یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 12 دی,1396

تـربـیت اعتـقادی ( سوره لقمان آیه 16 )

تـربـیت اعتـقادی ( سوره لقمان آیه 16 )

تربیت در قرآن­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­بیاداستاد طاهائی (رحمه الله) مدرسه علمیه نرجس­ (علیهاالسلام) ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ 96/10/12

بِسم الّلهِ الرحمنِ الرحیم

قال الله العظیم:

يا بُنَيَّ إِنَّها إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّه مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ في‏ صَخْرَه أَوْ فِي السَّماواتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطيفٌ خَبيرٌ ­­(لقمان16)

ای فرزندم اگر (عمل تو)همسنگ دانه‌ی خردلی باشد و در دل تخته سنگی یا در آسمان ها یا در زمین نهفته باشد ،خداوند آن را (در قیامت برای حساب) حاضر می‌کند زیرا که خداوند دقیق و آگاه است.

­

تـربـیت اعتـقادی

نکات مورد توجه آیه:

تربیت دینی (تربیت اعتقادی ،اخلاقی و عبادی )از وظایف والدین شمرده شده است.به این معنا که حفاظت فرزند از آنچه باعث فساد اخلاق و عقیده اش میشود،واجب است و باید نسبت به جلوگیری از فرو افتادن فرزندبه ورطه زیان ،فسادو گناه مواظبت نمود و وی را از گناه منع کرد و به اخلاق و آداب نیکو عادت داد.در این میان تربیت اعتقادی (خداشناسی،پیامبر شناسی ،امام شناسی ومعاد)از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. دستورات لقمان حکیم نیز با همین شیوه آمده است .

"تربیت اعتقادی "همه اقداماتی که برای ایجاد گرایش و شکل دهی باور و پذیرش قلبی در حوزه اعتقادات صورت می‌گیرد.

­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

نکته اول : نخستین اندرز لقمان پیرامون مساله توحید و مبارزه با شرک بود. دومین موعظه او درباره‌ی حساب اعمال و معاد است که حلقه مبدا و معاد را تکمیل می کند .

لقمان حکیم موعظه‌های خود را از روی شفقت پدرانه مطرح فرموده می‌گوید :یا بنی "ای پسرکم"در این تعبیر محبت فراوان پدرانه نهفته است و نشان دهنده این است که از نصیحت فرزندان نباید غافل باشیم گفتگو های صمیمی یکی از بهترین راه‌های تربیت صحیح فرزند است به خصوص برای نوجوانان بسیار کار آمد می‌باشد . با تعبیر "یا بنی"در واقع احترام و شخصیت طرف مقابل حفظ می‌شود .

‌ نکته دوم: قانون قرآن کریم این است که اعمال نیک و بد هر قدر کوچک و کم ارزش و هر قدر مخفی و پنهان باشد برای حساب در روز قیامت آورده می شود. يا بُنَيَّ إِنَّها إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّه مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ في‏ صَخْرَه أَوْ فِي السَّماواتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ ...

­

­

"خردل "گیاهی است با دانه های سیاه رنگ و بسیار کوچک که دانه های آن در کوچکی و حقارت ضرب المثل است.

تعابیری در آیه فوق وجود دارد که خبر از ارزیابی و نظارت کامل کوچک ترین کارها خبر می دهد.

­دقت کنیم: کوچکی "خردل" سفتی"صخره" دوری و ناپیدایی، سماوات وارض ، همه با هم آگاهی بسیار جامعی نسبت به نظام پاداش و کیفر قیامت می‌دهد.­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

نکته سوم: توجه به این آگاهی پروردگار از اعمال انسان ، و محفوظ ماندن همه‌ی نیکیها و بدیها در کتاب علم پروردگار و نابود نشدن چیزی از این عالم هستی ،خمیر مایه‌ی همه‌ی اصلاحات فردی و اجتماعی- است و نیروی محرک قوی به سوی خیرات و باز دارنده موثر از شر و بدی‌ها است.

در حدیثی از امام باقر علیه السلام می خوانیم: ­اتَّقُوا الْمُحَقَّرَاتِ‏ مِنَ‏ الذُّنُوبِ‏ فَإِنَّ لَهَا طَالِباً يَقُولُ أَحَدُكُمْ - أُذْنِبُ وَ أَسْتَغْفِرُ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ وَ نَكْتُبُ ماقَدَّمُوا وَ آثارَهُمْ‏ وَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ أَحْصَيْناهُ فِي إِمامٍ مُبِينٍ‏ وَ قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ إِنَّها إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّه مِنْ خَرْدَلٍ‏ فَتَكُنْ فِي صَخْرَه أَوْ فِي السَّماواتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ‏ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ‏ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ‏ خَبِيرٌ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­(الكافي ج‏2، ص271)

از گناهان کوچک بپرهیزید.چرا که سرانجام کسی از آن باز خواست می‌کند ،گاهی بعضی از شما می‌گویند ما گناه می کنیم و به آن استغفار می نماییم . در حالی که خداوند عزوجل­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ ­می گوید:ما تمام آنچه آنها از پیش فرستاده‌اند و همچنین آثارشان را ،و همه چیز را در لوح محفوظ احصا کرده ایم و نیز فرموده :اگر اعمال نیک و بد حتی به اندازه سنگینی دانه ی خردلی باشد در دل صخره‌ای یا در گوشه ای از آسمان یا اندرون زمین ،خدا آن را حاضر می‌کند چرا که خداوند لطیف است.

نکته چهارم: بنا بر تصریح مفسران اسماءحسنای پایان آیات با موضوع آیات مرتبط است­ در آیه فوق می خوانیم" إِنَّ اللَّهَ لَطيفٌ خَبيرٌ"

صفت لطیف مشترک بین خالق و مخلوقات است. لفظ مشترک است اما معنا مختلف می باشد .

لطافت در مخلوقات به معنای ظرافت ،کوچکی و قلّت است اما در پروردگار مراد نفوذ در اشیاء است با -توجه به صدر آیه خداوند لطیف و نافذ است یعنی می‌تواند عمل را از درون سنگ یا از آسمان یا از زمین بیاورد.

صفت خبیر نیز مشترک بین خالق و مخلوق است خبرویت انسان ها از طریق تجربه و علم بدست می‌آید اما نسبت به خداوند یعنی کسی که چیزی از او غایب و مخفی و پوشیده نیست.

با توجه به آیه خداوند خبیر است یعنی می داند عمل چیست و در کجاست به لطف خود به اشیاءنزدیک ­می شود و به خبرویت خود بر آنها احاطه دارد پس بر ماست که توجه داشته باشیم که چشم خدا همواره متوجه اعمال ماست.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان