یکشنبه, 01 مهر,1403

­

جمعه, 19 خرداد,1396

سخنرانی استاد رثائی در مراسم روز سیزدهم ماه مبارک رمضان مکتب نرجس (علیهاالسلام)

سخنرانی استاد رثائی در مراسم روز سیزدهم ماه مبارک رمضان مکتب نرجس (علیهاالسلام)
استاد رثایی در روز13 ماه رمضان به تفسیر سوره یوسف پرداخت و گفت: سوره یوسف با حروف مقطعه آغاز شده است: «المر» بسیاری ازسوره ها با این حروف الفبا شروع می شود، به نظر می آید این حروف ساده است اما رموزی الهی است، «تلک آیات الکتاب...».

استاد رثایی در روز13 ماه رمضان به تفسیر سوره یوسف پرداخت و گفت: سوره یوسف با حروف مقطعه آغاز شده است: «المر» بسیاری ازسوره ها با این حروف الفبا شروع می شود، به نظر می آید این حروف ساده است اما رموزی الهی است، «تلک آیات الکتاب...». خداوند در این آیات می گوید ما قرآن را اولا با زبان قرآن عربی آوردیم، از سوی دیگربرای تدبر کردن و کل مسلمانان با این زبان آشنا شوند و وسیله رشد وتعقل آنها به شمار رود.

وی تاکید کرد بهترین قصه ها در این سوره است و در فرق داستانهای قرآن با داستانهای دیگر گفت:اولاً گوینده خود قرآن است(یوسف/2) ثانیاً هدف دار است (هود/120) ثالثاً داستانهای قران وسیله تفکر است نه تخدیر (اعراف/ 176) رابعاً قصه وسیله عبرت است نه تفریح (یوسف/ 111) و خامساً داستانهای قرآن پاسخ سوالهای زندگی مردم را می­دهد...

ایشان در پاسخ به این سوال که چرا داستان یوسف بهترین قصه است گفت: از معتبرترین داستانهاست چون وحی است از جانب خدا، در این داستان جهاد با نفس که بزرگترین جهاد است گفته می شود، تمام چهره های داستان خوش عاقبت می شوند، یوسف به حکومت می رسد، برادران توبه می کنند، پدر بینا می شود، کشور قحطی زده آباد می­شود، حسادت به صلح ودوستی مبدل می شود. در این داستان مجموعه ای از اضداد کنار هم قرار می گیرند: فراق و وصال، غم و شادی، قحطی و پرمحصولی، وفاداری و جفاکاری، مالک و مملوک، چاه و کاخ، فقر و غنا، بردگی و سلطنت، کوری و بینایی، پاکدامنی و اتهام ناروا بستن و...

خانم رثائی افزود: داستان یوسف با خواب آغاز می شود و او را به آینده روشن بشارت می دهد تا او را در مسیر تربیت الهی ثابت کند و بردبارش کند. در روایتی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) آمده است: خواب برسه قسم است: یا بشارتی ازسوی خداست یا غم اندوهی از طرف شیطان است، یا مشکلات روحی روزمره ایست که در خواب می بیند.

علامه طباطبایی در تفسیرالمیزان سه عالم را ذکر کرده است: عالم طبیعت، عالم مثال و عالم عقل. خوابی که می بینم به خاطر عالم طبیعت نیست؛ روح انسان در خواب به خاطر تجردش با عالم مثال و عقل ارتباط برقرار می کند، به میزان استعداد و امکان عقلی که دارد حقایقی را درک می کند، اگر روح کامل باشد در فضای صاف حقایق را درک می­کند، اما اگر کمالی ندارد و به درجه ای نرسیده حقایق را در قالب های دیگر پیدا می کند، اگر روح به کمال رسیده حقایق را به عینه می بیند اما اگر نه در قالبهای دیگر، در خواب این را در قالب نور می بیند، ازدواج را در قالب لباس می بیند، جهل و نادانی را بصورت تاریکی مشاهده می کند، در فرهنگ خواب اشیاء نماد حقیقی می شوند مثلا خورشید در خواب یوسف نماد پدر است (اذ قال یوسف لابیه یا ابت انی رایت احد عشر کوکبا والشمس والقمر رایتهم لی ساجدین) پس در این خواب خورشید نماد پدر است، ماه نماد مادر است، ستارگان نماد برادرانند. پس اشیاء نماد دارند. تعبیر خواب از اموری است که خداوند به انسان عطا می کند (آیه6) «و یعلمک من تاویل الاحادیث» اینچنین ما به یوسف تاویل احادیث عطا کردیم...

ایشان سپس حدیثی از امام صادق(علیه السلام) روایت نمود: یوسف انسان حر و آزاده ای بود که حسادت برادران، اسارت در چاه، شهوت زنان، زندان، تهمت ها، ریاست و قدرت دراو اثر نداشت.

وی در پایان به ذکر این روایت پرداخت که همسایه های ام سلمه نزد پیامبر(صلی الله علیه و آله) آمدند و گفتند: همسر شما تا صبح نخوابیده و دائم گریه کردند، حضرت به او فرمودند خدا چشمان تورا گریان نبیند چرا گریستی؟ او گفت: خوابم بد بوده است وحضرت گفتند خواب آنچه نیست که در خواب می بینی، او گفت خواب دیدم تکه تکه اعضاء بدن شما در خانه من است حضرت خندیدند و فرمودند: قرار است فاطمه(علیها السلام) حسین(علیه السلام) را به دنیا بیاورد و حسین(علیه السلام) پاره تن من است تو هم او را به خانه ات می بری و تربیتش می کنی ...

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان