم و زیردستانشان ظلم می کنند، در مقابل بیگانگان خاضعند و تو سری خور، شعار آزادی می دهند؛ اما با وادادگی و سازش زمینه های اسارت مردم به دست بیگانگان را فراهم می کنند. این خاصیت حکومت رفاه طلبان است که در مقابل سفارتخانه خارجی ذلیل بودند و در مقابل رعیت خود و قشر محرومین با کمال قلدری رفتار می کردند.

وی سپس پیرامون سیاست حیوانی بیان داشت: این میل از حکمرانی هرچند از دروغ و تزویر و نیرنگ وسلطه به دور است اما اولویت را در تامین نیازهای مادی و جسمانی انسان قرار می دهد. شعارها و وعده ها محدود به رفاه و راحتی و امنیت بوده و کمتر به ابعاد معنوی انسان و جامعه توجه می شود. از نظر امام این سیاستی صحیح ولی مطلوب نیست. حکومت و رئیس جمهور و دولتی سیاست صحیح را اجرا می کند که به نفع مردم است و این یک بعد از سیاست است. انسان یک بعد ندارد، جامعه هم یک بعد ندارد. انسان مثل حیوان نیست که خوردن وخوابیدن همه شئون او باشد. در این سیاست بنای همه چیز بر این است که راحت زندگی کنیم حتی به قیمت سازش با کفر.

مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) در رابطه با سیاست الهی تصریح کرد: از نظر امام در سیاست و حکومت الهی آنچه اهمیت دارد سعادت دنیوی واخروی انسان است. سعادتی که از طریق پیگیری قسط و عدل و مبارزه باظلم و جهل بدست می آید. چرا که ایشان سرچشمه همه مصیبتها را اشراف واعیان می دانند. حکومت الهی نه تنها تامین رفاه وامنیت جامعه را دنبال می کند، بلکه به دنبال عدالت فردی واجتماعی وآزادی و ارزشهای والای انسانی نیز هست. و امام(ره) خود فرمودند: ما علاوه بر اینکه می خواهیم زندگی مادی شما مرفه باشد، زندگی معنوی شما را هم می خواهیم مرفه باشد. سیاست مداران الهی در مقابل کفار و ظالمین سر سازش ندارند و همواره مخالف هرگونه ظلم واستثمار هستند. این سیاست منجر به برپایی قسط و عدل و برقراری جامعه توحیدی و دفع شر و ظلم و فساد در جهان می شود.

خانم شایسته خوی در پایان با بیان این که حضرت علی(علیه السلام) فرمودند: «اگر مراعات تقوا نبود من سیاست مدار ترین فرد عرب بودم» گفت: من از همه عزیزان تقاضای روشنگری دارم. ما از چه می ترسیم ؟! ما همه مسئولیم بهترین انتخاب را روز جمعه انجام بدهیم واسباب سربلندی باشیم. کاندیدایی انتخاب شود که سیاستش نزدیکترین به روش حکمرانی وسیاست الهی باشد.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان