یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 28 شهریور,1396

دیدار بانوان هندوستانی با مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

دیدار بانوان هندوستانی با مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

­جمعی از بانوان تحصیلکرده و فرهیخته کشور هندوستان روز دوشنبه 96/06/27 در مکتب نرجس (عليهاالسلام) حضور یافته و ضمن بازدید از پژوهشکده با خانم شایسته خوی (مدیر مجموعه) دیدار نمودند.

­

در این دیدار خانم شایسته خوی ابتدا به اهمیت دانش اندوزی اشاره کرده گفتند: فراگرفتن دانش و علم ­موهبت بزرگی از جانب پروردگار است و هرکس در این مسیر قدم بردارد چراغ عقلش را روشن می کند. هدف از آفرینش ما انسانها رسیدن به آن کمال بندگی است و این بندگی مهمترین و اساسی ترین هدف است و ممکن است انسان در این مسیر به انتها برسد و البته امکان دارد نرسد. فردی خدمت امام صادق (علیه السلام) رسید و راجع به علم و حقیقت علم سؤال کرد، امام فرمودند: علم به زیادی درس خواندن نیست بلکه علم نور است؛ نوری که خدا در قلب هرکس بخواهد نفوذ می دهد.

ایشان پیرامون حقیقت علم گفت: این علم می تواند ریاضی، فیزیک، زیست شناسی، علوم الهی، اقتصادی و ... باشد ولی چه کنیم که آن علم حقیقتش در قلبمان نفوذ کند؟ علمی­ که با فراگیری آن به همه نفع برسانم و مرا بنده کند، قلمی که برای نوشتن آن استفاده می کنم افضل از خون شهدا باشد.

سپس خانم شایسته خوی در باب حقیقت بندگی از دیدگاه امام صادق (علیه السلام) گفت: حقیقت بندگی در سه چیز است؛ اول اینکه خودت را مالک آن چیزی که داری ندانی یعنی ما امانتدار خداوند هستیم و وقتی هم انسان از این دنیا می رود هیچ چیز را با خودش نمی تواند ببرد. مثلا برای خانم ها زیبایی ظاهری خیلی اهمیت دارد و برای حفظ آن تلاش می کنند اما برخی فراموش کرده اند که این زیبایی از امانت های الهی است و باید برای خدا باشد نه برای بندگان خدا. همه ی استعدادها و توانمندی ها برای ما امانت است و باید برای خدا خرج کنیم نه برای غیرخدا. با توجه به این فرمایش امام صادق(علیه السلام) ممانعت ازاسراف و کم فروشی یکی از علامت های بندگی است.

وی در ادامه افزود: دومین علامت بندگی این است که تدبیر امر نکنی. ما برنامه ریزی و تلاش می کنیم اما به نتیجه رسیدن با خداست. برای مثال پزشکی که بیمار به او مراجعه می کند بر این باور باشد که من شفا دهنده او نیستم و فقط وسیله و مأمور خدایم، خدایا به اذن تو درمان می کنم شد تو خواستی نشد هم تو خواستی. مبلغ دین هم بگوید من کار تبلیغ دین انجام می دهم، مخاطبین پذیرفتند یا نه من وظیفه ام را انجام داده ام.

مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) اضافه کرد: سومین نشانه ی بندگی به فرمایش امام صادق (علیه السلام) که از همه مهمتر هم هست این است که ­تمام فکر و ذهن و مشغولیت بنده این باشد که خدا از او خواسته چکار بکند و چکاری نکند؟ همه تلاشش این است که دستورات خدا را انجام دهد؛ جایی که امر کرده انجام دهم و جایی که نهی کرده ترک کنم حال در هر زمینه که می خواهد باشد. خداوند می فرماید: «ان اعبدونی هذا صراط مستقیم» بنده من باشید این صراط مستقیم است. وقتی بنده شدید به یک قلعه امن می روید، قلعه امن یعنی هیچ دشمن درونی و بیرونی ولو شیطان هم نمی تواند نفوذ کند.

خانم شایسته خوی گفت: ما خانم ها عامل رشد و اصلاح جامعه هستیم. امام خمینی (ره) می فرمایند: اگر می خواهید یک جامعه اصلاح شود و رشد پیدا کند زنان آن جامعه باید اصلاح شوند. نقش زنان در جامعه مانند نقش فون­دانسیون ساختمان است، که اگر خوب باشد دربرابر بزرگترین زلزله ها هم فرو نمی ریزد. این زن اگر بنده خدا شد نه بنده هوای نفس، مثل آسیه، مریم و ... صعود خواهد کرد چنان که آسیه در قلب کفر دعا می کرد «ربّ ابن لی عندک بیتاً فی الجنه». پس در همه احوالات می شود بندگی خدا کرد لذا راهی را انتخاب کنیم که ما را به خدا می رساند نه راهی که در میانه آن سقوط کنیم. زنی که بنده هوا و هوس است خود را ارزان می فروشد و بازیچه دست نامحرمان می شود.

مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) به عنوان حسن ختام به پیام رهبر معظم انقلاب اشاره کرده و گفت: حضرت آقا خطاب به همه اهل علم و دانش فرمودند: زن مسلمان باید در راه فرزانگی و خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش کند، در میدان جهاد و مبارزه از هر نوع آن پیش قدم باشد، نسبت به زخارف دنیا و تجملات بی ارزش بی اعتنا باشد، عفت، عصمت و طهارتش به اندازه ای باشد که نظر هرزه بیگانه را به خودی خود دفع کند، درنتیجه مایه آرامش زندگی و آسایش خانواده اش باشد و در دامن پرمهر و عطوفتش و با سخنان پرنکته اش فرزندان صالحی را تربیت کند.

این زن زن سازنده است و این زن الگوی زن مسلمان است لذا ما همه قرار است انشاءا... الگو باشیم.

روابط عمومي مكتب نرجس (عليهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان