یکشنبه, 01 مهر,1403

­

یکشنبه, 07 اردیبهشت,1399

علت نام گذاری رمضان

علت نام گذاری رمضان

امام باقر(ع)­فرمودند: «نگویید این رمضان است و نگویید رمضان رفت یا آمد، زیرا رمضان نامی از اسمای خدا است که نمی رود و نمی آید که شئ زایل و نابودشدنی می رود و می آید، بلکه بگویید ماه رمضان. پس ماه را اضافه کنید در تلفظ به اسم که اسم، اسم الله می باشد و ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده و خداوند آن را مثل وعده و وعید قرار داده است». (وسایل الشیعه، ج7، ص239)­


در اسلام، بسیاری از نام گذاری ها دارای فلسفه ی ویژه ای هستند و بیانگر اهمیت وجه تسمیه ی آن است، در جمع بندی مختصری می توان گفت نام گذاری، بحثی قابل توجه است. در مورد نام گذاری ماه مبارک رمضان نیز روایاتی وجود دارند؛ در روایاتی آمده است که این نام گذاری به دوره ی رسول خدا (ص) بازمی گردد. امام صادق (ع) فرمودند: چه خوب ماهی است ماه رمضان؛ ماهی که در زمان پیامبر (ص) ماه پربرکت نامیده شد». (وسایل الشیعه، ج7، ص259)
امام باقر (ع) نیز در مورد وجه تسمیه ی آن فرمودند: «نگویید این رمضان است و نگویید رمضان رفت یا آمد، زیرا رمضان نامی از اسمای خدا است که نمی رود و نمی آید که شئ زایل و نابودشدنی می رود و می آید، بلکه بگویید ماه رمضان. پس ماه را اضافه کنید در تلفظ به اسم که اسم، اسم الله می باشد و ماه رمضان، ماهی است که قرآن در آن نازل شده و خداوند آن را مثل وعده و وعید قرار داده است». (همان، ص239)


پیامبر اعظم (ص) در بیانی روشن فرمودند: «به راستی که رمضان نامیده شد، زیرا گناهان را از بین می برد» (میزان الحکمه، ج4، ص176)
همچنین در روایتی دیگر فرمودند: «نامیده شد رمضان، به خاطر شدت گرما»­(بحار الانوار، ج55، ص341)
هر کدام از این فرمایشات نورانی، به یکی از جنبه های تربیتی این ماه بزرگ اشاره دارند و قابل جمع می باشد که هر یک، در جای خود، گویا و کارساز است.


(برگرفته از نشریه پیام زن، ش221-222، ص6)

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ تنظیم شده توسط سرکار خانم طهرانیان

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان