بِسم الّلهِ الرحمنِ الرحیم
قال الله العظیم:
فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذينَ لا يُوقِنُونَ (روم 60)
پس صبرپیشه کن که همانا وعدهی خداوند( درباره نصرت تو) حق است وکسانی که ( به راه حق) یقین ندارند تورا به سبک سری وادار نکنند.
صبــر مــربــی
نکات مورد توجه آیه:
آیه پایانی سوره روم دو دستور مهم ویک بشارت بزرگ به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله میدهد تا او را در مبارزه پیگیر و مستمر دربرابر لجوجان جاهل وبیخردان سرسخت به استقامت دعوت نماید.
قرآن میفرماید: وَ لَقَدْ كُذِّبَتْ رُسُلٌ مِنْ قَبْلِكَ فَصَبَرُوا عَلىما كُذِّبُوا وَ أُوذُوا حَتَّى أَتاهُمْ نَصْرُنا...
پیامبرانی که پیش از تو بودند تکذیب شدند ولی برآن تکذیبی که روبرو گردیدند وآزاری که شدند -شکیبایی نمودند تا اینکه یاری ما به آنان رسید. (انعام 34)
اصل جاری درسیرهی همهی انبیاءعلیهم السلام صبر بوده است. اصولا کار تربیت بدون پایداری محقق نمیشود قرآن موارد مهمی از مسائل تربیتی را با صبر پیوند میدهد از جمله:
1- تبلیغ نماز وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاه وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها ( طه 132)
و کسانت را به نماز فرمان ده وخود بر آن شکیبا باش
2- عبودیت وعبادت ... فَاعْبُدْهُ وَ اصْطَبِرْ لِعِبادَتِهِ ... (مریم 65)
َ پس فقط اورا بپرست وبر پرستش او شکیبا باش
3- فرامین الهی فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ ... (قلم48)
دربرابر حکم وقضای پروردگارت شکیبا باش
4-تبلیغ قرآن إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزيلاً * فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ... (انسان 23و24)
ای پیامبر ماخود ، قرآن را چنان که باید برتو فرو فرستادیم* پس برحکم پروردگارت که قرآن بیانگر آن است شکیبا باش.
ومواردی دیگر نظیر عناد دشمن (127نحل) همراهی با مستمندان (کهف 28) سخنان ناروا (130طه) بیمنطقی دشمن (معارج1و2) گذشت از بدیهای دیگران ( 33و 34 فصلت)
نکته اول : خداوند تبارک وتعالی پیامبر خاتم صلی الله علیه وآله را امر میکند که دربرابر همهی حوادث ، آزارها ، کارشکنی ها، ونسبت های ناروا شکیبایی وپایداری نماید.
فَاصبر استقامت وصبر کلید ورمز پیروزی همه مربیان به خصوص انبیاء الهی در طول تاریخ بوده است .
درپرتو این صبر فرجام نیک و عاقبت بخیری نصیب میگردد.
قرآن میفرماید: ... فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَه لِلْمُتَّقينَ ... (هود 49)
برای رسیدن به مقام صابران نیاز به امداد الهی هست چنانچه میفرماید:" وَ اصْبِرْ وَ ما صَبْرُكَ إِلاَّ بِاللَّهِ "
ای پیامبر صبوری کن که البته تو بدون کمک خدا نمیتوانی صبور باشی . ( نحل 127)
نکته دوم : درادامه آیهی شریفه برای اینکه پیامبر صلی الله علیه وآله رادر این راه دلگرمتر نماید از تخلف ناپذیربودن وعدههای خداوند سخن به میان آورده و میفرماید:"إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ "
خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله ومؤمنان وعده پیروزی و خلافت درزمین وغلبه اسلام برکفر ونور بر ظلمت وعلم بر جهل داده است وبه این وعده جامه عمل میپوشاند .
کلمه وَعْدَ دراین جا اشاره به وعدههای مکرری است که قرآن در مورد پیروزی مؤمنان داده است از جمله میفرماید:"وَ كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنين" همواره یاری مؤمنان حقی برما بوده وهست. (روم47)
درآیه 51 غافر آمده است:"اِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذينَ آمَنُوا فِي الْحَياه الدُّنْيا وَ يَوْمَ يَقُومُ الْأَشْهادُ"
ما رسولان خود ومؤمنان را در زندگی دنیا ودر روز قیامت که گواهان به پا میخیزند یاری میکنیم .
ونیز در آیه ی 56 سوره مائده میفرماید: "َ فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ"
نکته سوم: دومین دستور امربه تسلط براعصاب وحفظ متانت وآرامش وبه اصطلاح از جا درنرفتن دراین مبارزه سخت وپیگیر است میفرماید: هرگز نباید کسانی که ایمان ندارند تورا خشمگین وعصبانی کنند "وَ لا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذينَ لا يُوقِنُونَ "
"یستخفنک" از ماده " خِفت" به معنی سبکی است یعنی آن چنان سنگین وپابرجا باشد که این افراد نتوانند تورا سبک بشمرند واز جا تکانت دهند.
دنیای غرب امروزه درپی همین استخفاف امت اسلامی هست. ملت ها را خفیف کردن و شستشوی مغزی دادن از مهمترین نقشه ها وتبلیغات سوء آنهاست.
این برنامه همان شیوهی فرعونی است که قرآن بدان اشاره نموده " فاستخف قومه فاطاعوه ... "
توجه به این اصل قرانی ( صبرو پایداری) نیاز همه رهبران دینی، مربیان جوامع دینی است تا به نصرت الهی نایل آیند.