یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 26 تیر,1397

تــــربیــت دینـی زنــان (2) (سوره احزاب، آیات 59،60)

تــــربیــت دینـی زنــان (2) (سوره احزاب، آیات 59،60)

تربیت در قرآن­­­­­­­­­­ ­­­­­­­­­­­­­­­­­بیاداستاد طاهائی (رحمه الله) مدرسه علمیه نرجس (علیها السلام) ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­97/04/26

­

بِسم الّلهِ الرحمنِ الرحیم

قال الله العظیم:

يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً­ ­ترجمه گذشت

لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدينَه لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ...

اگرمنافقون وکسانی که دردل‌هایشان بیماری است وآنان که درمدینه شایعه پراکنی می‌کنند(از کارشان)دست برندارند حتما تو را بر ضد آنان می شورانیم... ( 59­ و 60 احزاب)

تــــربیــت دینـی زنــان (2)

تربیت دینی با لحاظ جنسیت از پیچیدگی وظرافت برخوردار است زیرا باید بین امور احساسی،عقلانی، عرفی وشرعی ارتباط متعادل و متوازن بر قرارگردد.

با توجه به نفوذ تربیتی زنان سرمایه گذاری در این زمینه بسیار سودمند است .زیرا سیره عملی مادران موجب تربیت نسل‌های آینده می‌گردد. واینک نکاتی پیرامون تربیت دینی دختران.

نکته اول : والدین به خصوص مادر در پرورش حیا وعفاف در دوران کودکی نقش اساسی دارند.این کار با پوشیدگی والدین به خصوص مادر و گفت‌وگوی کودکانه به خوبی قابل انجام است. سهل انگاری در این زمینه در آینده تبعات بدی را برای دختران به همراه دارد.

نکته دوم : پس از ورود کودک به محیط‌های آموزشی دایره مربیان از والدین به معلمان و مدیران مدارس و دوستان گسترده می‌شود .تشویق مدرسه به پرورش حیا ،پای بندی به احکام اسلامی و انتخاب روش مناسب برای تربیتی دینی دختران و سرمایه گذاری دراین مقطع می‌تواند موفقیت‌های زیادی را به همراه داشته باشد.

نکته سوم : در اوایل بلوغ فریضه بودن حجاب به همراه پرورش حیا باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.بهتر است در این دوره با دلایل وبرهان مسئله مطرح شود.

مولی علی علیه السلام در مورد روش تربیتی پیامبرصلی الله علیه وآله ­­می‌فرمایند:… أَرْسَلَهُ بِالدِّينِ الْمَشْهُورِ وَ الْعَلَمِ الْمَأْثُور…وَ إِزَاحَهً لِلشُّبُهَاتِ وَ احْتِجَاجاً بِالْبَيِّنَاتِ‏ … خداوند او را با دینی آشکار کننده فرستاد تا شک و تردیدها را نابود سازد و با دلایل روشن استدلال کند.

بایدتبعات ناشی از بی عفتی و بی حجابی را برای آنان تبیین نمود تا پذیرش آن به صورت آگاهانه و مشتاقانه باشد.آشنایی با جنبه های مختلف حجاب برای دختران ضروری است دختران باید بدانند حضور در بعضی مجالس و مراوده نابجا با افراد نا محرم حتی در صورت داشتن پوشش مناسب ،نوعی بی حجابی است. ­­­­

در این مرحله رعایت پوشش مناسب حتی در برابر محارم ضروری است که عدم رعایت آن مشکلات عمیق را در خانواده به وجود می آورد.

نکته چهارم: در اواسط دوران بلوغ دغدغه‌ها بیشتر می‌شود این زمان دوره‌ی طنازی و جذابیت است .ممکن است در این مقطع به دلیل کششی که از درون به جنس مخالف پیدا می‌کنند حالت مشابه کردن خود به جنس مخالف را در پیش گیرند.حضرت علی علیه السلام می‌فرمایند:خدا لعنت کند مردانی که خود را شبیه زنان می‌کنند و زنانی که خود را شبیه مردان می‌سازند.

نکته پنجم: در آیات فوق خداوند به دنبال دستوری که برای پوشش به زنان با ایمان داده شد و فرمود:"يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ" به بُعد دیگر این مساله یعنی فعالیتهای موذیانه اراذل و اوباش پرداخته می‌گوید: اگر منافقان و کسانی که در قلبشان بیماری است و نیز کسانی که اخبار دروغ در مدینه پخش می‌کنند دست از کارشان بر ندارند ما تو را برضد آنان می شورانیم" لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذينَ في‏ قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدينَه لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ­......"

"مرجفون..." از ماده "ارجاف" به معنی اشاعه اباطیل است و در اصل به معنی اضطراب و تزلزل می باشد.از لحن آیه چنین استفاده می شود که سه گروه در مدینه مشغول خرابکاری بودند وهر کدام به نحوی اغراض شوم خود را پیاده می کردند و این به صورت یک برنامه و جریان در آمده بود.

منافقان با توطئه ضد اسلامی و ضعیف الایمان ها با ایجاد برنامه‌های هوسرانی و شهوترانی در جامعه تزلزل ایجاد کرده بودند .همانگونه که در آیه 32 همین سوره آمده است که به همسران پیامبر صلی الله علیه وآله توصیه می‌نماید هنگامی که سخن می‌گویید با نرمش سخن مگوئید مبادا بیمار دلان در شما طمع کنند" فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في‏ قَلْبِهِ مَرَضٌ "

از تهدید های شدید و پر قدرت آیات فوق بدست می‌آید که توطئه های منافقان و مزاحمت مستمر و مفسده جویی در حالی که به صورت یک جریان در آید و جامعه را با خطرات جدی روبرو سازد باید با مخالفت مسئولین روبرو شود. به خصوص در سده‌ی اخیر که مساله پوشش به عنوان یکی از نمادهای اسلامی مورد هجمه جبهه داخلی و خارجی قرار گرفته است.

حاصل سخن اینکه: دختران در سایه تربیت صحیح الگوها و قواعد و رفتاری را فرا می گیرند .سرمایه گذاری در امر تربیت دینی با برنامه طولانی مدت موفقیت در این مقوله را فراهم می سازد و زنجیره ای از تربیت صحیح برای نسل های آینده پدید می آید.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان