یکشنبه, 01 مهر,1403

­

چهارشنبه, 03 خرداد,1396

سخنرانی مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد در اولین جلسه تفسیر پس از انتخابات

سخنرانی مدیر مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد در اولین جلسه تفسیر پس از انتخابات

­خانم منور شایسته خوی روز سه شنبه 96/03/02 در جلسه عمومی تفسیر قرآن مکتب نرجس(علیهاالسلام) به ایراد سخنرانی پرداخت.­

ایشان باتوجه به نزدیکی ماه مبارک رمضان، به دعای آخر ماه شعبان رهنمون شد: «اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ اَنْ تَجْعَلَ لى اِلى کُلِّ خَیْرٍ سَبیلاً وَمِنْ کُلِّ ما لا تُحِبُّ مانِعاً » خدایا از تو خواهم که براى من به سوى هر کار خیرى راهى قراردهی و از هر چه دوست ندارى سر را هم مانعى قرار دهى. اگر از خود خدا بخواهیم خدا بهترین مربی و رفیق و بهترین دستگیری کننده نسبت به بندگانش است.

وی با اشاره به قسمتی دیگر از دعا پیرامون اقرار به بندگی خود و قدرت و قاهریت خدا گفت: اگر این اقرار را داشته باشیم و باور کنیم در مورد روزه داری در روزهای گرم تابستان و انجام فعالیتها در جهت بهبود اوضاع خانوادگی، اجتماعی و فکری خودمان هم سهل انگاری نمی کنیم. خودمان را در موضع ضعف قرار می دهیم واقرار می کنیم: «عَفْوَکَ اَللّهُمَّ اِنّى عَبْدُکَ بْنُ عَبْدِکَ بْنُ اَمَتِکَ ضَعیْفٌ فَقیرٌ اِلى رَحْمَتِکَ» خدایا! من بنده و فرزند بنده و فرزند کنیز تو و ناتوان و نیازمند مهر تو هستم. « وَاَنْتَ مُنْزِلُ الْغِنى والْبَرَکَةِ عَلَى الْعِبادِ قاهِرٌ مُقْتَدِرٌ اَحْصَیْتَ اَعمالَهُمْ وَقَسَمْتَ اَرْزاقَهُمْ » و تویى که قاهری و دارایى و برکت بر بندگانت فرو می­فرستى، و تو چیره و توانایى، کارهاى بندگانت را شماره دارى و روزیشان را قسمت کرده­ای. این یعنی اقرار به توحید. « وَجَعَلْتَهُمْ مُخْتَلِفَةً اَلْسِنَتُهُمْ وَاَلْوانُهُمْ خَلْقاً مِنْ بَعْدِ خَلْقٍ» خداوند افراد را با زبان‌ها و رنگهای مختلف خلق کرده « وَلا یَعْلَمُ الْعِبادُ عِلْمَکَ وَلا یَقْدِرُ الْعِبادُ قَدْرَکَ » و بندگان دانش خدا را ندارند وحتی قدرش را­ هم نمی دانند.

خانم شایسته خوی افزود: وقتی بندگان با چنین حالتی وارد ماه رمضان و مهمانی واقعی الهی می شوند ، بهره کافی را می برند نه مهمانی سوری که هیچ بهره ای ندارد « وَکُلُّنا فَقیرٌ اِلى رَحْمَتِکَ» از خداوند بخواهیم ما را در دایره رحمت خود قرار دهد و توفیق روزه داری را به ما عنایت فرماید. که در هیچ ایامی مثل ماه رمضان تاکید بر فضیلت عبادت در شب ها و سحرها را نداریم. و همه ما نیازمند رحمت خدا هستیم.

وی در ادامه با متذکر شدن قدردانستن همجواری با امام رضا (علیه السلام)، تأکید کرد: « فَلا تَصْرِفْ عَنّى وَجْهَکَ وَاجْعَلْنى مِنْ صالِحى خَلْقِکَ فِى الْعَمَلِ وَالاْمَلِ وَالْقَضاَّءِ وَالْقَدَرِ» پس اى خدا! رو از من مگردان و مرا در کردار و آرزو و امور مربوط به قضا و قدر از شایستگان خلق خویش قرار بده « اَللّهُمَّ اَبْقِنى خَیْرَ الْبَقاَّءِ وَ اَفْنِنى خَیْرَ الْفَناَّءِ عَلى مُوالاةِ اَوْلِیاَّئِکَ وَمُعاداةِ اَعْداَّئِکَ وَ الرَّغْبَةِ اِلَیْکَ وَ الرَّهْبَةِ مِنْکَ وَالْخُشُوعِ وَالْوَفاءِ وَالتَّسْلیمِ لَکَ وَالتَّصْدیقِ بِکِتابِکَ وَاتِّباعِ سُنَّةِ رَسُولِکَ» خدایا زنده ام بدار به بهترین وضع زندگى و بمیرانم به بهترین مردن. یعنى زمان زنده بودن ومردنم برایم بهترین زمان باشد، با دوستى دوستانت و دشمنى با دشمنانت و رغبت به درگاهت و ترس و خشوع از تو و وفادارى و تسلیم بودن در برابرت و تصدیق کردن کتاب تو (قرآن) و پیروى از روش پیغمبرت.

ایشان خاطرنشان کرد: درست است انتخابات تمام شده اما قرار نیست ارزشهای ما از بین برود وقرار نیست دنیا تمام شود. اگر در قلب من این موارد خطر وجود دارد راهکارش را در این دعا می خوانیم: « اَللّهُمَّ ما کانَ فى قَلْبى مِنْ شَکٍّ اَوْ رَیْبَةٍ اَوْ جُحُودٍ اَوْ قُنُوطٍ اَوْ فَرَحٍ اَوْ بَذَخٍ اَوْ بَطَرٍ اَوْ خُیَلاَّءَ اَوْ رِیاَّءٍ اَوْ سُمْعَةٍ اَوْ شِقاقٍ اَوْ نِفاقٍ اَوْ کُفْرٍ اَوْ فُسُوقٍ اَوْ عِصْیانٍ اَوْ عَظَمَةٍ اَوْ شَىءٍ لا تُحِبُّ فَاَسْئَلُکَ یا رَبِّ اَنْ تُبَدِّلَنى مَکانَهُ ایماناً بِوَعْدِکَ وَوَفآءً بِعَهْدِکَ وَرِضاً بِقَضاَّئِکَ وَزُهْداً فِى الدُّنْیا وَرَغْبَةً فیما عِنْدَکَ وَاَثَرَةً وَطُمَاْنینَةً وَتَوْبَةً نَصُوحاً» (خدایا آنچه در دل دارم از شک و تردید یا انکار یا ناامیدى، خوشى یا گردن فرازى، اسراف در خوشگذرانى، خودبینى، خودنمایى، شهرت جویى، ایجاد دو دستگى، دورویى، کفر، فسق، گناه ، بزرگ طلبى یا چیزهاى دیگرى که تو دوست ندارى؛ پس اى پروردگارا! از تو می خواهم که آن را تبدیل کنى به ایمان به وعده‌ات و وفادارى به پیمانت و خوشنودى به قضا و قَدرت و پارسایى در دنیا و اشتیاق به آنچه نزد تو است و فضیلت و آرامش و توبه خالص).

وی سپس افزود: خدای ناکرده اگر قلب ما یکی از این موارد را داشته باشد جزء مهمانانی خواهیم بود که حتی دم در هم ما را راه نخواهند داد و نکند که خداوند رویش را از ما بازگرداند. امیدوارم با دست پر وارد رمضان شویم.

مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) در بخش دیگر صحبتهایش ضمن تشکر از حضور پرشور مردم در انتخابات که مملو از شعور و قابل احترام است بیان داشت: بعد از انتخابات ما دونوع شادی داریم، یک شادی برای حضور حماسه ساز ملت ایران در این انتخابات وبه خاک مالیدن بینی دشمنان و این که شاهد ترس آنها در این زمان هم بودیم با توجه به وقایع منطقه (قرارداد امریکا و ناتو عربی، حمله در بحرین به منزل شیخ عیسی قاسم)، در واقع اسباب اقتدارما در بیان رهبری­ حضور میلیونی مردم است که این بالاترین دستاورد است. و شادمانی دوم که کاذب است و وصله ناجور جامعه ماست ودر همه زمان ها هم بوده است. زمانی که امام حسین (علیه السلام) را به شهادت رساندند وخبرش به مردم شام رسید، مردم بی بصیرت شام جشن گرفتند و همین مردمی که هلهله می کردند به محض خطبه خوانی­ حضرت زینب (علیهاالسلام) گریه کردند.

وی تصریح کرد: شادمانی حقیقی شادمانی است که منتخب مردم رئیس جمهور شد با هر ایده ونظری که دارد ما به آن احترام می گذاریم. ما در جریان فتنه88 دوره ای را پشت سر گذاشتیم که اگر رهبری آن را هدایت نمی کردند واقعا کشور و نظام نابود می شد. آن دسته هم که منتخب آنها پیروز نشد متانت ونجابت را حفظ کردند؛ در هر دوره ای ممکن است تخلف بشود اما ما تقلب را قبول نداریم. تخلف در آن زمان هم بود اما از مجرای قانون وارد نشدند چرا که هدف آنها خود نظام بود.

وی خاطر نشان کرد: اکنون هم ما قرار نیست به­ خواسته دشمنان دامن بزنیم؛ آنها می خواهند ما را عصبانی کنند و به خیابان بکشانند ودر جامعه اغتشاش شود ولی ما با نجابت وارد قضیه می شویم. وظیفه ما این است که احساس مسئولیت بیشتری کنیم و براساس نکات مهمی که مقام معظم رهبری در پیامشان فرمودند تکلیف سنگینی برعهده ما گذاشتند. ماهمه اصول حاکم بر نظام را می دانیم، ارزشهای نظام را می دانیم، خواسته شهدا را می­دانیم. در بحث فرهنگ، مسائل اجتماعی و هنر اگر علما بلند شده و با موردی مخالفت می­کنند ماهم به دنبال آنها اعتراض کنیم؛ مردم باید مطالبه گر باشند. واقعا ما برای چه انقلاب کردیم! این همه شهید دادیم برای اینکه بگوییم چرا کنسرت در شهرمان برگزار نمی شود! چند نفر از ما متدینین روی فیلم هایی که در کشور روی پرده سینما می رود دقت نظر داریم و نقد می کنیم! چقدر روی سریال های تلویزیون دقت نظر داریم! ما باید هوشیار باشیم.

ایشان ضمن اشاره به روایتی از حضرت علی (علیه السلام) دلایل سقوط دولت ها را چنین بیان نمود: اول اینکه اصول و ارزشها ضایع شود؛ ( نباید بگذاریم به اسم آزادی هر ارزشی زیرپارود و نباید سکوت کنیم)، دوم: تمسک به فروع (سرگرم شدن به مسائل فرعی و حاشیه ای) سوم: تقدیم اراذل (کسانی روی کار بیایند که از اراذل باشند)؛ ما باید ضمن احترام گذاشتن در متن باشیم و از رهبری جلو نیفتیم و پشت سر ایشان حرکت کنیم. چهارم: کنار گذاشتن فضلای برجسته.

خانم شایسته خوی در ادامه، صحبت های استاد طاهایی در دهه 80 (دوره دوم اصلاحات) را مرور کرد و گفت: استاد ضمن تبریک به رای مردم در تاریخ8/3/80 فرمودند: هر جامعه ای که بخواهند روی آن تسلط یابند اول کاری که می کنند این است که فرهنگ (عقاید، اخلاق، آداب و ...) آن را عوض می کنند. پیامبر (صلی ا... علیه و آله و سلم) طی 23 سال سعی کردند ارزشهای الهی را جایگزین ارزشهای جاهلی کنند اما متاسفانه بعد از ایشان ارزش ها را برگرداندند. حواسمان به وعده ها باشد؛ آیا وعده ها پوچ است یا عملیاتی ؟ ما به عنوان عضوی از جامعه حق مطالبه گری داریم.

وی در اشاره به بخش دیگری از سخنان استاد طاهایی(ره) تأکید کرد: توسعه سیاسی، اصلاحات و آزادی، شعارهایی است که چهار سال آن را می شنویم؛ این شعار ها چه کرد؟! آن آزادی که از آن دم زدند را ببینید! این ملت و جوان ها را به چه وضع انداخته و دختران ما با بدترین وضع در خیابان ها راه می روند، آرایش کردن و قهقهه زدن عادی شده است، دختران وپسران درخیابان دست های همدیگر را می گیرند و قدم می زنند و دمی از کسی بر نمی آید و جرات نداریم حرف بزنیم که می گویند رئیس جمهور ما آزادی بخشیده است! من نمی خواهم بگویم تنش زدایی بد است اما مردم را مشغول کردند تا از امر مهم غافل شوند، مردم را سرگرم کردند و از معنویت باز داشتند.

ایشان در پایان گفت: خدایا به آبروی هوشیاران و آن هایی که دل پردرد دارند و در راس همه آنها وجود نازنین امام زمان(عجل ا... تعالی فرجه الشریف) و رهبر مظلوممان ­هستند، مارا هوشیار بگردان. و یادآور شد: توطئه فرهنگی به مراتب بدتر از توطئه سیاسی است؛ چرا که بنیان نسلها را خراب می کند. تکلیف ما دراین وضعیت سرسپردن به فرمان رهبری و روشنگری است. تمام صحبت های رئیس جمهور را بخوانید و بررسی ونقد کنید. ما قرار نیست فقط در سجاده مشغول عبادت باشیم و گوشه ای بنشینیم وفقط نظاره گر باشیم. ما به عنوان یک طلبه، به عنوان یک مادر و به عنوان یک معلم حق اعتراض داریم. و امروز پیروز میدان کسی است که در جهت حفظ ارزش های انقلاب بکوشد و مصداق آیه «وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا اسْتَطَعْتُم مِّن قُوَّةٍ » باشد.

روابط عمومي مكتب نرجس (عليهاالسلام)

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان