دوشنبه, 02 مهر,1403

­

دوشنبه, 02 آبان,1401

سرّ سلام کردن به اهل بیت علیهم السلام چیست؟

سرّ سلام کردن به اهل بیت علیهم السلام چیست؟

­

یکی از آداب مجلس آن است که معلم به متعلّمان و مخاطبان درود بفرستد و سلام کند. این ادبی است که ذات اقدس اله در سوره مبارکه انعام به ما آموخت.

­فرمود: «وَ إِذا جاءَكَ الَّذينَ يُؤْمِنُونَ بِآياتِنا فَقُلْ سَلامٌ عَلَيْكُم‏» وقتی مؤمنین برای فراگیری علوم الهی به محضر تو آمدند بگو سلام علیکم.

مخاطبانی که در مجلس رسول اکرم(ص) شرف حضور داشتند، دو گروه بودند. متوسطین آن‌ها سلام را از خود پیغمبر و برخی از آن‌ها سلام را از خدا دریافت می‌کردند.­

🍃البته سلام خدا همان اعطای سلامتی است. این طور نیست که خدا لفظاً به کسی سلام کند­و مهم‌ترین نوع سلامتی هم، سلامتی دل است.

اگر دلی از یاد غیر خدا خالی بود، چنین دلی سالم است. از طرفی سلامت دل در شکستن دل است و لذا ااگر انسان حالتی پیدا کرد که دلش شکست باید شاکر باشد.

🍃اگر مطلبی فرا گرفت باید شاکر باشد چون همه این‌ها از عطایای الهی است.

🍃 این که ما در عرض ادب به پیشگاه معصومین در زیارت‌ها عرض می‌کنیم السلام علیکم و رحمه الله و برکاته، این سلامت مربوط به سلامت قلب است و آن رحمتی که مسألت می‌کنیم در واقع از خدا دو چیز طلب می‌کنیم:

🍃یکی سلامت ظرف دل و دوم، داشتن مظروف خوب، یعنی از خدا می‌خواهیم که رحمت و برکات خود را بر قلب ما نازل کند و قلب ما را از یاد خود تطهیر نماید.

📒توصیه ها، پرسش ها و پاسخ ها در محضر آیت الله جوادی آملی، ص۷۷

•✾•📚📚📚•✾•
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان