یکشنبه, 01 مهر,1403

­

یکشنبه, 25 تیر,1396

شروع دوره تثبیتی طلاب جدید الورود مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) مشهد

شروع دوره تثبیتی طلاب جدید الورود مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) مشهد
در این مراسم ضمن معرفی بخش گوناگون مدرسه توسط معاونین، طلاب با فعالیت های مختلف مدرسه آشنا شدند

مراسم افتتاح دوره تثبیتی طلاب جدیدالورود سال تحصیلی 97-96 مدرسه علمیه نرجس (علیهاالسلام) روز شنبه 96/04/24 در مقاطع سیکل و دیپلم و بالاتر با سخنرانی خانم شایسته خوی (مدیریت) برگزار شد.

خانم شایسته خوی در سخنرانی خود ضمن خوش آمدگویی به معرفی این مکان مقدس پرداخت و گفت: خانم طاهایی و همسرشان این مکان را با عشق و با خلوص نیت بنا کردند. چنین مکانی با هدف تربیت انسانهایی توانمند، متخصص، متعهد در امر دین، تربیت زنانی که محور عالم هستند، تربیت مادران، دختران، همسران و انسانهایی که بتوانند بار اسلام را به دوش بکشند و به سرمنزل مقصود برسانند برای اینکه آن نیرو کارگزار تمدن اسلامی باشد. و آن وعده حقیقی الهی محقق شود، افرادی که بتوانند اسباب ظهور مولا را فراهم کنند.

و در ادامه گفت: استاد برای اینجا زحمت کشیدند و به ما و شما تحویل دادند و ما هم باید به آیندگان تحویل دهیم. ایشان حق مادری به گردن ما دارند.

وی با اشاره به اینکه: امام زمان نیاز به کسانی دارد که بتواند به آنها اعتماد کند؛ کسانی که بداند یار، مدافع، امن ایشان هستند و جلوتر از امام حرکت نمی کنند؛ برای این بانوی فاضله دو ویژگی مهم برشمرد: اولین ویژگی را اعتقاد داشتن به اینکه کار باید برای خدا انجام شود دانست و گفت: ایشان برای خدا کار کرد، آموخت و عمل کرد. این مکان کلنگش برای خدا خورده و خود خدا هم حفظش می کند. خانم طاهایی خالصاً و مخلصاً برای خدا کار کرد.

وی اذعان داشت: کسی که برای خدا کارکند خسته نمی شود، مقاومتش بالا می رود، منّت سر خدا نمی گذارد، توقع از خدا ندارد.

خانم شایسته خوی رمز موفقیت استاد را اینچنین بیان کرد: وقتی از استاد سئوال کردند موفقیت خود را مدیون چه هستید؟ گفتند: این خانه ارباب دارد خانه و کار مال خداست.

ایشان دومین ویژگی مهم ایشان را اینگونه معرفی کرد که ایشان از خط قرآن و عترت خارج نشدند و گفت: تحت عنوان ولایت­مداری، ولایت قرآن، ولایت اهل بیت (ع)، تحت دستورات آنها قدمی برخلاف آن برنداشتند و کاملا سعی کردند در این صراط مستقیم قرار بگیرند.

وی ادامه داد برای اینکه بتوانیم دنباله رو خانم طاهایی که دنباله رو اهل بیت(ع) بود باشیم باید همان پشتکار و همان مقاومت را داشته باشیم. « إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِکَةُ » طلبگی یعنی استقامت. خدا ملائکه را مأمور این آدم می کند و همه چیز به کمکش می آیند « أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ »

مدیر مکتب نرجس (س) با تاکید بر اینکه طلب چیز خوبی است وانسانهای بااراده انسانهایی هستند که طلب می کنند. طلبه را اینگونه معرفی کرد: طلبه یعنی کسی که تمام همّ و غمّش طلب است یعنی مبارزه با راحت طلبی و تن آسایی. طلبگی مسیری است که پایان ناپذیر است و فارغ التحصیلی ندارد و هرچه جلوتر می رود می فهمد که هنوز چیزهای زیادی است که نمی داند. یعنی طلب حقیقیت و فهم حقیقت یعنی ظرف علم شویم. علم تنها مظروفی است که وقتی در ظرفش ریخته می شود ظرفش را وسیع می کند. پیامبر (ص) می­فرماید: تا لحظه مردنت بیاموز.

وی با بیان این مطلب که طلبه یعنی نورانی شدن و دیگران را نورانی کردن با ذکر روایتی از حضرت علی(ع) بیان داشت: حضرت علی (ع) مردم را به  سه دسته  تقسیم کرده اند: یا عالم ربّانی (متصل به رب) یا متعلم علی سبیل النجاه یا همج الرعاع. و در توضیح آن گفت: آن علمی علم نافع است که تو را نجات دهد، علمی که من و شما را نورانی و عبد کند عبدخدا نه عبدطاغوت.

ایشان تاکید کرد: شجاعت کسی که امروز حوزه را انتخاب می کند از کسی که بیست سال پیش حوزه را انتخاب کرده بیشتر است. امروز در دنیای وانفسای مادیات و لذت­های دنیوی که ارزشها را می خواهد از او بگیرد، کسی که دنبال راه نجات است خیلی شجاع است.

سپس با اشاره به آفات مبتلا به طلاب گفت: اولین آفتی که متوجه طلبه می شود از این شاخه به آن شاخه پریدن است. طلبه نباید عجول باشد باید صبور باشد. بی انگیزه بودن دلیل دیگر از این شاخه به آن شاخه پریدن است. در زبان عرب "همج رعاع" پشه های کوچک و بی ارزشی هستند که روی صورت حیوانات نشسته و از آن تغذیه می کنند.

وی در خطاب به طلاب با تاکید بر این موضوع که هرکدام شما با اولویت جای ده نفر دیگر را آمده­ اید ابراز داشت: دومین امتیاز طلبگی که جلب رضایت الهی است. راه هم راه سختی است و در یک مسابقه دوی ماراتون آمده اید. ابلیس چون خودش از بهشت رانده شده می خواهد ما را اذیت کند.

خانم شایسته خوی سومین امتیاز طلبگی را نمونه سعی های مشکور دانست و تصریح کرد: خدا بر این سعی جزا و پاداش می دهد « وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا» به سعی تان ایمان داشته باشید. یکی از علائم نفاق سوء ظن به خداست.

ایشان در پایان برای طلاب آرزوی موفقیت کرد و گفت:انشاءالله یک احساس خوب و نشاط و رضایت داشته باشید و توصیه نمود: هرروز صبح با نام الهی و توکل بر خدا از خانه خارج شوید « رَبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَلْ لِي مِنْ لَدُنْكَ سُلْطَانًا نَصِيرًا»

قابل ذکر است در این مراسم ضمن معرفی بخش گوناگون مدرسه توسط معاونین، طلاب با فعالیت های مختلف مدرسه آشنا شدند.

روابط عمومی مکتب نرجس (علیهاالسلام)

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان