یکشنبه, 01 مهر,1403

­

پنجشنبه, 18 خرداد,1396

سخنرانی استاد رثائی در دوازدهمین روز ماه رمضان

سخنرانی استاد رثائی در دوازدهمین روز ماه رمضان

روز چهارشنبه 1396/03/17  بعد از تلاوت جزء دوازدهم قرآن کریم؛ خانم رثایی در جمع بانوان و طلاب مکتب نرجس (علیهاالسلام) حضور یافت و سخنرانی نمود.

 

 

ایشان در ابتدا بیان داشت: آیات 9، 10 و 11 سوره هود از جمله آیات کلیدی این سوره هستند و خداوند بیان می­کند که وقتی به انسان سختی و یا نعمت می­رسد چه حالی دارند؟ همچنین آیات 15 تا 19 نیز در مورد شهود قیامت است.

خانم رثایی گفت: در زندگی این را لحاظ کنید که ما هر کاری را به خاطر حضور بچه، پدر، مادر، خواهر و ... انجام نمی­دهیم، به همین خاطر بعضی از کارهای خود را پنهان می­کنیم ولی از این غافلیم که شاهدان دیگری نیز ما را نظاره می­کنند.

وی در بیان شهود در قیامت خاطرنشان کرد: دادگاه قیامت شهود مختلفی دارد. اولین شاهد "خداوند" است (سوره حج، آیه 17). دومین شاهد "پیغمبر هر زمانی" است که برای مردمش شاهد است (سوره نساء، آیه 41). سوم "ائمه معصومین" (علیهم السلام) هستند (سوره بقره، آیه 143). امروزه برای قرآن معلم­های فراوانی وجود دارد که برخی از آن­ها قلابی هستند و به قرآن و خدا اعتماد ندارند؛ به عنوان مثال نمونه­ای از عناد این افراد این است که در همه­ی روایاتی که «صراط مستقیم» بیان شده در سوره حمد را به عنوان حضرت علی (علیه السلام) تفسیر کرده­اند و «غیر المغضوب علیهم» هم به عنوان مشرکان تفسیر شده است، اما عربستان کتابی به زبان اسپانیایی نوشته است و خودش ترجمه­ی آن را انجام داده است. در این کتاب «غیر المغضوب علیهم» را  "ایرانیان" ترجمه کرده­است.

ایشان با تأکید بر اینکه قرآن باید معلمی از سنخ خودش داشته باشد بیان کرد: معلم قرآن باید مقدماتی را بگذراند و بعد وارد قرآن شود. اگر قرار باشد که قرآن بدون معلم باشد همه قرآن را هرطوری که بخواهند تفسیر می­کنند.

خانم رثایی در توضیح عبارت «کذلک جعلناکم امه وسطا» گفت: مصداق اصلی کلمه­ی امت ائمه هستند. و "وسطا" یعنی کسی که اعتدال دارد و افراط و تفریط نمی­کند؛ افرادی که افراط و تفریط می­کنند علم یا تفکر ندارند. در بعضی دادگاه­های دنیا ظالمی، به شاهدی پول می­دهد تا علیه مظلومی شهادت بدهد ولی در قیامت اینطوری نیست. شاهد در قیامت حتماً باید عالم و معصوم باشد تا خطا نداشته باشد.

وی افزود: چهارمین شاهد "فرشتگان" هستند (سوره ق، آیه 21). "زمین" هم چزء گواهان روز قیامت می­باشد (سوره زلزال). از دیگر شاهدین می توان "وجدان" را نام برد (سوره اسراء، آیه 14)؛ در این آیه خداوند می­فرماید: خودت قضاوت کن که با خودت چه کردی؟ حضرت علی (علیه السلام) می­فرماید: وجدان تنها دادگاهی است که احتیاج به قاضی ندارد. "اعضای بدن" هم از گواهان دیگر است (سوره نور، آیه 24). "زمان" هم برای ما شهادت می­دهد. در قیامت، امروز ما، گواه اعمالی است که انجام می­دهیم؛ خود "اعمال" هم برای ما شهادت می­دهند که فلان شخص من را انجام داد (سوره کهف، آیه 48). پس این را بدانیم که در قیامت گواهان بسیاری شهادت می­دهند. در ماه رمضان هر چه درباره­ی فرامین الهی می­شنویم سعی کنیم تا سال آینده حفظ کنیم.

خانم رثایی در ادامه با بیان اینکه هر کاری نیاز به مقدمه دارد و در رابطه با امر به معروف آیات فراوانی در قرآن وجود دارد خاطر نشان کرد: یکی از این آیات آیه 103 سوره آل عمران است و آیه 100 این سوره به عنوان مقدمه­ی آن بیان شده است. کسی که قرآن را قبول داشته باشد نباید از راه راست منحرف شود؛ چرا که با وجود قرآن و سنت انحراف از راه درست معنی ندارد. و بعضی هم هستند که مثل دشمنان اهل بیت قرآن را می­خوانند و به مصادیق قرآن توجه ندارند. اعتصام به خدا؛ حرکت جدی توأم با انتخاب آگاهانه و همراه با اولیای خدا است. تا وقتی انسان نخواهد و به طور آگاهانه نباشد اعتصام رخ نمی­دهد؛ لازمه­ی این حرکت رهسپاری با اولیای خداست.

وی سپس افزود: هر علمی دارای مراحلی است. تقوا و کمال دارای مراحل است؛ تقوا رمز حسن عاقبت است، اگر تقوا باشد مرگ ما در حال مسلمانی است و در واقع معنای عاقبت بخیری، مرگ در حال مسلمانی است. الان روزی است که ما باید با قرآن و ائمه همراه شویم و از بزرگان غافل نشویم و این بصیرت است. پایان کار از شروع کار مهم­تر است. اسلام به ما زندگی خوب کردن و مردن خوب را هم آموزش می­دهد.

ایشان در پایان یادآور شد: الان چیزی که می­تواند ملت­های اسلام را به پیروزی نهایی برساند، اتحاد است. خداوند در قرآن می­فرماید: به یادآورید نعمت­های الهی را که چگونه خداوند بین شما الفت ایجاد نموده و با هم متحد کرده است.ان شاءالله با مقدمه این آیات سوره آل عمران بتوانیم با علم، بصیرت و تلاش اسلام را به دست امام زمان (عجل ا... تعالی فرجه الشریف)  بسپاریم.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان