یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 24 مرداد,1390

حجاب

حجاب

در دعای ابوحمزه خداوند مقدمه توبه حقیقی و ذکر استغفار را حرکت می‏دانند. انسان باید به طلب برسد و استغفار، طلب غفران است.

سخنرانی استاد شایسته‏ خوی

عزیزان شب‏های قدر را قدر بدانیم. امشب شب فرصت پشیمانان و تائبین است.همانطور که عرض کردم خداوند سه شب را در طول سال برای تجدید نظر بندگان گذاشته که شب اصلی قدر، مخفی است.
فرزند آیت‏الله بهجت فرمود: شبی دیوانه‏ای از تیمارستان فرار کرده بود که ادعای دیدار امام زمان را داشت و به درب خانه من آمده بود، متوجه شدیم حال خوبی ندارد. آیت‏الله بهجت متوجه شدند موضوع چیست فرمودند به او شام بدهید و پناه بدهید.

خداوندا تو تنها پناه‏گاه هستی. امشب فرق شکافته علیعلیه‏السّلام را واسطه خودمان و تو قرار می‏دهیم، می‏خواهیم اصلاح شویم. استاد عزیزمان می‏فرمودند این شب‏ها شب دعاست.

خداوند اجازه داده در این سه شب از هرچه کردیم توبه کنیم. یکی از اذکار امشب استغفار است. اگر شب نوزدهم تصمیم جدی بر بازگشت گرفتیم، خداوند می‏پذیرد.

چه می‏شود که ما در پس استغفار اثر وضعی آن را نمی‏بینیم؟ امام رضاعلیه‏السّلام فرمود کسی که استغفار کند دوباره گناه کند، خدا را به مسخره گرفته است.

در دعای ابوحمزه خداوند مقدمه توبه حقیقی و ذکر استغفار را حرکت می‏دانند. انسان باید به طلب برسد و استغفار، طلب غفران است.

واقعاً اگر این طلب در ما زنده شود، درجه حقیقی توبه که پذیرش از ناحیه خداست محقق می‏شود.
هرچه آمدن امام به تأخیر بیفتد نشان از پاک شدن گناهان ماست. خداوند زمانی اجازه خروج به بنده‏اش می‏دهد که ضمیرش پاک باشد. پس استغفار من زمانی اثر دارد که به طلب برسم، پشیمان شوم و این پشیمانی زمانی صورت می‏گیرد که من آگاه شوم. کسی دوست ندارد به او دروغگو، ظالم و غیره بگویند.


اگر انسان این ارزش‏ها برایش به باور برسد با ضجّه و ناله طلب بخشش می‏کند. روی این را ندارد که راست راه برود و دائم احساس شرمندگی می‏کند.
عامل اصلی نرسیدن به این طلب، کشف نشدن معنی طلب است.

امشب فرصتی است که من به عنوان یک زن که خالق آفرینش جمال و زیبایی خود را با خلقت زن به ظهور رسانید باید بدانم که نماد نقش‏ آفرینی من کجا ظاهر می‏شود؟ مهمترین عرصه و نقطه بروز زن به عنوان جلال و جمال پروردگار مشارکت اجتماعی اوست که بیشترین آسیب را هم، همین حضور در حالت غیر صحیح می‏زند. یکی از عوامل بی‏حیایی است که ما باید آن را حل کنیم.
تک تک افراد این مجلس به نوبه خود سفیر حجاب هستند. دختر، همسر، مادر و... هستند.

چه می‏شود که امروز جزء آسیب‏ زده‏های مسأله حجاب خانواده‏های مذهبی ما هستند؟ من به عنوان حوزوی خود را مقصر دانسته، طلب بخشش می‏کنم. اگر امروز شاهد بی‏بند و باری در شکل فجیح آن رخ می‏دهد مسئول آن ما هستیم. گردن توطئه‏گران و ماهواره و... نیندازیم.  5% قضیه را در دست دارد.

اِنَّ الله ............ مَا بِقَوْمٍ

چگونه حجاب را معرفی کردیم که ضربه به حجاب زدیم. چه می‏شود که امروز نماد حجاب در کنارش بی‏حجابی اسیت؟ ‌همه ما بستر تربیتی انسان‏ها در دستمان است. روز 12رمضان دعای آن این است: اَلّلهُمَّ زَیِّنِی بِالسِّترِ وَ العِفاف.... از خدا خواستیم که ما را به زینت عفاف زینت بخشد. رگه‏های این مسأله در حوزه‏های علمیه هم متأسفانه، دیده می‏شود که این خیلی کسر شأن حوزه است که به طلبه تذکر حجاب دهیم. دستور نوع لباس پوشیدن دادن در چنین مکانی، زشت است. علت این مسأله سطحی گرفتن آن است. در همان روز دعا می‏کنیم خدا مرا به لباس قناعت و کفایت بپوشان. هر شب و روز ماه رمضان دعای خاص خود را دارد. مهارت کنترل نگاه، عفت، پاکدامنی و... به من بده. مگر می‏شود انسان روزه باشد و نامحرم موی سر او را ببیند؟
من از رسانه ملی یک نقد مهم دارم که حجاب را به مسخره گرفته است. یک زن هنرپیشه در فیلم محجّبه است و در مجله هنری حجاب را به مسخره گرفته است. دشمن هم از این فضای گل‏آلود بهره می‏برد. هر کس به گردن دشمن بیندازد سلب مسئولیت از خود کرده است.

هرمی را به شما معرفی می‏کنم که در تربیت دختران و پسران مفید است. ضمانت می‏کنم اگر این سیستم را پیاده کنیم در تربیت، در مدارس، در جامعه، خانواده و... همان فرهنگ‏سازی که همه دادِ آن را می‏زنند، برقرار خواهد شد. فرد وقتی در این هرم تربیتی قرار می‏گیرد، لایه نهایی که عفاف است به دستش می‏آید. هیچ تعصبی و مقدس‏مآبی در آن وجود ندارد. این هرم قائده دارد و در سطوح مختلف است و قله آن حجاب است و بر اساس آیات و روایات است. هرم مذهبیون ما گاهاً وارونه است. زمانی که فرزند ما مثل موم در دست ما بوده، هرچه دلمان خواسته تزریقش می‏کردیم و چادر را ارزان کردیم، حال که با فهم و درک به این منطق نرسیده، در سنی که آماج حملات انحرافی است، پاسخی برای آن ندارد. کافی است بستر آماده‏ای را پیدا کند برای پشت پا زدن به همه آن قید و بندها.

قاعده اصلی حیا است. حیا فطری است و انسان‏ها با حیا به دنیا می‏آیند. در برخی روایات داریم کسی که حیا ندارد دین ندارد.

چرا اسلام می‏گوید دختر سه ساله را مرد نامحرم نبوسد. چرا می‏گوید جای خواب دختر و پسرتان را جدا کنید. چرا می‏گوید دختران در برابر برادرانشان لباس‏های تحریک کننده نپوشند؟
اگر حیا خوب جا بیفتد لایه‏های بعد خود به خود تولید می‏شود.

حیا ملکه نفسانی است و موجب انقباض نفس از فعل قبیح می‏شود. (وقتی بی‏ حجاب اول که می‏خواهد حجابش را بردارد، خیلی برایش سخت است) انزجار از خلاف ادب است. حیا ما را از کوتاهی کردن در حق دیگران ممانعت می‏کند.

علیعلیه‏السّلام: میوه عقل حیاست. حیا بهترین لباس دین است.

دشمن با شکافتن فرق علیعلیه‏السّلام فرق ارزش‏های دین را شکافت و در واقع در همان روز ائمه هدی به شهادت رسیدند و بستر فعالیت دشمنان دین فراهم شد.

لذا از مظلومیت ائمه همین بس که با کشتن آن‏ها ارزش‏های دین را خواستند نابود کنند که نتوانستند و این تنها با فهم ما از مطالب بدست می‏آید.

جامعه‏ای که سالانه صدهزار نفر حاجی دارد، بی‏حجابی در آن معنا ندارد.

حیا اقسامی دارد: حیا از خدا  حیا از خود حیا از مردم

حیا 5 مرتبه دارد: انسانی که حیا دارد اول از گناه است حیا از کوتاهی و تقصیر، حیا از روی کرامت، حیا از روی محبت، حیا از روی هیبت و عظمت پروردگار(گفته امام صادقعلیه‏السّلام)

خاستگاه حیا فطرت است. هر چه حیا بیشتر باشد ایمان بیشتر است.

بروز ظهور حیا پاکدامنی است(سوره نور)، در سوره احزاب بخش دیگر حیا را توضیح می‏دهد: حیا در کلام، حیا در راه رفتن و...

سخن خداوند: ای زن مؤمن تو باید در حرف زدن خود حیا داشته باشی و مرد نامحرم را تحریک نکنی. حیا در نگاه، حیا در رفتار، حیا در استماع، حیا در قضاوت‏ها. باید نهادینه شود از دوران جنینی که نقش مادر در این قضیه بسیار کلیدی است. باید در ارائه ارزش‏ها استقامت داشت.

حضرت علیعلیه‏السّلام : مدامحه نکنید(چیزی را ماست‏مالی نکنید) متفاوت است آسان گیری و مدامحه.
حیا یعنی مراقبت از خود.

لایه دوم عفت است. مفهوم خوبی‏ها و زشتی‏ها عوض شده است. امروزه مدارس آمریکا بحث جنسیت(جداسازی دختر و پسر) مدارس را مطرح می‏کنند. در ژاپن بحث جداسازی اتوبوس‏های زنان و مردان است.

باید اعتراض کرد و حرف خود را به گوش مسئولان برسانیم.

ارزش‏هایی که قبلاً باور مردم بود امروزه بی‏تفاوتی نسبت به آن مشاهده می‏شود.

در تربیت فرزندان خود، انگاره‏ها را اشتباه گرفتیم.

لایه‏ی بعد قناعت(حفظ حریم)، لایه بعدصیانت(حفظ حقوق دیگران)

آیه 59 سوره احزاب: یُدْنینَ جَلابیِبِهِنَّ ...

نزدیک به 20 آیه درباره حیا و عفاف داریم همین‏طور درباره صیانت.

در سوره قصص آیه 25: ویژگی دختران شعیب به نقل از قرآن: خیلی با حیا راه می‏رفتند.

سوره تحریم آیه 12: اسوه‏ی حیا و عفاف مریم را مثال می‏زند.

زنی که مهندسی مبارزه با ظلم را دارد: آسیه

زنی که حیا و عفاف جامعه ایمانی را دارد: مریم

شعار زن باحجاب: حجاب من یعنی وارد عرصه اقتصادی، علمی و سیاسی می‏شوم و این حق من است، ولی به نحوی که کسی نتواند به من نگاه جنسی داشته باشد.

وارد عرصه می‏شوم مانند مردان و از حق خود دفاع می‏کنم. در سوره احزاب آیه 35 خداوند زن و مرد را در کسب ارزش‏ها مساوی می‏داند.

ثانیاً: وارد عرصه می‏شوم بدون اینکه جذابیت‏های خود را عرضه کنم.

سوره احزاب آیه 32 می‏فرماید تقوی در حیاست.  

امام جعفر صادقعلیه‏السّلام می‏فرمایند: حیا 10 جزء است که 9 جزء آن مال خانم‏هاست که 4 جزء آن با ازدواج و بچه‏دار شدن می‏رود و 5 جزء آن دست شماست. اگر خودمان را عیان کنیم برای نامحرم، آن نیز از دست می‏رود و اگر آن را حفظ کنی گوی حیا را ربوده‏ای.



نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان