یکشنبه, 01 مهر,1403

­

یکشنبه, 24 شهریور,1398

سخنرانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مکتب نرجس(علیهاالسلام)

سخنرانی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مکتب نرجس(علیهاالسلام)

روز یکشنبه 24 شهریور آقای ارجاعی (دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی) در مکتب نرجس علیهاالسلام به ایراد سخنرانی در خصوص بازخورد عملی امر به معروف و نهی از منکر پرداخت.

ایشان با اشاره به بعد عقلی این مهم گفت: امر به معروف و نهی از منکر یک مقوله عقلی بلکه فکری است. اگر بخواهم بینه ای برای این ادعا بیاورم باید به ماجرای کشتی که پیامبر نقل فرمودند اشاره کنم، این که در کشتی که همه نشسته اند اگر کسی اقدام به سوراخ کردن کشتی نماید همه به او اعتراض می کنند آن چه که به سرنشینان کشتی دستور می دهد که اعتراض کنند آیا چیزی جز عقل ایشان است؟ دشمن امر به معروف و نهی از منکر نه تنها عاقل نیست بلکه از انسانیت نیز به دور است. دین اسلام نیز در بالاترین سطح به امر به معروف و نهی از منکر تاکید می کند.

ایشان در ادامه به بعد شرعی امر به معروف و نهی از منکر اشاره نمود و گفت: خداوند خود آمر به معروف و ناهی از منکر است «ان الله یامر بالعدل و الاحسان» و کسی نمی تواند جز ولی آمر باشد (بعضهم اولیاء بعض).در انجیل وقتی بشارت به ظهور پیامبر ختمی مرتبت داده می شود صفتی که برای ایشان ذکر می شود امر به معروف و نهی از منکر ایشان است. اولین چیزی که در اسلام به آن اشاره شده نماز است و نماز نهی از منکر است «ان الصلاه تنهی عن الفحشاء و المنکر».

دبیر ستاد امر به معروف در ادامه به ویژگی اولویت داشتن امر به معروف و نهی از منکر اشاره نموده و گفت: در احادیث امر به معروف و نهی از منکر اولویت است. اگردر کل عالم به دنبال جواب این سوال باشیم که چه کنیم که بیشترین سود را در زندگی دنیایی ببریم، امیرالمومنین علیه السلام­ که باب علم و امیر سخن هستند در خطبه 374 نهج البلاغه می فرمایند: «وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ، إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّيٍّ». همچنان که پژوهشگران برای رتبه گذاری و ارزیابی کیفیت را کمی می کنند، امیرالمومنین علیه السلام نیز چنین می کنند و ارزش امر به معروف و نهی از منکر را چنین بیان می کنند. یکی از علماء در تفاوت "نفثه" و "بحر لجّی" می فرماید: «نفثه»­رطوبتی است که هنگامی که برای تمیز نمودن شیشه یا عینک روی آن ها می کنیم که حتی انگشت انسان هم تر نمی شود و اما "بحرلجّی" قسمت در هم تنیده دریاست، جایی که آب از تراکم به سیاهی می زند.

این سوال پیش می آید که برای عملی کردن این مساله درسطح اجتماع چه باید کرد؟ باید بگویم که امر به معروف و نهی از منکر مساله­ ی گسترده ای است و نباید به مصادیق دم دستی آن اکتفا کنیم، اولویت آن درست کردن حاکمان است. طبق ماده­ی 8 قانون اساسی در حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر داریم که مردم حق امر به معروف و نهی از منکر به مسئولان را دارند. آن چه که در رفتار علنی مردم جامعه دیده می شود چیزی است که در باطن مسئولان است، مردم ما همان مردمی هستند که جنگیدند، خون دادند و قیام کردند. در جامعه کنونی ما اولویت، مبارزه با دوتابعیتی و اشرافیگری و... است. مسئولی که فرزندش در انگلیس و امریکا زندگی­ می کند نمی تواند لایحه ضد امریکا و انگلیس تصویب کند. کسی که فکر و ذهنش در اروپا و امریکاست چگونه مقابل آن ها بایستد؟ مثل امر به معروف و نهی از منکر مسئولین به ریزش بهمن از کوه می ماند که اگر همان اول جلوی آن را بگیریم شدنی است ولی اگر به پایین برسد بزرگ و غیر قابل کنترل می شود.

ایشان در ادامه گفت: امر به معروف و نهی از منکر آموختنی است، همچنان که رهبر معظم می فرمایند: «امر به معروف و نهی از منکر مانند نماز است، مساله دارد باید برویم و یادبگیریم».

آقای ارجاعی توصیه نمود از اکنون تا محرم سال آینده هر طلبه سه کتاب در موضوع امر به معروف و نهی از منکر بخواند و به یک نفر دیگر هدیه بدهد. در آیه 44 سوره آل عمران می فرماید «ولتکن منکم امّه یدعون ...». کلمه «امّت» ­لسان قرآن در رابطه با اجتماع مسلمین است که دو چیز در آن نهفته است؛ هدف و حرکت. جماعت هدف ندارد فقط حرکت می کند اما امت هدف دارد و هدایت آن برعهده امام است. اینجاست که دوگانه امام و امت معنا پیدا می کند و هرکدام بدون دیگری کاری از دستش برنمی­ آید. هدایت چنان که در آیه 41 سوره حج می فرماید «الذین مکنّاهم فی الارض...» اقامه نماز، دست مستمندان گرفتن، امر به معروف و نهی از منکر است. وی در پایان گفت: اگر امر به معروف و نهی از منکر نکنیم اشرار بر ما حاکم می شوند یا باید امر به معروف و نهی از منکر کنیم یا باید به بدتر از اکنون تن دهیم. جامعه پاک ساختنی است و اگر سیل ابتذال بیاید، تر و خشک پای هم خواهیم سوخت.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی­ مکتب نرجس علیهاالسلام

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان