یکشنبه, 01 مهر,1403

­

پنجشنبه, 23 آذر,1396

سخنرانی خانم دکتر علم الهدی در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

سخنرانی خانم دکتر علم الهدی در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

خانم دکتر جمیله علم‌الهدی (دانشیار دانشگاه شهید بهشتی و رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی) روز چهارشنبه 96/09/22 در مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس حضور یافته و پس از بازدید از پژوهشکده، به ایراد سخنرانی با موضوع "تعلیم و تربیت در گستره تاریخ و اقتضائات زمان در حیطه زنان" در جمع طلاب، اساتید، کادر اداری و مبلغین پرداخت.

ایشان در ابتدای سخنان خود ضمن اشاره به کتاب نظریه اسلامی تعلیم و تربیت، علت پرداختن به مباحث اسلامی را در سه مورد عنوان داشت: اول اینکه چون ما انسان های معتقدی هستیم و می خواهیم دین را به دیگران تلقین کنیم و دانش اسلامی تولید کنیم. دوم در کشوری هستیم که هیأت حاکمه طرفدار اسلام است و برای پژوهشگران و اساتید این علم، هزینه می شود. سوم، نقص ها و آسیب ها و خلأهایی که در جامعه است پاسخ آن را باید از اسلام بگیریم. علاوه بر موارد فوق، یک دلیل مهمتر این است که ما چند دوره –زوال یقین، یقین و شک- را داشتیم. الان ما در دوره شک گرایی و زوال یقین بسر می بریم و دقیقا در پیچ تاریخ قرارگرفتیم و انسان به همه چیز شک می کند، رقابت شدیدی بین انواع معنویت و ادیان با یکدیگر صورت گرفته است و همه مدعی اند ما یک دین جهانی داریم که موجب سعادت انسان می شود؛ در چنین شرایطی اگر بشر لحظه ای تعلقات دینی را کنار بگذارد دچار سردرگمی می شود. در این زمان باید به سراغ معنویتی برویم که پایدارتر باشد. در این راستا ادیان ابراهیمی و توحیدی از همه کارآمدتر است، سه دین مسیح، یهود و اسلام وجود دارد. اسلام آخرین ورژن و جدیدتر و جامع تر است و ضمن قبول یهودیت و مسیحیت چیزهایی را به این دو اضافه کرده است، پس اسلام را انتخاب می کنیم. وقتی وارد اسلام می شویم­ می بینیم بخش عمده ای از بحث های اسلامی مثل بحث زنان و خانواده دست نخورده است؛ آیه اول سوره نساء (بحث زوجیت یک بانو با حضرت آدم قبل از ورود به زمین یعنی محل ملائکه) مهمترین مباحث را در این زمینه دارد و اینکه این زن چقدر منزلت بالایی دارد.

مؤسس و رئیس پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی تأکید کرد موضوع زنان مسأله ای است که خود زنان باید روی آن کار کنند و از مباحث مهم اسلامی بحث زنان و خانواده است. امروزه دانش ما در حوزه خانواده حداقل است و ضعف بسیار است. در حوزه خانواده، اقتصاد خانواده، حجاب و... کم کار شده است، در مسأله عفاف و حجاب قوانین کافی وجود ندارد، در روابط جنسی به اندازه کافی قوانین حقوقی و فقهی نداریم درحالی که خیلی از مسائل در این زمینه است. فیلسوف های اخیر غربی بیشتر خانم هستند معتقدهای غرب و فمینیسم هم خانم هستند. ما بعنوان کسانی که اسم اسلام را قبول داریم ­و افرادی که عَلَم اسلام را حمل می کنند یعنی زنان محجبه و چادری امتیاز بیشتری نسبت به بقیه دارند پس اگر این زنان درست درس نخوانند و تحقیق نکنند، زمانی باید پاسخگو باشند. اگر اقدام نکنیم مسئول هستیم. یک فعال اجتماعی در کنار ازدواج و بچه داری فعالیت و مطالعه هم دارد زیرا در تمدن اسلامی فارغ التحصیلی و بازنشستگی نداریم.

خانم دکتر علم الهدی افزود: اگر بدانیم در چه مرحله ای از تاریخ قرار گرفتیم و ببینیم که بحث زن یک بحث سیاسی شده است و در چند سال اخیر هیچ دانشی در حوزه زن و خانواده که اسلامی باشد نداریم. اگر در مباحث زنان هنر جای خود را حفظ کند می توان مباحث را بسیار کاربردی کرد اگر در این زمینه شعر گفته شود می توان با هنر به راحتی مباحث را به مخاطب القا کرد. زنان صدر اسلام باید به همه معرفی شوند اینکه در حوزه زنان کار نشده و طبقه حوزوی ما در این زمینه غفلت کردند باید پاسخگو باشند. خود طلبه و دانشجو باید احساس درد کند و در این زمینه ها اقدام کنند.

روابط عمومی مکتب نرجس(علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان