دوشنبه, 02 مهر,1403

­

شنبه, 19 آبان,1397

سخنرانی آیت الله علم الهدی در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

سخنرانی آیت الله علم الهدی در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

آیت الله سید احمد علم الهدی (نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی) روز شنبه 19 آبان ماه در مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد حضور یافته و در نشست پرسش و پاسخ با طلاب مدرسه شرکت نمودند.

ایشان در ابتدای سخنانش بصیرت سیاسی و اجتماعی را والاتر از هر سرمایه علمی به عنوان یک تخصص در خط رضایتمندی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای یک خادم اثرگذار عنوان نموده و افزود: در شرایطی که در کشور ماست هرکس بخواهد در خط امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قدم بردارد بدون برداشتن قدم های لازم در عرصه های سیاسی- اجتماعی شدنی نیست و باید با بصیرت قدم بردارد. فردی که دارای بصیرت نیست هرچند در علوم تخصصی و فقه و فلسفه و کلام در سطح پرباری باشد با همه فضیلت و برتری علمی در مقام دربانی حضرت نمی تواند یک عنصر موفق باشد لذا بصیرت برای تمام شما خواهران بعنوان یک سرمایه اصلی و محوری لازم و ضروری است.

نماینده ولی فقیه درادامه افزود: امروز در کنار تمام فتنه ها و توطئه هایی که در عرصه انقلاب و انقلابی بودن در جامعه ما وجود دارد یکی از فتنه هایی که در حوزه های علمیه نفوذ کرده برکنار داشتن طلاب از عرصه­های روشنگری و بصیرت و تولید بصیرت در عرصه خدمت است. اینکه برخی چنین ترویج می کنند که یک طلبه باید درس بخواند و اگر به هر جهت دیگری توجه کند از درس خواندن باز می ماند، مثلا یک گوینده باید فقط معارف دین را بگوید و ورود در عرصه های سیاسی باعث می شود بینش ها و توجّهات مردم از مُرّ دین قطع شود، یا یک نویسنده وظیفه دارد در آثار و نوشته­ها منحصراً احکام خدا را ترویج کند و مباحث سیاسی موجب می شود نوشتار در جریان خاصی قرار گیرد، که مجموعه اینها یک توطئه و فتنه عوامل نفوذی دشمن در داخل حوزه است.­ توجه داشته باشید به همان میزان که معلومات شما بالا می رود سطح بصیرت شما هم باید بالا برود وگرنه هرچه درس بخوانید و در زمینه بصیرت ناقص باشید نمی توانید یک عنصر اثرگذار باشید، لذا امیدوارم با توجه کامل، سطح بصیرت خود را در کنار تعالی و ترقّی تحصیلی توسعه دهید.

آیت لله علم الهدی سپس در پاسخ به سوال یکی از طلاب که پرسید" آیا فقها براساس فقه مصطلح امروزی می­توانند مشکلات CFT را بیان کنند؟ و مشکل اصلی از نظر فقه شیعه چیست؟" عنوان داشت: ما در اسلام فقط فقه نداریم سیاست، فرهنگ، امنیت و ... هم داریم و اسلام منهای حلال و حرام فقهی و احکام عملی در این مسائل دارای بینش و اندیشه خاص دینی است، تمام اینها به هم وابسته است؛ اگر بینش دینی را می خواهید در فقه نیست. فقه همانطور که در تعریف آن آمده است یک علم تخصصی است در شناخت حلال و حرام عملی؛ خیلی مسائل دیگر از حوزه فقه خارج است. مسأله CFT کمک به تروریسم و تأمین مالی تروریسم است و تأمین مالی تروریسم از نظر اسلام حرام است و جایز نیست چون ارعاب مردم می کند و ارعاب از نظر ما حرام است، اگر کسی با اسلحه عریان و برهنه بخواهد این تهدید را داشته باشد محاربه و حکمش اعدام است. طبیعی است هر نوع حرکتی که به این ارعاب کمک کند چه بوسیله پول یا هرنوع کمک دیگر حرام می شود. بنابراین تأمین مالی تروریسم از نظر اسلام حرام است، CFT هم در جریان مطابق با جریان اسلام حرام است و لذا اصل مبارزه با تأمین مالی تروریسم در حکم اسلام است. خداوند می فرماید: « لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا » بنابراین هرچه باعث سبیل کافر بر مؤمن شود از نظر دین محکوم است. تصویب این لایحه باعث کمک به سبیل کافر بر مؤمن می شود و از نظر دین محکوم است. اصل عنوان منطبق با مبانی فقهی ما هست اما این ظاهر قضیه است و این لایحه از نظر فقهی دارد فتح باب می کند برای سبیل کافرین بر مؤمنین؛ چون نوشته شده که با هرگونه تأمین مالی تروریسم مبارزه شود؛ حزب الله لبنان، حماس فلسطین، سپاه قدس ایران و انصار الله یمن در لیست سیاه تروریسم امریکاست و لذا­ سپاه ما می شود تروریسم و براساس این لایحه هرگونه کمک مالی به سپاه قدس ممنوع می شود که حرام و نامشروع است.

وی در پاسخ به این سوال که وظیفه ما در زمان کنونی چیست؟ گفت: وظیفه شما روشن کردن جامعه است. هر انسانی حوزه نفوذی دارد، حوزه نفوذی شما فامیل و بستگان هستند، افراد را روشن کنید که هنگام رأی دادن هم به افراد بابصیرت رأی بدهند، وظیفه شما روشنگری قضیه است و از زمانی که در سلک امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) قرار گرفتید باید نوکری کنید تا زمانی که به مدارج عالی برسید. خدمت این است که در حوزه نفوذ و تبلیغ­تان این بصیرت را در مردم ایجاد کنید.

ایشان در پاسخ به سئوالی که در خصوص علت بی تفاوتی دستگاه های نظارتی در قبال دولت بیان شد گفت: اینطور نیست که بی تفاوت باشند؛ نظارت می کنند، گزارش می گیرند ولی اجرایی نیستند؛ این نظارت باید ارجاع داده شود به قوه قضائیه و بر آن اساس کیفرخواست صادر شود، حال در این بین هرکس متّهم و مجرم است باید شناخته شود، گاهی متهم نمایندگان مردم در مجلس هستند اگر نظارت انجام دادند قوه قضائیه انجام نداد او مقصر است. خداوند امام را رحمت کند نظامی را درست کردند که در این نظام از بالا تا پائین هرکس در یک مأموریت جزئی است و مسئول و مکلف است.

امام جمعه مشهد در مورد مستند بودن دهه های مختلف از جمله محسنیه چنین توضیح داد: ما برای یک دهه بیشتر مدرک شرعی نداریم و آن دهه اول محرم است و مؤسس آن امام رضا (علیه السلام) است. تا قبل از ایشان دهه محرم مرسوم نبود و در بین شیعه آنچه مرسوم بود عاشورا و زیارت عاشورا بود که امام باقر (علیه السلام) به صفوان جمّال آموختند. از بقیه دهه ها مدرک شرعی و روایتی نداریم و سنّت های مردمی است که عده ای اسم محسنیه را گذاشتند. اینها ربطی به شیعه ندارد، شیعه نظام دارد و در رأس نظام ولیّ امر مسلمین ولی فقیه است. اگر بعنوان سنت شیعه بخواهیم کاری انجام دهیم حتما باید به تأیید ولی فقیه، حجت امام زمان برسد درحالیکه این نرسیده است! اما عزاداری برای حضرت زهرا (علیهاالسلام) بسیار بجاست.

آیت الله علم الهدی در خصوص چگونگی شفاف سازی در مجلس شورای اسلامی خطاب به طلاب ابراز داشت: این مطالبه بحقی است که از طریق نمایندگان شهر خودمان می توانید پیگیری کنید. مطالبه گری فردی به جایی نمی رسد ولی جمعی مؤثر واقع می شود و همین مراجعه به نمایندگان بصورت جمعی و مؤثر است.

ایشان در پاسخ به این سئوال که چرا با وجود این که مقام عظمای رهبری در مرقد امام تأکید داشتند فعالیت هسته ای از سر گرفته شود سردمداران ما اصرار به ادامه دارند، گفت: مقام معظم رهبری هرچه می فرمایند خطاب به همه مردم و مکلّفین و دستگاهها هست؛ مطالبه مردم باید نسبت به این دستگاهها باشد. مشکل این است که اگر در کشور ما کسی اقدام مثبت انجام داد گاهی در این اقدام مثبت تنها می ماند، یک نفر اثر ندارد اگر یک امام جمعه حرکت کند و دیگران حمایت نکنند تنها می­ماند و اثر ندارد. اگر موجی اتفاق افتاد در قشر انقلابی به جایی می رسد ولی اگر حمایت نشود به جایی نمی رسد. مشکل همین است! وقتی بحث انقلاب می شود همه ادعای انقلابی بودن می کنند انقلابی بودن صفتی است که باید در تمام رفتارهای شبانه روز ما وجود داشته باشد. اما اگر جریانات راه بیفتند دستگاه ها ناچارند پیگیری کنند.

ایشان در مورد برنامه های مرکز مدیریت حوزه علمیه گفت که هیچ برنامه­ی دفعی ای نیست؛ یا شما دیر شنیدید یا دیر ابلاغ شده و اشکال مربوط به مکانیزم کار اجرایی است و الا تصمیم ناگهانی نداریم. شورای عالی به برنامه ها پایبند هستند و برنامه یکمرتبه ابلاغ شده نداریم. در مسأله اخلاق در شورای عالی و بین علما هم بحث هست که آیا آموزشی یا تربیتی و یا پرورشی است؟ اخلاق کار درس نیست؛ نه حوزه پرورشگاه است نه دانشگاه. براساس فرموده پیامبر (ص) عمر تربیت از 7 تا 14 سالگی است بعد از سبعه وزیری شروع می شود. چیزی را باید به عنوان مبحث درسی گذاشت که اگر طلبه پای درس ننشست نتواند بفهمد اما درس اخلاق را می­شود فهمید. در حوزه های قدیم اساتید پیر و صاحب نفس حرف می زدند و اثر نفس داشتند که تربیت می کردند لذا پیدا کردن این افراد کار مدیران مدارس است که چنین فضایی را ایجاد کنند. اخلاق مربوط به فضای فرهنگی حوزه است.

آیت الله علم الهدی در پاسخ به این سئوال که امروز با این هجمه­های فرهنگی متأثر از مسائل اقتصادی و اجتماعی، وظیفه عملی طلاب جوان و مبتدی چیست؟ عنوان داشت: سه وظیفه دارید که اول احساس نیاز به بصیرت و فهم مسائل اجتماعی و سیاسی است، برخی اصلا این حس را ندارند و اگر کسی چیزی را حس نکند دنبالش نمی­رود، دوم اینکه این بصیرت را در خود تحصیل کنید، حق و باطل بهم آمیخته فتنه است و دشمن جز ایجاد فتنه هیچ راه مبارزه دیگری ندارد، در بدو وقوع فتنه گرایش­های نفسانی و اندیشه­های فاسد هستند و درنهایت ترویج حق با هر امکانی در فضای مجازی، رفتار و گفتار در جریانات سیاسی طرفدار حق است و این از عهده هرکس برمی­آید و کسی نمی تواند بگوید از من ساخته نیست. باید بحث بی تفاوت نبودن در برابر مسأله حق را تکلیف بدانید اینکه به نتیجه می رسد یا نه دست خداست. ما که از پیامبر (ص) حق تر نیستیم. خداوند فرمود « بشیراً و نذیراً للعالمین » ولی پیامبر (ص) تا جایی که توانست دست از رسالت برنداشت. نتیجه دست خداست هیچ وقت به نتیجه فکر نکنید، بالاترین نتیجه انجام تکلیف است.

امام جمعه مشهد در پاسخ به سوالی که در ارتباط با مشکلات اقتصادی طلاب و هجمه هایی که وجود دارد و خفقان فکری که گاهاً غالب هست چنین توضیح داد: من معتقدم مشکلات معیشتی برای طلاب به مراتب طاقت فرساست چراکه قشری آسیب پذیرتر از طلاب در جامعه امروز نداریم. طلبه هیچ منبع درآمدی ندارد؛ اینکه عده­ای فکر می کنند مقام معظم رهبری شهریه ای که می دهند از امکانات اقتصادی کشور استفاده می کنند خیلی غلط است، یک تک تومان هم مربوط به دولت و بیت المال نیست و تمام آن سهم امام و سادات و وجوهات مرجع تقلید مقام معظم رهبری است. وقتی برمی گردیم به حوزه های قبل اصلا قابل مقایسه با الان نیست از اول سفره امام زمان (عج) این طور بوده است، این سفره امیرالمؤمنین(ع) و حضرت زهرا (س) است و امام زمان (عج) هم فرزند این سفره هستند. هر طلبه ای با این معیشت نساخت در مسیرهایی قرار گرفت که در دنیا و آخرت خیر ندید. طلبه نان خور اهل بیت (ع) هست.

ایشان در توضیح حضور در فضای مجازی افزود: شبکه های اجتماعی قوی هست و حداکثر استفاده را ازآن ها باید بکنید آنچه لازم هست فعالیت در فضای مجازی با همه ابعادش هست هر خواهر جوانی باید تحصیل کندمابین دو معذور گیرکرده ایم، اول استفاده و بهره برداری از فضای مجازی و دوم خالی کردن فضا و در دست دشمن قرار دادن آن. گاهی حضور به منظور دفاع داریم گاهی برای برقراری ارتباط شخصی است. برای ارتباطات شخصی نباید از شبکه های بیگانه استفاده کنیم اما اینکه فضا را برای دشمن خالی کنیم این هم درست نیست، در خط دفاع از دین وارد می شویم اما به عنوان یک شبکه ارتباطی استفاده نمی کنیم! اگر فضا را خالی کنیم دشمن پر می کند.

وی سپس در پاسخ به طلبه ای که در خصوص فعالیت های گسترده بعضی فرق در سراسر کشور و محدودیتطلاب در فعالیت عنوان داشت: اولا کشور ما کشور آزادی است، وقتی می خواهیم آزاد باشیم معنای آن آزاد بودن در هر جریان فکری است تا وقتی که به جریان عملی نیانجامد! مارکسیست، ضد انقلاب، شیعه انگلیسی و ... حرف خودشان را می­زنند ولی در عرصه عمل با مبانی نظام نمی سازند و نباید تحمل کنیم؛ آزادی در راستای جمهوری اسلامی هست نه ضد آن. این سه اصل استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی باید با هم تلفیق شوند و اجرای هر اصلی درمقابل اصل دیگر درست نیست، تا جایی که معارض جمهوری اسلامی نباشد آزادی اندیشه وجود دارد اما اگر وارد عملیات شوند نظام جلوی آن را می گیرد همان گونه که جلوی قمه زدن را می گیرد.

در پایان امام جمعه مشهد در خصوص تداخل تحصیل طلبگی با تحصیلات دانشگاهی که سوال یکی از طلاب بود گفت: ما اشتباه بزرگی داریم که فکر می کنند طلبگی یک رشته ی آموزشی است. وقتی یک رشته ی آموزشی را طی می کنید پس از طی آن به دنبال شغل هستید اما طلبگی انتخاب شغل هست و بعد تحصیل علم. این شغل نوکری امام زمان(عج) است. کسی که وارد این دستگاه شود این خدمت را پذیرفته و لوازمش یک سری یادگیری هاست که باید در حوزه یاد بگیرد. چیزی که مهم است خدمت در این خانه است. وظیفه ما تبلیغ رسالت پیامبر (ص) است. باید ببینیم دشمن چگونه وارد عمل شده ما هم از همان روش برای دفاع استفاده کنیم و بروز باشیم، تنها با تبیین مطالب پیشینه کلامی و فلسفی نمی توانیم دین را تبلیغ کنیم بلکه باید با آگاهی از مسایل روز تبلیغ کنیم. با تکیه بر توحید و عبودیت نقاط ضعف دشمن را پیدا کنیم و از آن برای دفاع استفاده کنیم.

روابط عمومي مكتب نرجس (عليهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان