سخنرانی استاد شایسته خوی
عزیزان شبهای قدر را قدر بدانیم. امشب شب فرصت پشیمانان و تائبین است.همانطور که عرض کردم خداوند سه شب را در طول سال برای تجدید نظر بندگان گذاشته که شب اصلی قدر، مخفی است.
فرزند آیتالله بهجت فرمود: شبی دیوانهای از تیمارستان فرار کرده بود که ادعای دیدار امام زمان را داشت و به درب خانه من آمده بود، متوجه شدیم حال خوبی ندارد. آیتالله بهجت متوجه شدند موضوع چیست فرمودند به او شام بدهید و پناه بدهید.
خداوندا تو تنها پناهگاه هستی. امشب فرق شکافته علیعلیهالسّلام را واسطه خودمان و تو قرار میدهیم، میخواهیم اصلاح شویم. استاد عزیزمان میفرمودند این شبها شب دعاست.
خداوند اجازه داده در این سه شب از هرچه کردیم توبه کنیم. یکی از اذکار امشب استغفار است. اگر شب نوزدهم تصمیم جدی بر بازگشت گرفتیم، خداوند میپذیرد.
چه میشود که ما در پس استغفار اثر وضعی آن را نمیبینیم؟ امام رضاعلیهالسّلام فرمود کسی که استغفار کند دوباره گناه کند، خدا را به مسخره گرفته است.
در دعای ابوحمزه خداوند مقدمه توبه حقیقی و ذکر استغفار را حرکت میدانند. انسان باید به طلب برسد و استغفار، طلب غفران است.
واقعاً اگر این طلب در ما زنده شود، درجه حقیقی توبه که پذیرش از ناحیه خداست محقق میشود.
هرچه آمدن امام به تأخیر بیفتد نشان از پاک شدن گناهان ماست. خداوند زمانی اجازه خروج به بندهاش میدهد که ضمیرش پاک باشد. پس استغفار من زمانی اثر دارد که به طلب برسم، پشیمان شوم و این پشیمانی زمانی صورت میگیرد که من آگاه شوم. کسی دوست ندارد به او دروغگو، ظالم و غیره بگویند.
اگر انسان این ارزشها برایش به باور برسد با ضجّه و ناله طلب بخشش میکند. روی این را ندارد که راست راه برود و دائم احساس شرمندگی میکند.
عامل اصلی نرسیدن به این طلب، کشف نشدن معنی طلب است.
امشب فرصتی است که من به عنوان یک زن که خالق آفرینش جمال و زیبایی خود را با خلقت زن به ظهور رسانید باید بدانم که نماد نقش آفرینی من کجا ظاهر میشود؟ مهمترین عرصه و نقطه بروز زن به عنوان جلال و جمال پروردگار مشارکت اجتماعی اوست که بیشترین آسیب را هم، همین حضور در حالت غیر صحیح میزند. یکی از عوامل بیحیایی است که ما باید آن را حل کنیم.
تک تک افراد این مجلس به نوبه خود سفیر حجاب هستند. دختر، همسر، مادر و... هستند.
چه میشود که امروز جزء آسیب زدههای مسأله حجاب خانوادههای مذهبی ما هستند؟ من به عنوان حوزوی خود را مقصر دانسته، طلب بخشش میکنم. اگر امروز شاهد بیبند و باری در شکل فجیح آن رخ میدهد مسئول آن ما هستیم. گردن توطئهگران و ماهواره و... نیندازیم. 5% قضیه را در دست دارد.
اِنَّ الله ............ مَا بِقَوْمٍ
چگونه حجاب را معرفی کردیم که ضربه به حجاب زدیم. چه میشود که امروز نماد حجاب در کنارش بیحجابی اسیت؟ همه ما بستر تربیتی انسانها در دستمان است. روز 12رمضان دعای آن این است: اَلّلهُمَّ زَیِّنِی بِالسِّترِ وَ العِفاف.... از خدا خواستیم که ما را به زینت عفاف زینت بخشد. رگههای این مسأله در حوزههای علمیه هم متأسفانه، دیده میشود که این خیلی کسر شأن حوزه است که به طلبه تذکر حجاب دهیم. دستور نوع لباس پوشیدن دادن در چنین مکانی، زشت است. علت این مسأله سطحی گرفتن آن است. در همان روز دعا میکنیم خدا مرا به لباس قناعت و کفایت بپوشان. هر شب و روز ماه رمضان دعای خاص خود را دارد. مهارت کنترل نگاه، عفت، پاکدامنی و... به من بده. مگر میشود انسان روزه باشد و نامحرم موی سر او را ببیند؟
من از رسانه ملی یک نقد مهم دارم که حجاب را به مسخره گرفته است. یک زن هنرپیشه در فیلم محجّبه است و در مجله هنری حجاب را به مسخره گرفته است. دشمن هم از این فضای گلآلود بهره میبرد. هر کس به گردن دشمن بیندازد سلب مسئولیت از خود کرده است.
هرمی را به شما معرفی میکنم که در تربیت دختران و پسران مفید است. ضمانت میکنم اگر این سیستم را پیاده کنیم در تربیت، در مدارس، در جامعه، خانواده و... همان فرهنگسازی که همه دادِ آن را میزنند، برقرار خواهد شد. فرد وقتی در این هرم تربیتی قرار میگیرد، لایه نهایی که عفاف است به دستش میآید. هیچ تعصبی و مقدسمآبی در آن وجود ندارد. این هرم قائده دارد و در سطوح مختلف است و قله آن حجاب است و بر اساس آیات و روایات است. هرم مذهبیون ما گاهاً وارونه است. زمانی که فرزند ما مثل موم در دست ما بوده، هرچه دلمان خواسته تزریقش میکردیم و چادر را ارزان کردیم، حال که با فهم و درک به این منطق نرسیده، در سنی که آماج حملات انحرافی است، پاسخی برای آن ندارد. کافی است بستر آمادهای را پیدا کند برای پشت پا زدن به همه آن قید و بندها.
قاعده اصلی حیا است. حیا فطری است و انسانها با حیا به دنیا میآیند. در برخی روایات داریم کسی که حیا ندارد دین ندارد.
چرا اسلام میگوید دختر سه ساله را مرد نامحرم نبوسد. چرا میگوید جای خواب دختر و پسرتان را جدا کنید. چرا میگوید دختران در برابر برادرانشان لباسهای تحریک کننده نپوشند؟
اگر حیا خوب جا بیفتد لایههای بعد خود به خود تولید میشود.
حیا ملکه نفسانی است و موجب انقباض نفس از فعل قبیح میشود. (وقتی بی حجاب اول که میخواهد حجابش را بردارد، خیلی برایش سخت است) انزجار از خلاف ادب است. حیا ما را از کوتاهی کردن در حق دیگران ممانعت میکند.
علیعلیهالسّلام: میوه عقل حیاست. حیا بهترین لباس دین است.
دشمن با شکافتن فرق علیعلیهالسّلام فرق ارزشهای دین را شکافت و در واقع در همان روز ائمه هدی به شهادت رسیدند و بستر فعالیت دشمنان دین فراهم شد.
لذا از مظلومیت ائمه همین بس که با کشتن آنها ارزشهای دین را خواستند نابود کنند که نتوانستند و این تنها با فهم ما از مطالب بدست میآید.
جامعهای که سالانه صدهزار نفر حاجی دارد، بیحجابی در آن معنا ندارد.
حیا اقسامی دارد: حیا از خدا حیا از خود حیا از مردم
حیا 5 مرتبه دارد: انسانی که حیا دارد اول از گناه است حیا از کوتاهی و تقصیر، حیا از روی کرامت، حیا از روی محبت، حیا از روی هیبت و عظمت پروردگار(گفته امام صادقعلیهالسّلام)
خاستگاه حیا فطرت است. هر چه حیا بیشتر باشد ایمان بیشتر است.
بروز ظهور حیا پاکدامنی است(سوره نور)، در سوره احزاب بخش دیگر حیا را توضیح میدهد: حیا در کلام، حیا در راه رفتن و...
سخن خداوند: ای زن مؤمن تو باید در حرف زدن خود حیا داشته باشی و مرد نامحرم را تحریک نکنی. حیا در نگاه، حیا در رفتار، حیا در استماع، حیا در قضاوتها. باید نهادینه شود از دوران جنینی که نقش مادر در این قضیه بسیار کلیدی است. باید در ارائه ارزشها استقامت داشت.
حضرت علیعلیهالسّلام : مدامحه نکنید(چیزی را ماستمالی نکنید) متفاوت است آسان گیری و مدامحه.
حیا یعنی مراقبت از خود.
لایه دوم عفت است. مفهوم خوبیها و زشتیها عوض شده است. امروزه مدارس آمریکا بحث جنسیت(جداسازی دختر و پسر) مدارس را مطرح میکنند. در ژاپن بحث جداسازی اتوبوسهای زنان و مردان است.
باید اعتراض کرد و حرف خود را به گوش مسئولان برسانیم.
ارزشهایی که قبلاً باور مردم بود امروزه بیتفاوتی نسبت به آن مشاهده میشود.
در تربیت فرزندان خود، انگارهها را اشتباه گرفتیم.
لایهی بعد قناعت(حفظ حریم)، لایه بعدصیانت(حفظ حقوق دیگران)
آیه 59 سوره احزاب: یُدْنینَ جَلابیِبِهِنَّ ...
نزدیک به 20 آیه درباره حیا و عفاف داریم همینطور درباره صیانت.
در سوره قصص آیه 25: ویژگی دختران شعیب به نقل از قرآن: خیلی با حیا راه میرفتند.
سوره تحریم آیه 12: اسوهی حیا و عفاف مریم را مثال میزند.
زنی که مهندسی مبارزه با ظلم را دارد: آسیه
زنی که حیا و عفاف جامعه ایمانی را دارد: مریم
شعار زن باحجاب: حجاب من یعنی وارد عرصه اقتصادی، علمی و سیاسی میشوم و این حق من است، ولی به نحوی که کسی نتواند به من نگاه جنسی داشته باشد.
وارد عرصه میشوم مانند مردان و از حق خود دفاع میکنم. در سوره احزاب آیه 35 خداوند زن و مرد را در کسب ارزشها مساوی میداند.
ثانیاً: وارد عرصه میشوم بدون اینکه جذابیتهای خود را عرضه کنم.
سوره احزاب آیه 32 میفرماید تقوی در حیاست.
امام جعفر صادقعلیهالسّلام میفرمایند: حیا 10 جزء است که 9 جزء آن مال خانمهاست که 4 جزء آن با ازدواج و بچهدار شدن میرود و 5 جزء آن دست شماست. اگر خودمان را عیان کنیم برای نامحرم، آن نیز از دست میرود و اگر آن را حفظ کنی گوی حیا را ربودهای.