یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 17 مهر,1398

سخنرانی فعال شبکه های اجتماعی در مکتب نرجس (علیهاالسلام)

سخنرانی فعال شبکه های اجتماعی در مکتب نرجس (علیهاالسلام)

آقای محمدی (مسئول واحد رسانه و شبکه های اجتماعی سازمان سراج خراسان رضوی) روز یکشنبه 98/7/14 در جمع طلاب سطح2و سطح3 مقاطع متوسطه، دیپلم و بالاتر اعم از ایرانی و غیرایرانی حضور یافت و به ایراد سخنرانی با موضوع "فضای سایبری" پرداخت.

آقای محمدی ابتدا ضمن اشاره به شبکه های اجتماعی که درفضای سایبری داریم تصریح کرد آیا تا بحال از خودتان پرسیدید که روضه امام حسین (ع) چگونه در دل ملت ها زنده ماند و نسل به نسل به ما منتقل شد‌؟ اگر به تاریخ معاصر نگاهی بیندازید اجتماعات کوچک خانوادگی را می بینید که در اوقات فراغت دور هم جمع می شدند و با حافظ خوانی و شاهنامه و گلستان و بوستان خوانی و روایت داستان های اساطیر مجالسشان را رونق می بخشیدند. واینگونه بود که با روایتگری و داستان گفتن، وقایع و بزنگاه های بزرگ تاریخی در ذهن ها ماندگار می­شد. روضه ها هم از جمله اجتماعاتی بود که کوچک و بزرگ، پیر و جوان با مفاهیم عمیق و معرفتی انس می گرفتند و در کنار این شعورافزایی با شورحسینی روحشان را جلا میدادند. کمی فراتر از اجتماعات خانوادگی و در خیابان های شهر و قهوه خانه ها شاهد پرده خوانی مردشدها و پیرغلامان بودیم. سنت های ایران باستان پر از مصادیق این اجتماعات ملی و مذهبی است، عزاداری اباعبدالله (ع) یکی از این اجتماعات بود و اصالت و ماندگاری­ خود را مدیون همین شبکه های اجتماعی­ست.

آقای محمدی سپس سؤالاتی را مطرح کرد: امروز مذهب شیعه چقدر مخاطب دارد؟ امام حسین (ع) چه نسل هایی را رشد داده؟ چقدر مخاطب جذب کرده؟ چه اتفاقات و وقایعی توسط این اجتماعات رقم خورد تا اجتماع 20میلیونی اربعین شکل گرفت! تنها جایی که در دل بیابان دختر سه ساله به تنهایی پیاده روی می کند و ترسی به دلش راه پیدا نمی کند کجاست؟

در بررسی بازنمایی عاشورا به تمام ابعاد این واقعه پرداخته شده است. یکی از مهمترین ابعاد واقعه کربلا این است که سکان داری اجتماع زنان در آن بحبوحه مردافکن توسط یک زن که­ حضرت زینب (س) بود انجام شد. و مهمتر از آن اینکه کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود. اگر روایتگری وروشنگری زینب (س) نبود فرهنگ عاشورا چگونه بدست ما می رسید؟!

اما امروز با گسترش شبکه های اجتماعی که قادر به تغییر و دگرگونی فرهنگ ها و ارزش های نهادینه شده در هر فرهنگی­ست، چه بسا با شیطنت یزیدیان زمان و عدم روایت های زینب گونه، دشمن بتواند واقعه عاشورا و جان­فشانی های امام حسین (ع) و یارانش را از یاد و خاطر نسل های بعد محو و یا تحریف کند.

اینستاگرام، فیس بوک، توئیتر، به عنوان شبکه های اجتماعی مجازی همانند اجتماعات علمی و دانشگاهی حقیقی در حوزه و دانشگاه ها در حال انتقال فرهنگی هستند همانطور که دانشجویان و طلاب با ورود به این اجتماعات، فرهنگ و سنت های خودشان را به جامعه تزریق می کنند و گاهاً خود دستخوش تغییر فرهنگی می­ شوند. پیام رسان ها و رسانه های اجتماعی نیز ابزار این تغییر و تبادل فرهنگی هستند؛ اما تفاوت این دو شبکه در مجاز و حقیقت به این است که ما در شبکه اجتماعی مثل دانشگاه روحانی وراهبر مذهبی کم داریم یا نداریم! همان روحانی هم می آید نماز ظهر را برگزار می کند و می رود. بعد آتئیست ها در اجتماعات حقیقی و مجازی­ با قدرت دارند کار می کنند، انجمن دارند و مخفی است ولی دارند کار می کنند. حالا ما در فضای مجازی چند سنگر و راوی داریم؟ آنها روایت خود از وقایع گذشته و حال را به جامعه غالب می­کنند و چون اولین روایت بوده روایت های بعدی شبهه می شود که باید شک کرد حالا اگر شما اولین روایت را داشته باشید آنها هستند که باید برای خنثی کردن روایت شما سند و مدرک رو کنند.

ایشان تأکید کرد امروزضرورت حضور روحانیت و قشر مذهبی چه در فضای حقیقی وچه در فضای سایبری حقیقتی انکار ناپذیر است. ببینید چندهزار اکانت خاکستری در توئیتر فعالیت می کند؟ اگر نگاهی به روند انتشار اخبار در رسانه های اجتماعی داشته باشیم می­بینیم که اخبار اولین بار از طریق توئیتر روایت می شود، بعد وارد اینستا، تلگرام، سایت ها، خبرگزاری ها و... می­شود. حالا این روایت ها توسط چه کسانی ساخته و پرداخته می­شود؟ ما چند راوی در این میدان داریم و دشمن با چه کمیتی وارد این میدان شده است‌؟ دشمن با مدیریت سرویسهای اطلاعاتی جاسوسی­ لشکر آورده و ما هنوز با نفر می جنگیم. عمده فعالیت دشمنان در حوزه دین و فرهنگ در رابطه با مذهب شیعه، شبهه افکنی، تبلیغ جریان های انحرافی، جعل احادیث و... است و ما فقط با این تعداد از نفرات بیشتر در حال دفاعیم تا حمله. با لشکری از اکانت های فیک زیر اکانت انقلابی ها جنگ و دعوا و فحاشی می کنند که اثر حرف ما را از بین ببرند و با حملات ما مقابله کنند و ما با کمترین امکانات و نیرو دفاع می کنیم. به عنوان مثال­ اکانت مسیح علی نژاد در حوزه حقوق و آزادی زنان به شدت مشغول کار است. حقوق زنان ایرانی را چه کسی تعریف وتقنین می­ کند؟ مسیح! بله چندمیلیون پول می دهد تا از طریق روایت فردی عده ای سمپات منافقین و یا افراد ساده لوح در ایران، خواسته های نامشروع اربابانش را به نام حقوق زنان در ذهن عده ای ساده لوح وفریب خورده تثبیت کند.

چرا ما آقایان باید در توئیتر از حقوق زنان دفاع کنیم؟ عدم و یا کمبود حضور زنان انقلابی و حزب اللهی در فضای سایبری که گاهاً درگیر چند جبهه هستند لطمات جبران ناپذیری به جبهه انقلاب در حوزه زنان وارد کرده است. اگر فقط و فقط یک روز برای یک ساعت زنان چادری ما در محلی جمع شوند بیشترین برد رسانه ای را خواهند داشت اما چرا در رسانه دیده نمی شوند؟ از آنطرف آب، زنان ما را به سمت و سوی رفتارهای ساختار شکنانه سوق داده و وعده میدهند که اگر به زندان افتاد رهایش می کنند و بعد از دستگیری این زنان شروع به هوچی گری می کنند.

از طرف دیگر در شبکه های اجتماعی یا همین توییتری که درصد کمی از مردم ایران درآن حضور دارند سلطنت طلب ها و منافقین هزاران اکانت را به زبان های مختلف مدیریت می­کنند و با مظلوم نمایی خود را نماینده مردم ایران معرفی کرده و حتی نام رئیس جمهور خلق ایران را برای مریم رجوی تبلیغ می­ کنند.

وی افزود: بهائیت یکی دیگر از فرقه هایی است که در فضای­ سایبری بخصوص شبکه های اجتماعی به شدت فعال است. اگر همین الان یک بهایی مردم را در خیابان جمع کند و تبلیغ کند چند نفر از شما توانایی مقابله با او را دارد؟ مسلما اگر سواد پاسخگویی به شبهات بهاییت را نداشته باشید و آموزش ندیده باشید قادر به مقابله نیستید. اما نباید میدان را خالی کرد. در هنگامه جنگ، دفاع و حمله برای مقابله با هجمه دشمن واجب کفایی است. پس باید برای آموزش تکنیک های جنگ در فضای سایبری اقدام کرد چون واجب کفایی و برگردن شماست.

صدها رمان با درون­مایه فرهنگ غرب در حوزه روابط پسر و دختر به زبان فارسی در اختیار قشر جوان و نوجوان است! حال نگاهی به ادبیات ایرانی اسلامی بیاندازید ببینید چقدر روایت و حکایت و داستان های تاریخی شیرین و اثرگذار و انسان ساز داریم؟ دشمن با تمام قوا در حوزه فرهنگ و ادبیات ورود کرده، سریال می سازند، رمان می نویسند و صفحات مجازی می سازند، اساتیدی را پرورش داده و اجیر کرده اند که قرآن و روایات را با دقت مطالعه کنند واز دل آن شبهاتی ایجاد کنند که به سختی و تنها با علم به موضوع قابل دفع باشد! و جولانگاه این شبهه افکنی ها امروز فضای سایبری و شبکه های اجتماعی­ست. حالا ما هنوز داریم استخاره می­ کنیم که آیا وارد این فضا بشویم یا نشویم؟! متاسفانه زمان زیادی از دست داده ایم و غفلت کرده ایم... .

این فعال رسانه ای تأکید کرد اولا از همین حالا آموزش رو را شروع کنید. و ثانیا: برای تسریع در پیشرفت از تجربه دیگران استفاده کنید. آموزش دیدید سریع فعالیت را آغاز کنید، قرار نیست هزاران صفحه بسازید. چند شعبه در ایران دارید؟ با حضور در فضای سایبری می توانید در انگلستان هم پایگاه داشته باشید. امروز دشمن با هزاران اکانت مجازی صدها پایگاه در کشور ما ایجاد کرده و ما تا به حال بسیاری از این ها را کشف و حذف کرده ایم. رهبر معظم انقلاب فرمودند: بروید در این فضا برانید و بتازانید! دشمن در کشور ما پایگاه می زند چرا ما نزنیم؟! چرا ما کانال و گروه های تلگرامی و... را تبدیل به پایگاه های خودمان نکنیم!

وی در ادامه گفت: اگر تلگرام حاضر به ترک میدان نیست ما نباید رهایش کنیم انقلاب ما امروز در عرصه فضای سایبری است و برای این انقلاب باید آموزش ببینیم. آموزش سواد فضای سایبری و حضور در این اجتماع بزرگ را به چشم وظیفه بنگریم. البته لازم نیست همه تان در فضای مجازی فعال باشید، تعدادی از شما در پشت جبهه تولید محتوا کنید و به خط مقدم این جبهه مهمات برسانید. همانطور که برای حقوق دیگر مطالبه گری می­ کنید برای آموزش هم­ مطالبه گر باشید امروز مطالبه برای حضور زنان در ورزشگاه ها هست اما برای آموزش نیست! حتی اگر قرار نیست وارد میدان شوید برای آشنایی با این فضا آموزش ببینید.

آقای محمدی عنوان نمود زمان جنگ تحمیلی عده ای گفتند زمین بدهیم زمان بگیریم، عده ای گفتند مذاکره و عده ای دیگر گفتند صلح کنیم، ­یک تعداد جوان هم گفتند نه صلح نه زمین و زمان نه مذاکره، مقاومت می کنیم. این جوان ها الان در حوزه امنیت در دنیا حرفی برای گفتن دارند. تعدادی هم گفتند نه زمین می دهیم نه زمان می دهیم نه اجازه می دهیم یک نفر از جوانهای ما را منصرف کنند. پس با جدیت در حوزه تولید محتوا ورود کنید. سواد سایبری همانند سواد آموزش و پرورش امروز نیاز جامعه است. آموزش در مدارس در آینده ای نزدیک بصورت سایبری خواهد بود و به این شکل نباشد که جبهه حزب اللهی سوادی برای هدایت سنگرهای آینده نداشته باشد‌. پس از همین حالا با آموزش توسط سازمان های مسئول در حوزه سواد فضای سایبری لباس رزم به تن کنیم تا زمانی که ندای هل من ناصر امام زمانمان را شنیدیم مجهز به تکنیک های رزم دراین حوزه لبیک بگوئیم.

دشمن روی دانشجوها سرمایه گذاری کرده است؛ به برخی دانشجوها آموزش دادند اکانت فیک با عکس روحانی بسازند. پرویز پرستویی پستی در اینستاگرام درباره سیل لرستان می­ زند؛ در کمال تعجب می بینیم چند اکانت روحانی زیر پست ایشان کامنت گذاشتن بچه های سوریه واجب ترند و ماجراهای بعد آن که تبدیل به یک جنجال مجازی شد. متاسفانه سلبریتی ­ها هم به دلیل فقدان سواد رسانه ای نمی­ دانند این ها ممکن است فیک باشند و بلافاصله ناراحت می شوند و با یک­ اسکرین شات شروع به جریان سازی های دشمن شاد کن می­ کنند. نمونه دیگر مهناز افشار که از یک اکانت فیک یک روحانی در توییتر اسکرین شات می گیرد و باعث قتل­ یک روحانی در یک شهر دیگر می ­شود. چه اتفاقی می افتد که یک جوان ایرانی حاضر می­ شود مسجد آتش بزند یا به روی روحانیت اسلحه بکشد؟! روی جوانان ما به صورت فردی و جمعی ماه ها سرمایه گذاری می­ کنند و با تفاسیر تحریف شده و انحرافی از دین حتی جوانان معتقد ما را با خود همراه می ­کنند وبه آن ها تلقین می­ کنند که باید در مقابل مستبدین که از دیدگاه آن ها همان روحانیت انقلابیست بایستید‌. منافقینی که پرچمدار این انحرافات هستند هرسال عاشورا تاسوعا هیأت عزاداری دارند با جلسات تفسیر قرآن و زیارت عاشورا توسط خواهر مریم رجوی عده­ای از خواهران هم همخوانی می کنند و در فضای مجازی منتشر می­ کنند. حالا اگر ما در فضای مجازی وارد نشویم برادر، خواهر، مادر، بچه های خواهر و برادر را چه کنیم؟!

ایشان متذکر شد ما نیاز به آموزش و آسیب شناسی این فضا داریم. باید متوجه آسیب ها باشیم؛ بدانیم چه کنیم و به کجا مراجعه کنیم. شبکه های ماهواره ای به صورت شبانه روزی درحال تولید و پخش برنامه برای فارسی زبانان هستند و از همین راه توانستند تغییرات بسیاری در فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی ایجاد کنند. اما مخاطبان حزب اللهی چه کردند؟! امروز در حوزه مسایل دینی روحانیت در جمع حضور دارد ولی بقیه نظر می دهند چون خودشان را صاحب فتوا می بینند. متاسفانه مراجع دینی در فضای مجازی فعال نیستند. چه بسیار حرام هایی که در این فضا به واسطه فتواهای من درآوردی و تفسیر به رأی ها حلال می­شود. و این هشداری­ست برای آیندگانی که در معرض این روایتهای تحریف شده قرار می­ گیرند و کار به جایی می رسد که شبکه ماهواره ای روایت می­ کند حضرت عباس (ع) شب عاشورا فرار کرده است! و این به دست دانشجوی ناآگاه قشر خاکستری گوش به گوش و دهان به دهان به نسل بعدی منتقل می شود.

این فعال شبکه های اجتماعی در ادامه بیان داشت: ­40 میلیون ایرانی در تلگرام، ­35 میلیون ایرانی در اینستاگرام، 580 هزار کانال ایرانی تلگرامی فعال داریم؛ 16 کانال بالای یک میلیون بیش از 60 درصد پهنای باند کشور را به خودشان اختصاص داده اند. منافقین کانال تفسیر قرآن، معرفی پروکسی، فیلترشکن، آشپزی، طنز و... را دارند و از طریق همین کانال ها هر شب یک شبهه ایجاد می کنند. حالا از 580 هزار کانال تلگرامی چند هزارتا دست بچه حزب اللهی هاست؟ 40 میلیون ایرانی را در این فضا بدون هدایتگر رها کنیم؟ چند نفر موافقند که از این فضا خارج شویم چون زمین دشمن است؟ زمینی که 40 میلیون ایرانی در آن هستند و لیدرهای مجهز برای رهبری وهدایت افکار عمومی همه از دشمنان انقلاب و اسلام هستند. ما وارد نشویم و سنگر را خالی کنیم، سازمان منافقین که می بیند ما پیشنماز نداریم از این فرصت استفاده می­ کند سریع لباس آخوندی می پوشد و پیشنماز می شود و آموزش و هدایت کوچک وبزرگ ما را به عهده می­ گیرد و اصلا حاضر است هزینه کند که شما وارد این فضا نشوید. منافقین و ضد انقلاب در فضای حقیقی و مجازی حضور فعال دارند و در حال یارگیری هستند اما خانواده های مذهبی هنوز درگیر این هستند که در سینما و پارک حضور پیدا کنند یا نه! انقلابی ها نروند آنها خواهند رفت، مطالبه گری خواهند کرد و خروجی محتوای فرهنگی ما متناسب با ذائقه این ها ساخته می­ شود. اگر به بهانه فرار از آسیب­ ها در جمع های خانوادگی حقیقی ومجازی حضور نداشته باشیم چه می شود؟ پاسخ این است: قصاب محل هم فتوا می دهد، راننده تاکسی هم مرجع تقلید می­شود. اسلام رحمانی را مطرح می کنند و می­گویند می بخور منبر بسوزان مردم آزاری نکن! خدا نماز نخواسته، حجاب به این شکل که آخوندها می­ گویند نیست! ­این حرف ها از کجا می آید؟ تحقیق که می کنی می بینی یا پای ماهواره نشسته یا گوشی. امروز بهترین نفوذ در اجتماعات گوشی های همراه است که در هر خانه ای حضور دارد. ما کجائیم؟ عدم حضور ما در این فضاها چه آسیبی می زند؟ فتنه 88 در حالی شکل گرفت که در شهرداری تهران جبهه اصلاحات آموزش­هایی را برای جماعت دانشجو گذاشت که در فضای حقیقی و سایبری فعال باشند. جبهه حزب اللهی در توئیتر نیرویی نداشت. لحظه به لحظه فتنه نشر پیدا می کرد و خبرگزاری های دنیا از توئیتر اخبار ایران را می گرفتند و منتشر می­ کردند. به جرأت میگویم ما فتنه 88 را به رسانه باختیم. و به همین نسبت در دیگر بخش های فضای سایبری هم ضعیف وکم تعداد هستیم. مثلا در ویکی پدیا تقریبا صد نفر ویکی پدیانویس ایرانی داریم. حالا چند نفر از این ها حزب اللهی هستند؟ طبق قانون ویکی پدیا هرکس لیبل بالایی داشته باشد می تواند اطلاعات صفحات اصلی را که در دسترس همه نیست، ویرایش کند. یک اسرائیلی اطلاعات صفحه رهبری را ویرایش می­کند و بیوگرافی ایشان را تغییر میدهد و همین می­شود منبع شایعه سازی برای ایجاد فتنه در بین مردم ایران و زمانی که گفته می­شد شایعه است می گفتند ویکی پدیا منبع تاریخ نگار جهانی است. متاسفانه شبکه های ماهواره ای این را بصورت مستند در آوردند و قشر خاکستری که ارتباط زیادی با جامعه و اخبار ایران و اکثراً روزمره نویس هستند تحت تاثیر قرار گرفتند. یا اینکه در ویکی پدیا صفحه ای برای امام حسین (ع) راه افتاد که میگفت جنگ حسین (ع) جنگ عرب ها بر سر یک دختر بود! بعد می­پرسند چرا ما باید در زمین دشمن وارد شویم؟ اگر ما کسی را در این زمین نداشته باشیم برای روشنگری، شایعه اثر خود را می گذارد واین می­شود که سازمانهایی که تا دیروز به بدترین شکل جوانان این مملکت را سلاخی و شکنجه می­ کردند امروز دم از حقوق زنان و کودکان می­زنند و مظلوم نمایی می­کنند و نسل دهه 80 و 90 ما نمی­دانند اینها چه کردند و چه اهدافی دارند چون روایتگر نداریم و روایتگری نکردیم. صدا و سیما می گوید جنایتهای منافقین وضد انقلاب را پخش نمی­کنیم چون مردم حالشان بد می شود، فارغ از اینکه مردم باید بدانند و متوجه شوند ما چه رنجی از اینها کشیدیم وچه لطمات جبران ناپذیری از اینها خوردیم. حالا همین سازمان منافقین تا اتفاقی در ایران می افتد می گوید جمهوری اسلامی ایران مردم را شکنجه می کند. همینهایی که اگر کسی ریش داشت با تیغ موکت­بری شاهرگش را می زدند، پوست مردم را زنده زنده میکندند و می سوزاندند امروز در شبکه های اجتماعی مظلوم نمایی می­کنند ودر حال یارگیری از نخبگان دانشگاه ها و مراکز علمی هستند و جالب اینکه ابتدائا به هیچ عنوان در مورد جمهوری اسلامی بد حرف نمی زنند، بعد از یک مدت به پی وی افراد مراجعه می­کنند، طرح دوستی می ریزند و واقعا هم در هر زمینه ای که بتوانند کمک می ­کنند تا اعتماد مخاطب را جلب کنند و پس از تخلیه اطلاعات با تطمیع و تهدید و هر وسیله ای که بتوانند در زمان فتنه فرد را وادار به همکاری می ­کنند.

روابط عمومی مؤسسه علمی- تحقیقی مکتب نرجس علیهاالسلام

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان