یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 13 آذر,1398

سخنرانی ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

سخنرانی ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی در مکتب نرجس(علیهاالسلام) مشهد

حجة الاسلام المسلمین وحدتی شبیری، ریاست دانشگاه علوم اسلامی رضوی روز یکشنبه 10 آذر ماه در مکتب نرجس علیهاالسلام ­حضور یافت و ضمن بازدید از پژوهشکده مدرسه در جمع طلاب و اساتید حضور یافته و ایراد سخنرانی نمود.­

ایشان در ابتدا با درود به روان استاد طاهایی (ره) که بنای بابرکت مکتب را در اوج خفگان ستم شاهی و در زمانی که همه امیدها به ناامیدی بدل شده بود بنا نهاد، سخنان خود را آغاز نموده و با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام­که می فرمایند: "هرکس دانش بیاموزد و به آن دانش عمل کند و به دیگران آموزش دهید برای خدا در ملکوت آسمان ها آن شخص را بزرگ می خوانند و گفته می شود این شخص برای خدا آموخت و برای خدا عمل کرد و برای خدا تعلیم داد" افزود: خیلی این روایت پرمعناست و فکر امثال من از رسیدن به عمق این حدیث که از نظر سندی هم معتبر است امکان پذیر نیست، باید عرفاء بالله و علمای عالم به عرفان اهل بیت علیهم السلام­بیایند این جمله را معنا کنند. آموزش باید برای خدا ،تعلیم برای خدا و عمل برای خدا باشد. این کلمه مابه الامتیاز مسلمانان و پیروان اهل بیت علیهم السلام­از بقیه عالم است. باید همه کارهایمان برای خدا باشد اگر با یکی دوست می شویم باید دوستی ما برای دنیا نباشد، مثلاً من یک طلبه معمولی هستم سال ها در قم و مشهد بودم تا عنوان می آید که رئیس دانشگاه است سلام علیک ها عوض می شود، اول می پرسند پست یا مقامی دارد یا نه، متناسب با مقامش با او سلام علیک می کنند. در غررالحکم­ داریم هرکس یک دوستی در راه خدا پیدا کند و برای خدا با او رفاقت کند خداوند به ازای هر دوست قصری در بهشت به او می دهد.

ایشان سپس گفت: ما قید لله را در جامعه مان فراموش کرده ایم هرکار می­کنیم دنبال بازتاب مادی آن هستیم در حالی امامان ما در نیمه های شب می آمدند انبان گوشت و غذا بین فقرا تقسیم می کردند.مردی در مدینه به پیامبر گفت من خراسانی هستم آمدم حج پولم تمام شد در خراسان پولدارم ولی الآن پولم تمام شده شما اگر امکانش هست مقداری پول بدهید من بروم خراسان آنجا از طرف شما صدقه می دهم. حضرت رفتند داخل خانه کیسه پولی آوردند در را کامل باز نکردند کیسه پول را از بالای در آوردند و از همان اندرون کیسه را دادند و فرمودند نمی خواهد از طرف من صدقه بدهی من هدیه دادم. این بزرگان کارهایشان لله و برای خداست. وقتی برای سائلی کمک می کنند منت نمی گذارند. دانش آموزی، تعلیم و عمل به مقتضای علم که از همه مهمتر است باید برای خدا باشد. عالمان زیادی هستند که جهنمی شدن اینطور نیست هرکس در مکتب نرجس تحصیل کرد و فارغ التحصیل شدو ازدواج کرد، مکتب نرجسی باقی بماند. امام سجاد علیه السلام­چقدر در دعای مکارم الاخلاق قشنگ فرمودند: خدایا تا زمانی به من عمر بده که من خودم را وقف تو کنم... خدایا اگر دیدی عمر من چراگاه شیطان شده جان مرا بگیر قبل از اینکه غضب تو شامل حال من بشود. باید همیشه توسل را داشته باشیم.

حجة الاسلام والمسلمین وحدتی در ادامه گفت:در روایتی از امام علی علیه السلام داریم که می فرمایند: بعد از من یک انسان بر شما حاکم خواهد شد شما را وادار خواهد کرد به جبر و زور که مرا فحش دهید. اگر وادارتان کرد عیبی ندارد فحش بدهید. شیخ انصاری: از این روایات استفاده می شود اگر امکان توریه هم بود باز اشکالی ندارد فحش بدهید. ما باید توسل و استمداد از خدا را همیشه داشته باشیم و مرتب و با حضور قلب بگوییم خدایا "اهدنا الصراط المستقیم" . خدا به پیامبر (ص) می گوید اگر یک لحظه تو را رها کنیم به حال خودت تو هم سمت دشمنان می روی. از عایشه در بحار نقل شده که می گوید شبی قرار بود پیامبر (ص) در منزل من باشد نیمه شب بلند شدم دیدم نیست، حسادت زنانه ام گل کرد، حجره ها را سرک کشیدم دیدم نیست، از نردبان بالا رفتم دیدم سر به سجده گذاشته می گوید خدایا یک طرفه العینی (اول شخص جهان آفرینش اینجور متوسل است) مرا به حال خود وانگذار.

رییس دانشگاه رضوی توصیه نمود: از الآن نیت خود را خالص کنید فردا دیر است. وقتی ابراهیم علیه السلام­از آن همه امتحانات پیروز شد و چاقو به گردن فرزندش گذاشت و از تمام هستی خود گذشت، خدا به او مدال داد، سلامٌ علی ابراهیم، این مدال ها با مدال های دنیوی خیلی متفاوت است، باید روی خودمان کار کنیم. میرزا جوادآقای تهرانی که حق دارد به گردن این مجموعه و استاد بودند وقتی می خواستند حرفی بزنند تأمل می کردند و التفات داشتند. همه چیز لله بود اگر زندگی های ما لله شد اینقدر پرونده در دادگستری ها برای از هم پاشیدن خانواده ها وجود نداشت. درختی که میوه هایش زیاد می شود ثمره دارد و افتاده تر می شود. اگر سطح3 و دکتری گرفتی در وجود خود احساس تفوّق بر دیگران می کنی بدان تو هنوز جاهلی. کسی که به خدا برسد احساس پایین تر بودن از همه و تواضع می کند.

اگر درخانواده به کسی که سوادآنچنانی ندارد ولی مقید است به چشم برتری نگاه کنی بدان به علم رسیدی. اگر تحصیل ما منجر به تزلزل بنیان خانواده شد فایده ندارد. این که خانم طاهایی (ره) همه جا به این عنوان شناخته شدند در صورتی که فامیل خودشان سیدخاموشی بود نشان دهنده احترام ایشان به شوهرشان بود.

وی در پایان گفت: همه کارهایمان باید برای خدا باشد. متاسفانه در دوران ما بنیاد خانواده متزلزل شده، مردها بی وفا شدند، زن ها صبوری سابق را ندارند، قدیم ها اینطور نبود. نمی گویم ظلم ها و ستم ها درست است خیلی از روش های ما ایرانی ها اسلامی نیست همین پردیس بانوان را که تأسیس کردیم برخی به شدت مخالفت کردند. گفتم آیات قرآن چنین نگفته زن و مرد را در مسیر کمال یکی دانسته همه جا هم عرض هم هستند این که در ارث و موفقیت های خانوادگی بخاطر نقش زن یک سری تفاوت های حقوقی گذاشته اند، دلیل بر افضل بودن مردان نیست خدا دستور داده دور خانه خدا را طواف می کنید دور خانه هاجر را هم طواف کنید مسیر هاجر را طی کنید. اولش این است که خدا را بشناسی و آخرش اینکه کارها را به خدا واگذار کنی. حضرت ابراهیم علیه السلام: «لاتموتنّ إلا و أنتم مسلمون». آخر دانش تفویض الأمر إلیه است. اگر کارها را به خدا واگذار کنی و خدا را وکیل بگیری همه کارها را درست می کند.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیهاالسلام

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان