یکشنبه, 01 مهر,1403

­

دوشنبه, 24 آبان,1395

شبهه در عاشورا

شبهه در عاشورا

امام علی (ع) :

«هیچ راهی برتر از تحقیق و حقیقت جویی نیست.»

الف. در برخی روضه‌ها مطرح می‌شود که روز عاشورا تا رکاب اسب امام حسین(علیه السلام) خون جمع شده بود، آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است؟ ب. چند نفر از فرزندان امام علی(علیه السلام) در عاشورا به شهادت رسیدند؟

پرسش
بنده با فردی که خود را مسلمان می‌دانست هم‌کلام شدم و او از من چند سؤالی پرسید که من چون اطلاع نداشتم از جواب دادن به او بازماندم. او از من چند سؤال پرسید که در این‌جا برای شما مطرح می‌کنم و اگر لطف کنید جواب‌ها را با سند بیاورید؛ زیرا آن فرد بدون سند جوابی را نمی‌پذیرد؛ یکی از این سؤالات این بود: او گفت بعضی‌ها در مراسم محرّم می‌گویند که در روز عاشورا در گودی قتلگاه تا رکاب اسب امام حسین(علیه السلام) خون جمع شده بود، چطور می‌شود که یاران امام حسین 72 نفر بودند حتی چند نفر از آنها که زنان و کودکان بودند که شهید نشدند، امام حسین هم که پیروز میدان نشد که بتواند همه سپاه دشمن را بکشد که آن همه خون جمع شود؟ و نیز می‌خواستم این را هم بدانم که چند نفر از فرزندان علی(علیه السلام) در سپاه امام حسین(علیه السلام) حضور داشتند؟

پاسخ

1.     در مورد جمع‌شدن خون تا رکاب اسب امام حسین(علیه السلام) ، مستندی در منابع حدیثی و تاریخی معتبر وجود ندارد و سزاوار است افرادی که به فعالیت ارزشمند مداحی مشغولند، سخنان و روضه‌های خود را با استفاده از منابع مستند ارائه نمایند.

2.     غیر از امام حسین (علیه السلام) و بنی هاشم، شهدایی که نام آنها در زیارت ناحیه مقدسه و برخی منابع دیگر آمده، 82 نفرند و غیر از آنان، نام 29 نفر دیگر در منابع متاخر آمده است.

شهدای کربلا از اولاد 'ابی طالب' که نام آنها در زیارت 'ناحیه' آمده، 17 نفر و از اولاد ابی طالب که نام آنها در زیارت 'ناحیه' نیامده، 13 نفر است که سه کودک نیز از بنی هاشم شهید شدند و از میان این 33 نفر، 10 نفر از فرزندان امیرالمومنین(علیه السلام) ، چهار نفر از فرزندان امام حسن(علیه السلام) ، سه نفر از فرزندان سیدالشهدا (علیه السلام) ، 12 نفر از فرزندان عقیل و چهار نفر نیز از فرزندان جعفر بودند.

تعداد شهدای کوفه و از یاران امام 138 نفر بود که 14 نفر از آنان را غلامان تشکیل می دادند.

شهدایی که سرهای آنها بین قبایل تقسیم و از کربلا به کوفه برده شد، 78 نفر بودند.


منبع :

http://www.islamquest.net/fa/archive/question/fa57249

https://karbobala.com/articles/info/1468

 

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان