یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 07 مرداد,1402

تاثیر شخصیت دینی و مذهبی امام حسین(ع) در شکل گیری قیام

تاثیر شخصیت دینی و مذهبی امام حسین(ع) در شکل گیری قیام

­

🔹امام حسین(ع) از نظر دینی و مذهبی نزد همه مسلمانان از اعتبار بالایی برخوردار بود. عده‌ای از مسلمانان به امامت و عصمت او معتقد بودند و او را حجت خدا و خلق و وارث خلافت پیامبر(ص) می‌دانستند و برخی دیگر گرچه امامت او را باور نداشتند اما فضایل معنوی او را قبول داشتند. بسیاری از مسلمانان می‌دانستند پیامبر(ص) او را به‌عنوان سید جوانان اهل بهشت، یکی از اعضای اهل‌بیت(ع)، محبوب خدا و رسول خدا(ص) و یکی از اصحاب کساء معرفی کرده‌است و او آگاه ترین فرد امت عصر خویش به کتاب و سنت و صاحب فضایل و کرامات می‌باشد.
🔹البته قرائن نشان می‌دهد که عده زیادی از مسلمانان نیز به جایگاه والای دینی و معنوی امام حسین(ع) در مرتبه‌ای پایین‌تر از آن‌چه گذشت معتقد بودند. به‌طور مثال وقتی امام حسین(ع) وارد مکه شد مردم گروه گروه به محضر امام رسیدند و عبدالله‌بن‌زبیر را که زودتر از آن حضرت وارد مکه شده بود رها نمودند یا اکثر مردم کوفه با اعتقاد به فضایل و کمالات امام حسین(ع) هزاران نامه به او فرستادند و درخواست کردند رهبری اجتماع آنان و مبارزاتشان را بپذیرد.
🔹 حتی کسانی که به جنگ با امام حسین(ع) آمده بودند نیز به عدالت و منزلت دینی وی معتقد بودند چنان‌که وقتی سپاه حر با امام برخورد کردند با او نماز جماعت برپا کردند و نیز بسیاری از کسانی که برای جنگ با امام حسین(ع) آمده بودند نیز به قداست او معتقد بودند . فرمانده سپاه ابن‌زیاد یعنی عمربن‌سعد نیز منزلت الهی امام حسین(ع) را باور داشت. مورخان درباره‌ او نوشتند که هنگام پذیرش فرماندهی سپاه گرفتار تحیر عجیبی بود و خود را بین دنیا و­ آخرت، بهشت و جهنم می‌دید و جنگ با امام حسین(ع) را ملازم با جهنمی شدن می‌دانست اما در اثر بی‌بندوباری و دنیاطلبی فرماندهی سپاه ابن زیاد را پذیرفت.
🔹 بنابراین امام حسین(ع) به دلیل آن شرافت نسبی و این جایگاه دینی موقعیت ممتازی در جهان اسلام داشت. این موقعیت از طرفی برای امام حسین(ع) مسئولیتی ویژه ایجاد می‌کرد و از طرفی به او اطمینان می‌داد که اگر در برابر نظام فاسد اموی بایستد مشروعیت آن را زیر سوال می‌برد و در جلوگیری از انحرافات و بیداری مسلمانان موثر خواهد بود و اگر کشته شود خون وی هدر نمی‌رود.

✍️فصلنامه پژوهش علمی کوثر معارف/ ش 17
📕 مقاله رابطه تکلیف و توانایی در نهضت عاشورا

⬅️ برای دریافت اصل مقاله اینجا­کلیک شود.
••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان