یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 24 اردیبهشت,1401

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی استاد درس خارج مکتب نرجس علیهاالسلام

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی استاد درس خارج مکتب نرجس علیهاالسلام

­حجت الاسلام والمسلمین ابراهیمی­ روز چهارشنبه 21 اردیبهشت ماه در جمع طلاب و اساتید مکتب نرجس(س) حضور یافته و ایراد سخنرانی با موضوع " امر به معروف از منظر قر آن" نمود.

استاد ابراهیمی در مقدمه اشاره به ماجرای فیلمی می کند که در آن یک خانم فرانسوی دچار تجربه معنو ی (مکاشفه) می شود و به محضر حضرت مسیح(ع) می رسد و حضرت مسیح شمشیری به او می‌ دهند که در حال خروج از حالت معنوی هم همین شمشیر همراه او بوده است و قیام می‌ کند و در نهایت به علت حالت معنو ی که به او دست داده کلیسا حکم ارتداد ایشان را صادر می کند . وقتی در زندان است دوباره چند دفعه حالت مکاشفه پیدا می کند ولی این دفعه قیافه مسیح نیست ، شک می کند که این ا بلیس است يا مسیح ؟ کسی که در مکاشفه دیده بود شروع می‌ کند به ایجاد کردن شک که چرا مسیح تو را یاری نمی کند و کم کم دچار تردید و شک می شود و توبه می کند و امضا می‌ کند که اشتباه کرده‌است . در لحظات آخر عمر حقیقت برای او روشن می شود که علت زندان افتادنش این بود که به خاطر حفظ قدرت خودش مبارزه کرده بود و وقتی می کشت به خاطر مسیح و خدا نمی کشت به خاطر حس قدرت طلبی می کشت.

در مقام امر به معروف و نهی از منکر چیزی که مهم است برای خدا نهی از منکر و امر به معروف کردن است. برای خدا فقط یک حس نیست بلکه مجموعه‌ ای از رفتارهاست . چرا ضربه خندق حضرت علی علیه السلام افضل از عبادت است ؟ چرا وقتی که آب دهان بر ایشان انداخته شد امام بلند شد و ضربه نزد؟ چون نیت آمیخته می شد . کار برای خدا یعنی این و در این شرایط شهید در راه حق است.

چگونه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد ؟ کتاب واجب فراموش شده که جملات رهبر ی در آن است مرجع خوبی است . انبیا الهی در آیات قرآن وقتی طرف های مقابل توهین به ایشان می کردند خیلی مثبت پاسخ می‌ دادند . برای مثال در آیه ۲۵ سوره هود می‌ فرماید : و لقد ارسلنا....ملاء یعنی سلبریتی ها و چشم پرکن ها که آمدند مقابل حضرت نوح ایستادند که تو بشر ی مثل ماهستی و کسانی که از تو تبعیت می‌ کنند اراذل هستند ، حالا حضرت نوح چطور جواب بدهد ؟ در امر به معروف سخنرانی نکنیم و تذکر لسانی کافیست . بگو ییم حجاب شما درست نیست و وقتی به شما گفت " به تو چه" برنگردید جواب بدهید .توجه داشته باشیم که رهبرم بیشتر از تذکر لسانی در حکومت اسلام ی به من مسئولیت نداده است . امر به معروف را تبدیل به دعوای شخصی نکیم.

جواب حضرت نوح جالب بود . اگر ا ینها فرهنگ شان پایین است خدا می داند و اینها . 99 درصد امر به معروف و نهی از منکر ها منجر به درگیری رفت و برگشتی می شود . اگر طرف با شما دوست شد آنگاه آرام آرام با او صحبت کنید و توجیه ش کنید . علامه طباطبا یی هر هفته جلسه داشتند و بین تهران و قم در رفت و آمد بودند اما کسی که کنارشان نشسته بود را هیچ وقت ارشاد نمی کردند . اگر فضا ایجاد نشد اثر خاص خود را نمی گذارد و بدتر می‌ شود . وقتی به نوح گفتند شما دروغ گویید، گفت قال یا قوم ..... همانطور که می دانید این یا برای تعظیم می آ ید و کسره قوم هم برای نسبت دادن به خودش است. یعنی تو از منی . هدایت به تیز زبانی نیست . هنوز قرآنی امر به معروف و نهی از منکر نمی کنیم . روش های غلط را رها کنیم ولی امر به معروف را رها نکنیم .

زهیر سالها عثمانی بود ولی بذر هدایتش سالها قبل از واقعه کربلا کاشته شد که به او گفتند روزی در این سرزمین باطل کنار حق قرار می گیرد اگر آن موقع توانستی حق را یاری کنی خوشحال باش . زمان عاشورا امام حسین (ع) با او صحبت کردند و او در جبهه حق قرار گرفت. پس ما با تذکر خود یک آ جر هدایت را کاشته ایم و افراد دیگری که تذکر دهند گاه سال‌ها طول می‌ کشد که شخص هدایت شود .

در امر به معروف و نهی از منکر از نظر کلمات و مقدار بسنجید که چه کلمه ا ی می گویید ، کلمه و جمله احسن به کار ببرید . وقتی می خواهید با هم صحبت کنید احسن صحبت کنید. شیطان نباید بین شما نفوذ کند . کلماتی که به کار می برید حریم‌ها را از بین نبرید تا فتنه ایجاد نشود . زن و شوهری که می خواهند با هم خوب باشند باید مواظب کلمات باشند تا شیطان نفوذ نکند . گاهی در امر به معروف لازم است فقط بگویید " این کار شما خلاف قانون است " فقط همین . بعضی جاها باید نهادهای حکومتی اقدام کنند . ما بیشتر از تذکر وظیفه نداریم .

اگر کسی امر به معروف و نهی از منکر درست انجام بدهد به شدت در تربیت­نفس موثر است.­
امر به معروف به معنای آن است که خدا ببیند هیچ کس نبیند. حرف آخر این که اگر می‌ خواهید کلمات شما اثر معنوی داشته باشد همراه و دل طرف را بلرزاند خیلی قرآن بخوانید.­ حداقل نیم جز ء در روز. برای برطرف کردن سایه ای که در مقابل رسیدن نور ایجاد شده ارسطو می‌ گوید که مانع را از بین ببریم اما اسلام می گوید نوری مقابل موانع روشن کنیم که این نور همان قرآن است.­
­به جای همه این کارها قران بیشتر بخوانیم و دیگر سخنان لغو نمی گوییم و رغبت غیبت در انسان به وجود نمی آ ید . به کلام شما هیبت و نفوذ می دهد وقتی آدم قرآن می خواند خدا جسارت و شجاعت می دهد. در سوره الرحمان خلقت انسان بعد از تعلیم آمده است منظور خلقت دومی است که می‌ توان آن را با قرآن به دست آورد. می توانیم خلقت مجددی در نسل خود ایجاد کنیم که از نسل ما به بعد از نظر ژنتیکی در نسل خود تغییر ایجاد کنیم و حتی زندگی خود را تغییر دهیم.­
­خداوند در سوره احزاب می فرماید مومنین را با لشکر رعب یاری می کنم.­
روزها یی که می خواهید امر به معروف کنید بیشتر قرآن بخوانید حتی موقع سخنرانی یا قبل از خواستگاری رفتن و کارهای دیگر . می خواهید حرف بزنید قرآن بخوانید.­
­انشاالله همه ما آمر به معروف و ناهی از منکر باشیم و به خاطر انس زیاد با قرآن کلام ما باعث هدایت خودمان و دیگران شود.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان