یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 24 فروردین,1395

تدبیر اسلام برای حفظ سلامت جامعه ( سوره نور آیه 19 )

تدبیر اسلام برای حفظ سلامت جامعه ( سوره نور آیه 19 )

تربیت در قرآن ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­به یاد استاد طاهائی (رحمه الله­ علیها ) ­­­­­­­­­­­­­­­مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) ­­­­­­­­­­­­24 /95/01

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

قال الله العظیم :

إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَه فِی الَّذینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَه وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ ( نور 19 )­­­­­­­­

کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان ( درباره ) مردم با ایمان شیوع یابد عذاب درد ناکی برای آنها در دنیا و آخرت است و خداوند می­داند و شما نمی­دانید.

­

تدبیر اسلام برای حفظ سلامت جامعه

­

نکات مورد توجه آیه:

سوره نور درحقیقت سوره ­ی پاکدامنی و عفت ومبارزه با آلودگی­ های جسمی است چرا که قسمت عمده دستورات آن برمحور پاکسازی اجتماع و حفظ سلامت آن دور می­زند.

قران کریم جامعه­ ای را رشد یافته و پویا می­داند که در آن با حیثیت افراد مومن بازی نشود و آبروی آنان حفظ گردد.

واین درحالی است که دشمنان داخلی (منافقین) وخارجی همیشه در صدد شیوع فحشاء در میان صفوف مومنان هستند وچه بسا افرادی از میان خود مومنان نیز بی توجهانه زمینه این شایعه ها را فراهم نمایند!­

نکته اول: اشاعه­ ی فحشاء گاهی با ابزاری همچون زبان، قلم، فیلم و رسانه و ...... است و زمانی با ایجاد مراکز فحشاء وتشویق دیگران به گناه و قرار دادن امکانات گناه در اختیار آنان است.

­بیان هشدارآمیز­ قران درآیه­ فوق به ­گونه ­ای است که­ می­فرماید: همانا کسانی­که دوست دارند زشتی­ها درباره­ ی اهل ایمان شایع شود دچارعذاب دردناک می­گردند"إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَه"

به نظر می­رسد واژه " یحبون" اشاره به علاقه و رضایت قلبی باشد بر این اساس صِرف علاقه­ مندی به این مساله حتی بدون دست داشتن در این امر گناه محسوب می شود.

" فاحشه" بر هر عمل و سخن که زشتی آن آشکار باشد به کار می­رود این واژه گاهی کنایه از فساد جنسی است. عبارت "أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَه "به دو گونه قابل معنا و تفسیراست.

الف)اشاعه فحشاءو رواج گناهان جنسی

ب) رواج وپخش اخبار مربوط به فحشاء­­­­­­­­­­­­­

در حدیثی از امام رضا علیه السلام می خوانیم.

"... وَ الْمُذِیعُ‏ بِالسَّیِّئَه مَخْذُولٌ وَ الْمُسْتَتِرُ بِالسَّیِّئَه مَغْفُورٌ لَهُ"

آن کس که گناه را نشر دهد مخذول و مطرود است و آن کس که گناه را پنهان می دارد مشمول آموزش الهی است.

در حدیث دیگری از امام موسی بن جعفرعلیه السلام می خوانیم که مردی خدمت ایشان آمد وعرض کرد:­ فدایت شوم از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند. که من آن را ناخوش داشتم . از خودش پرسیدم انکار کرد. در حالی که جمعی از افراد موثق این مطلب را از او نقل کردند امام فرمودند :گوش وچشم خود را دربرابر برادر مسلمانت تکذیب کن حتی اگر پنجاه نفر سوگند خوردند که او کاری کرده واو بگوید نکرده ام از او بپذیر و از آنها نپذیر. هرگز چیزی که ما یه­ ی عیب و ننگ اوست و شخصیتش را از میان می­برد در جامعه پخش مکن که از آنها خواهی بودکه خداوند درباره ­ی آنها فرمود :­ " إِنَّ الَّذینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشیعَ الْفاحِشَه..."

نکته دوم: در ادامه آیه می فرماید : " لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا ­" عذاب الیم در دنیا ممکن است اشاره به حدود و تعزیرات شرعیه و عکس العمل­ های اجتماعی و آثار شوم فردی آنها باشد که در این دنیا دامن­گیر مرتکبین این اعمال می­شود علاوه بر این محرومیت آنها از حق شهادت و محکوم بودنشان به فسق و رسوایی نیز از آثار دنیوی آن است.­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

اشاعه فحشاءدر جامعه موجب سست شدن اراده­ ها و تضعیف روحیه مروت و جوانمردی است دشمن چون می خواهد فکر جوانان را از مسایل جدی منحرف کند با دامن زدن به این مسایل در صدد است شرافت و کرامت افراد را نابود کند. در حالی که سیاست اسلام مبتنی بر اهتمام به حفظ آبرووحیثیت مومنان در جامعه است. دراین زمینه آیه فوق میفرماید: در دنیا وآخرت عذاب دردناکی­ است. "لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ فِی الدُّنْیا وَ الْآخِرَه...." برطبق مفاد آیه علاقه به ریختن آبروی دیگران، درهمین دنیا کیفر دارد. ­

نکته سوم : در پایان آیه می­فرماید: خدا می­داند وشما نمی­دانید "وَ اللَّهُ یَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ "

پروردگاراز عواقب شوم و آثار مرگبار اشاعه فحشاء در دنیا و آخرت به خوبی آگاه است ولی شما از ابعاد مختلف این مساله آگاه نیستید.

خدا می­داند چه افرادی در قلبشان حب این گناه است و کسانی را که زیر نام های فریبنده به این عمل شوم می­پردازند می­شناسد اما شما نمی­دانید و نمی­شناسید خداوند میداند چگونه برای جلوگیری از این عمل زشت و قبیح احکامش را نازل کند.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان