ایشان در ابتدا بیان داشت: آیات 9، 10 و 11 سوره هود از جمله آیات کلیدی این سوره هستند و خداوند بیان میکند که وقتی به انسان سختی و یا نعمت میرسد چه حالی دارند؟ همچنین آیات 15 تا 19 نیز در مورد شهود قیامت است.
خانم رثایی گفت: در زندگی این را لحاظ کنید که ما هر کاری را به خاطر حضور بچه، پدر، مادر، خواهر و ... انجام نمیدهیم، به همین خاطر بعضی از کارهای خود را پنهان میکنیم ولی از این غافلیم که شاهدان دیگری نیز ما را نظاره میکنند.
وی در بیان شهود در قیامت خاطرنشان کرد: دادگاه قیامت شهود مختلفی دارد. اولین شاهد "خداوند" است (سوره حج، آیه 17). دومین شاهد "پیغمبر هر زمانی" است که برای مردمش شاهد است (سوره نساء، آیه 41). سوم "ائمه معصومین" (علیهم السلام) هستند (سوره بقره، آیه 143). امروزه برای قرآن معلمهای فراوانی وجود دارد که برخی از آنها قلابی هستند و به قرآن و خدا اعتماد ندارند؛ به عنوان مثال نمونهای از عناد این افراد این است که در همهی روایاتی که «صراط مستقیم» بیان شده در سوره حمد را به عنوان حضرت علی (علیه السلام) تفسیر کردهاند و «غیر المغضوب علیهم» هم به عنوان مشرکان تفسیر شده است، اما عربستان کتابی به زبان اسپانیایی نوشته است و خودش ترجمهی آن را انجام داده است. در این کتاب «غیر المغضوب علیهم» را "ایرانیان" ترجمه کردهاست.
ایشان با تأکید بر اینکه قرآن باید معلمی از سنخ خودش داشته باشد بیان کرد: معلم قرآن باید مقدماتی را بگذراند و بعد وارد قرآن شود. اگر قرار باشد که قرآن بدون معلم باشد همه قرآن را هرطوری که بخواهند تفسیر میکنند.
خانم رثایی در توضیح عبارت «کذلک جعلناکم امه وسطا» گفت: مصداق اصلی کلمهی امت ائمه هستند. و "وسطا" یعنی کسی که اعتدال دارد و افراط و تفریط نمیکند؛ افرادی که افراط و تفریط میکنند علم یا تفکر ندارند. در بعضی دادگاههای دنیا ظالمی، به شاهدی پول میدهد تا علیه مظلومی شهادت بدهد ولی در قیامت اینطوری نیست. شاهد در قیامت حتماً باید عالم و معصوم باشد تا خطا نداشته باشد.
وی افزود: چهارمین شاهد "فرشتگان" هستند (سوره ق، آیه 21). "زمین" هم چزء گواهان روز قیامت میباشد (سوره زلزال). از دیگر شاهدین می توان "وجدان" را نام برد (سوره اسراء، آیه 14)؛ در این آیه خداوند میفرماید: خودت قضاوت کن که با خودت چه کردی؟ حضرت علی (علیه السلام) میفرماید: وجدان تنها دادگاهی است که احتیاج به قاضی ندارد. "اعضای بدن" هم از گواهان دیگر است (سوره نور، آیه 24). "زمان" هم برای ما شهادت میدهد. در قیامت، امروز ما، گواه اعمالی است که انجام میدهیم؛ خود "اعمال" هم برای ما شهادت میدهند که فلان شخص من را انجام داد (سوره کهف، آیه 48). پس این را بدانیم که در قیامت گواهان بسیاری شهادت میدهند. در ماه رمضان هر چه دربارهی فرامین الهی میشنویم سعی کنیم تا سال آینده حفظ کنیم.
خانم رثایی در ادامه با بیان اینکه هر کاری نیاز به مقدمه دارد و در رابطه با امر به معروف آیات فراوانی در قرآن وجود دارد خاطر نشان کرد: یکی از این آیات آیه 103 سوره آل عمران است و آیه 100 این سوره به عنوان مقدمهی آن بیان شده است. کسی که قرآن را قبول داشته باشد نباید از راه راست منحرف شود؛ چرا که با وجود قرآن و سنت انحراف از راه درست معنی ندارد. و بعضی هم هستند که مثل دشمنان اهل بیت قرآن را میخوانند و به مصادیق قرآن توجه ندارند. اعتصام به خدا؛ حرکت جدی توأم با انتخاب آگاهانه و همراه با اولیای خدا است. تا وقتی انسان نخواهد و به طور آگاهانه نباشد اعتصام رخ نمیدهد؛ لازمهی این حرکت رهسپاری با اولیای خداست.
وی سپس افزود: هر علمی دارای مراحلی است. تقوا و کمال دارای مراحل است؛ تقوا رمز حسن عاقبت است، اگر تقوا باشد مرگ ما در حال مسلمانی است و در واقع معنای عاقبت بخیری، مرگ در حال مسلمانی است. الان روزی است که ما باید با قرآن و ائمه همراه شویم و از بزرگان غافل نشویم و این بصیرت است. پایان کار از شروع کار مهمتر است. اسلام به ما زندگی خوب کردن و مردن خوب را هم آموزش میدهد.
ایشان در پایان یادآور شد: الان چیزی که میتواند ملتهای اسلام را به پیروزی نهایی برساند، اتحاد است. خداوند در قرآن میفرماید: به یادآورید نعمتهای الهی را که چگونه خداوند بین شما الفت ایجاد نموده و با هم متحد کرده است.ان شاءالله با مقدمه این آیات سوره آل عمران بتوانیم با علم، بصیرت و تلاش اسلام را به دست امام زمان (عجل ا... تعالی فرجه الشریف) بسپاریم.
روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)