یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 07 اردیبهشت,1395

توصــیه الهـی بـرای تربیـت مؤمنـان ( سوره نور آیه 22 )

توصــیه الهـی بـرای تربیـت مؤمنـان ( سوره نور آیه 22 )

تربیت در قرآن ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­به یاد استاد طاهائی (رحمه الله­ علیها ) ­­­­­­­­­­­­­­­مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام)­­­­­­­­­­­­ 95/02/07

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیم‏

­

قال الله العظیم :

­

­

وَ لا یَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ مِنْکُمْ وَ السَّعَه أَنْ یُؤْتُوا أُولِی الْقُرْبى‏ وَ الْمَساکینَ وَ الْمُهاجِرینَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا أَلا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ اللَّهُ لَکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحیمٌ­­­­­­­­­­­­­­­­­ (22نور)

توانگران وآنان که گشایش درکار آنهاست، نباید سوگند بخورند که به خویشاوندان ومسکینان و مهاجران در راه خدا چیزی ندهند. باید عفو و گذشت نمایند و از آنان در گذرند. آیا دوست نداریدکه خداوند شما را ببخشد؟ وخداوند آمرزنده و مهربان است.

­

توصــیه الهـی بـرای تربیـت مومنـان

­

نکات مورد توجه آیه:

خداوند تبارک وتعالی،گام به ­گام ­مومنان را در پیمودن مراحل تکامل راهنمایی و هدایت می­نماید. انفاق به خویشاوندان و فقراء و مهاجرین و همچنین گذشت از لغزش های دیگران به خصوص افراد خانواده حکایت از کرامت و بزرگواری مومنان دارد و سبب غفران و آمرزش الهی است.

نکته اول: دشمنان داخلی و خارجی همیشه در پی آنند که اجتماع مسلمانان از هم گسیخته باشد مومنان هوشیار متوجه این توطئه دشمن شده و در صدد خنثی کردن نقشه های آنها می­باشند.

در آیه فوق خداوند توصیه می­نماید که مسلمانان در مواردی که موج تهمت و بازار شایع در جامعه رواج می­یابد گرفتار احساسات تند وداغ نشوند ودر برابر لغزش ها واشتباهات افراد خاطی تصمیمات خشن نگیرند. به خصوص آنها که نبض اقتصاد جامعه در دستانشان است و از وسعت مالی برخوردارند نباید تصمیم بگیرند که انفاق خود را نسبت به نزدیکان و مستمندان قطع کنند."وَ لا یَأْتَلِ أُولُوا الْفَضْلِ مِنْکُمْ وَ السَّعَه أَنْ یُؤْتُوا أُولِی الْقُرْبى‏ وَ الْمَساکینَ وَ الْمُهاجِرینَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ"

"یَأْتَلِ"از ماده "الیه"به معنی سوگند خوردن و یا از ماده "الو" به معنی کوتاهی کردن و ترک نمودن است. بنا بر این در ترجمه و توضیح آیه می توان گفت: مومنان هشیار سوگند نخورند که دیگر کار خیر انجام نمی­دهندیامومنان کوتاهی نکنند در این که خیر انجام دهند!

نکته دوم: درادامه آیه خداوند برای تشویق جامعه ی ایمانی و عدم تفرقه وعده پاداش بسیار زیبایی را درقالب امربه عفووگذشت مطرح می­فرماید ومی­گوید. باید عفو و گذشت نمایند: "وَ لْیَعْفُوا وَ لْیَصْفَحُوا" ­­

در معنای عفو با توجه به تفاسیر می­توان گفت: عفو: بخشیدن، پی­جویی نکردن برگذشته و گذشت از خطا و تقصیر اغماض و روحیه گذشت از تقصیر دیگران و نادیده گرفتن خطاهای آنان یکی از مکارم و محاسن اخلاق و آداب معاشرت است زیرا در زندگی اجتماعی کمترکسی دیده می­شود که حقی از اوضایع نشده باشد و دیگران او را نشکسته باشند. ادامه حیات اجتماعی مبتنی برعفو و گذشت است. زیرا اگر همه­ی مردم در استیفای حقوق خویش سخت­گیر باشند و از کوچکترین لغزشی چشم پوشی نکنند و زندگی بسیار تلخ خواهد شد.

قران مجید در موارد متعددی دستور می دهد که مردم این روش پسندیده (عفو) را برای خود انتخاب کنند و اگر از برادر دینی خویش لغزش و اشتباهی دیدند از خطای او در گذرند به پیامبر صلی الله علیه و آله دستور می­دهد،"خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلینَ­ " (199اعراف) ­­­­­­

در جای دیگر عفو را از خصوصیات متقین معرفی می فرماید:"والعافین عن الناس" (134آل عمران ) ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­

قران کریم پیرامون پاسخ بدی را با بدی دادن می گوید:

"وَ جَزاءُ سَیِّئَه سَیِّئَه مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ... "­­ ­(40 شوری)

کیفر بدی مجازاتی همانند آن است. هرکس عفو و اصلاح کند اجر و پاداش او با خداست.

در احادیث معصومین علیهم السلام مساله عفو و گذشت از زاویه ی دیگری مورد دقت واقع شده است. "قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وآله عَلَیْکُمْ‏ بِالْعَفْوِ فَإِنَّ الْعَفْوَ لَا یَزِیدُ الْعَبْدَ إِلَّا عِزّاً فَتَعَافَوْا یُعِزَّکُمُ اللَّه‏"

­عفو و بخشش را شیوه خود قراردهید زیرا بخشش و گذشت برعزت انسان بیفزاید . پس نسبت به یکدیگر گذشت داشته باشید تا خدا شما را عزیز کند.

لازم به ذکر است عفو در مسائل شخصی است اما در مسایل عمومی و حقوق الهی عفو جایی ندارد.

و مسئله مهم تر اینکه کسی که انتظار دارد دیگران خطاهای او را نادیده بگیرند خود نیزباید بدیهای دیگران و لغزش آن ها را نادیده انگارد.

نکته سوم : در آیه شریفه پس از عفو خداوند به مومنان رشد یافته دستور"صفح"می­دهد" وَ لْیَصْفَحُوا ...."

در تفسیر واژه"صفح"آمده است:نادیده گرفتن خطا که مرحله ای بالاتر از عفو است. یا عفوی که در آن ملامت و سرزنش نباشد.

پس از بیان این دو دستور زیبا می­گوید آیا دوست ندارید خدا شما را ببخشد؟" الا تُحِبُّونَ أَنْ یَغْفِرَ- اللَّهُ" پس شما هم ببخشید. وسرانجام دو صفت از صفات خدا که"غفور"و"رحیم" است را به عنوان تاکید ذکر می­کند . اشاره به اینکه شما نمی­توانید داغتراز فرمان پروردگار باشید!

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان