شنبه, 31 شهریور,1403

­

شنبه, 06 شهریور,1395

سخنراني دكتر رحيم پور ازغدي درنشست آموزشي تربيت مبلغ اقتصاد مقاومتي

سخنراني دكتر رحيم پور ازغدي درنشست آموزشي تربيت مبلغ اقتصاد مقاومتي

دكترحسن رحيم پور ازغدي (عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي) روز پنجشنبه چهارم شهريور ماه در سومين روز از برگزاري" نشست آموزشي تربيت مبلغ اقتصاد مقاومتي" در مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام) حضور يافت و به ايراد سخنراني با موضوع"­ ایدئولوژی اقتصادمقاومتی" پرداخت.­

سخنراني دكتررحيم پور ازغدي درنشست آموزشي تربيت مبلغ اقتصاد مقاومتي

دكتر حسن رحيم پور ازغدي (عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي) روز پنجشنبه چهارم شهريور ماه در سومين روز از برگزاري" نشست آموزشي تربيت مبلغ اقتصاد مقاومتي" در مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام) حضور يافت و به ايراد سخنراني با موضوع"­ ایدئولوژی اقتصادمقاومتی" پرداخت.

ايشان در ابتدا با اشاره به نقش زنان در اصلاح الگوي مصرف چنين عنوان داشت: اكنون كه مشاركت زنان تحصيل كرده در جامعه بيشتر شده است حفظ خانواده و مشاركت در جامعه بايد با هم باشند و اهميت خانواده اكثرا بيشتر است. رشد تحصيلات و حضور اجتماعي زنان بعد انقلاب ركورد زده و نظير نداشته است. علت رشد سريع ميزان طلاق در جامعه در مواردي حضور انبوه مديريت نشده زنان در جامعه مي باشد. ربع اول قرن 20 ميلادي ساخت مذهبي سنتي در جامعه حاكم بود اما زنان در همه‌ي عرصه‌ها حضور داشتند مانند عرصه هاي خطرناك دفاع از وطن گاهي زنان سرنوشت كشور را عوض كردند. وقتي سفير روس تزاري اعلام كرد زنان گرجي مسلمان شده كه با مردان مسلمان ازدواج كردند طبق يك بند تركمانچاي بايد از مردان ايراني جدا شده و به گرجستان برگشته و مسيحي شوند ، زنان مسلمان ايراني با كلت كمري به سفارت روس حمله كردند و زنان گرجي را نجات دادند. زنان در دفاع از اميركبير راهپيمايي كردند. در قضيه تحريم تنباكو زنان قيام كردند حتي تا داخل قصر رفتند. در خط مقدم جنبش در تنگستان زنان مسلح شدند. در نهضت دفاع از هرات، زنان از مشهد تا هرات تظاهرات كردند. هنگام ايجاد بانك ايران و روس كه يقينا نفوذ نظام تزاري بود در برابر آن بانك ملي ايران تأسيس شد و زمان قاجار بانك داخلي دربرابر آن بانكها بخاطر نداشتن پول نمي‌توانست مقابله كند و زنان ايران نهضت فروش و هديه زيورآلات و جواهرات را به راه انداختند تا با سهيم شدن در بانك ايران جلوي استقراض خارجي را بگيرند اين يعني زنان ايران با همان جامه نقش آفرينند. هنگام تحريم كالاي خارجي بخش مهمي از زنان قيام كردند .

وي با اشاره به اهميت توليدات داخلي گفت: اگر نداريم سعي كنيم تا بسازيم. شهيد نواب در مسجد شاه تهران يك فانوس قديمي را جلوي منبر آورده بود كه مردم ، اين ساخت ايران است لذا بحث اقتصاد مقاومتي از همان سالهاي قبل مطرح بود. حداقل 30% ­پوشاك ما قاچاق است. توليدكنندگان داخلي پشت‌شان شكسته و از آن طرف الگوي مصرف غلط است . مردم فكر مي‌كنند هروقت هرچه دارند بايد مصرف كنند مصرف هرچه بيشتر لذتش بيشتر، اين تفكر غلط غير توحيدي و غير ديني است. اين نكته اول بود. امروز زنان نقش بسيار مهمي در شكست يا پيروزي اقتصاد مقاومتي دارند.

استاد رحيم پور با يادآوري نقش زنان در سبك زندگي گفت: زنان در سبك زندگي خيلي بيشتر از مردان مؤثرند. در زمان قاجار مهد عليا مادر فتحعلي شاه نقش اصلي را در كودتا و شورش نظامي داشت و بعد مرگ شوهرش كشور را مديريت كرد تا پسرش به تهران بيايد. زنان در حكومت و جامعه و ... نقش دارند.

­­ ايشان افزود: نكته دوم: بعضي مي گويند خط فكري اسلام مبارزه با فقر است . در آيات و روايات با فقر برخورد كردند فقر مرگ سخت و مثل قتل است. فقيركردن يك جامعه مثل كشتن آنهاست. فقر پريشاني ‌آورده و تلخي و شر است. معناي زاهد فقير نيست، زهد يعني نفي وابستگي نه به معني فقير بودن. فقر خطا را زياد مي كند ثروت بيش از حد نياز هم بيشترين خطا را دارد.­ فقر بزرگترين مرگ است و از آتش غرور سوزنده‌تر است، فضائل اخلاقي را پايمال مي كند خواري نزد نزديكان، اضطراب، دلهره، اجبار به تملق و... بدنبال دارد. فقير هم از لحاظ مالي وهم به لحاظ فكري فقير مي شود.­ اقتصاد مقاومتي نه آنگونه فقر نه اينگونه رفاه زدگي را عنوان مي كند. آرمان ما اين است كه روزي فقر از جامعه ما رخت بربندد و مردم از رفاه مادي و معنوي برخوردار باشند آن روز تا حدي آرام مي گيريم. خدا نياورد روزي كه مسئولين ما به دفاع از محرومين پشت كنند و به سرمايه داران روي آورند آن روز خطر انحراف جمهوري اسلامي است ثروتمندان از اعتبار بيشتري در جمهوري اسلامي برخوردار شوند.

اقتصاد مقاومتي يعني كه ما همنشين اشراف نشويم. دامن و حرمت پاك روحانيت از اين منزه است و بايد تا آخر منزه باشد. اسلام با ميانه روي موافق است. در روايت داريم اقتصاد سالم درحدي است كه هر خانواده غذا و لباس و مسكن و تفريح وكار مناسب داشته باشد. زماني ماشين داشتن اشرافي گري بود و اگر كسي داشت به چشم مي آمد . در زمان انقلاب طوري شد كه مجالس عروسي در مساجد برگزار مي شد جهيزيه كم بود، مهريه به يك دور تفسير الميزان و آثار شهيد مطهري خلاصه مي شد و داماد بايد هزينه جهيزيه 5 عروس فقير را مي‌داد كم كم مسئولين عوض شدند.

دكتر رحيم پور ازغدي سپس گفت: انسان مومن پاكيزه است آنقدر تميز است كه از خانه اش مي‌فهمي مؤمن است. از ظرف كثيف آب نخوردن، لباس را هفته اي يكبار در آب جوش ضدعفوني كردن از محل دسته ظرف آب نخوردن، معطر كردن خود، اينها اسراف نيست. از اخلاق انبيا نظافت و بهداشت است و كثيفي سبك زندگي ديني نيست . پيامبر مسلماني ژوليده ديدند و فرمودند: دين استفاده از نعمتها بلكه نشان دادن به بقيه است، كه اين غير پزدادن است، تجمل زدگي براي تحقير بقيه ممنوع است. اقتصاد مقاومتي معنايش گدابازي و گدا شدن نيست. موي پيامبر گاهي تا گوش يا شانه بلند بود و هر روز براي مو و شستشو و روغن مالي و معطر كردن خود وقت مي گذاشتند اين وظايف ديني ماست. آب گواراي شيرين بنوشيد ولي سرد نخوريد اصلاح الگوي مصرف اين نيست كه بد بخوريم بلكه خداوند روزي ما را در طيبات قرار داده است. گوشت زياد مصرف نكنيد چون بدن آسيب مي بيند دو روز در هفته كافيست. موي خوب مثل لباس تميزي است كه خداوند به انسان عنايت كرده. زباله را در خانه نگه نداريد و در مجاري آب عمومي نريزيد، هواي پاكيزه و سالم استشمام كنيد. در بحث مصرف در اسلام بايد گفت: مصرف بيش از نياز گناه و خيانت است و خانواده را به بدبختي و فقر مي‌كشاند بسياري از مصارف نياز خانواده نيست بلكه اشرافي گري و مسابقه مصرف است براي هر مهماني يك لباس، اين شرك است بيشتر گرفتاري ها در خانواده هاي متوسط است. گرانفروشي، دزدي، رشوه، طلاق و ... مربوط به اينهاست. اينقدر غذا دور نريزيد. اسلام مي گويد همه چيز را نخوريد، هر چيز را كه مي شود خورد كه نبايد بخوريد. دهان، شكم و بدن انسان حريم دارد. اقتصاد مقاومتي يعني چيزهاي پاكيزه از آن چه كه خداوند به شما روزي داده است بخوريد و طغيان نكنيد. خداوند مي فرمايد: اگر چنين نكنيد مشمول خشم من قرار خواهيد گرفت يعني فكر نكنيد موعظه مستحبي كردم. هم طبق قوانين اين عالم ورشكست و بدبخت مي شويد و هم در آخرت مورد غضب من قرار خواهيد گرفت. شخصي نزد امام رضا(عليه السلام) آمد و گفت من چند دست لباس دارم اسراف است؟ فرمودند به دو شرط نه: اين كه هر لباسي مناسب كار خودش استفاده شود (لباس مهماني را براي كار استفاده نكني) و دوم اين كه همسايه اي نداشته باشي كه حتي يك دست لباس مناسب نداشته باشد. اسراف يعني مصرف نامعقول و فكر نشده. يك ركن از اقتصاد مقاومتي اين است كه مازاد بر نيازت را به ديگران ببخشي و در عين حال اگر خانواده خود انسان احتياج داشته باشند كمك كردن به ديگران صحيح نيست. در قرآن داريم: «اي مومنان آن چه خدا برشما حلال دانست­ شما خودتان برخود حرام نكنيد». پيامبر (صلي الله عليه و آله) فرمودند: هركس خانه اي بسازد كه مردم با ديدن آن آه بكشند ساكنان آن خانه اهل جهنمند. خدا را معيار قرار دهيد در سبك زندگي خود. پيامبر(صلي الله عليه و آله) مي فرمايند: بپرهيزيد از زياد مال جمع كردن وحتي دركمك كردن به ديگران هم زياده روي نكنيد. شعار اقتصاد مقاومتي اين است كه پيامبر(صلي الله عليه و آله) مي فرمايند: «عليكم بالاقتصاد» بر شما باد ميانه روي؛ چرا كه جامعه اي كه ميانه روي را رعايت كند هرگز فقير نخواهد شد. يعني با اصلاح الگوي مصرف جامعه فقير نخواهد شد.

روابط عمومي مؤسسه علمي- تحقيقي مكتب نرجس(عليهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان