یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 16 خرداد,1396

سخنرانی خانم رثایی در یازدهمین روز ماه رمضان

سخنرانی خانم رثایی در یازدهمین روز ماه رمضان

استاد رثایی روز سه شنبه 96/03/16 به ایراد سخنرانی در مراسم ماه مبارک رمضان مکتب نرجس(علیهاالسلام) پرداخت.

پس از تلاوت آیات جزء یازدهم قرآن کریم ایشان بیان داشت: امروزدر خدمت سوره توبه و یونس هستیم. در این جزء آیات بسیاری است شامل عرضه کردن اعمال است (106 و105توبه) یکی (آیه 107تا 110توبه) در مورد مسجد ضرار است؛ هرکسی مسجد بسازد که خدا از او قبول نمی کند مراقب اعمال باشیم و آیه مشهور است (111توبه) بحث معامله با خداست که خداوند از مومنین جان و مالشان را می خرد و سود کلان -هم بهشت می دهد وهم رضایت- به آنها می دهد.

ایشان ضمن آیه 112 سوره توبه و اشاره به 9 صفت کامل در مورد مومنین بیان داشت: اگر مومنین این 9 صفت را نداشته باشند وارد این معامله نمی شوند در این مزایده آن کس که بهتر و بیشتر می خرد انسان آن را انتخاب می کند و آنکه بیشتر می خرد خداست. بدن هایتان را به غیر بهشت ندهید. متوجه باشیم چشم و عمر و وقت خود را به چه می فروشیم؟ آیا به خدا می فروشیم؟! این آیات که خداوند جان و مال را می خرد. باید مومنین دارای این 9 صفت باشند.

آیه 119می گوید با صادقین باشید.آیات دیگر می فرماید در مورد جهاد است اسم جهاد که آمد همه نروند؛ فقیه و متخصص باید باشد و این را می رساند که آیا نباید در هر فامیل یک فقیه و متخصص هم باشد؟!

در سوره یونس در خدمت آیات 7و8و9 هستیم در آیه 7 می­بینیم «ان الذین لایرجون لقاءنا...» آنهایی که معاد را اصلا قبول ندارند و فقط به زندگی دنیا دل خوش کردند. آنهایی که از نشانه ها غافلند به خاطر عملکردشان خودشان خواستند و خود انتخاب کردند. پیامبر (ص)فرمودند: هرکس لقاءخداوند را دوست داشته باشد خدا هم ملاقات او را دوست دارد.

در آیه آخر سوره کهف داریم آنکه ملاقات خدا را دوست دارد باید عمل صالح کند... هم امید و هم یأس در اصلاح و افساد نقش دارد... یعنی چه؟ انسان هرچه بیشتر از قیامت غافل و مایوس بشود نتیجه اش این است که دنیا گراتر می شود، اینقدر مطمئن است که در دنیا می ماند که از تجمل گرایی اش دست برنمی دارد، دنیا آرام بخش کاذب است برای غافلها و برای مومنین آرامش حقیقی ذکر خداوند است.

پس انکار معاد، راضی شدن به دنیای زود گذر و غفلت از آیات الهی از عوامل جهنمی شدن است. هدایت الهی جریانی مداوم است «ان الذین امنوا وعملوا الصالحات یهدیهم ربهم بایمانهم» هر لحظه خداوند هدایت می کند... (و باز در آیه 2 سوره طلاق) اگر تقوا پیشه کنید از بن بست نجاتش می دهد نور پشت سر نور برایش می فرستد و با این نور راه می رود  و کسی که همراه نور است گمراه نمی شود... و کارش را اصلاح، همه جا کفایتش کرده و در قیامت و دنیا هدایتش می کند... گرچه هدایت یافته اما هر لحظه نیازمند هدایت هستیم.

آیات 62، 63 و64 سوره یونس... اولیای خدا خوفی ندارند، آنکه ایمان و عمل صالح دارد و بین خودش و خدا هیچ حائلی نیست ... پیامبر(ص) می فرماید: اولیای خدا سکوتشان ذکر، نگاهشان عبرت، سخنشان حکمت و حرکتشان هم مایه برکت است... ایمان و تقوایشان استمرار دارد و در دنیا وآخرت به آنها بشارت می دهند.

 

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان