یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 30 تیر,1394

قـرآن و تـربیـت جـهانـی ( سوره انبیاء آیه 50 )

  قـرآن و تـربیـت جـهانـی ( سوره انبیاء آیه 50 )

­­ تربیت در قرآن­­ به یاد استاد طاهائی رحمه الله­ علیها­­ مدرسه علمیه نرجس (علیهااسلام)­ 94/04/30

قال الله العظیم :

وَ هذا ذِکْرٌ مُبارَکٌ أَنْزَلْناهُ أَ فَأَنْتُمْ لَهُ مُنْکِرُونَ­­­­­­ (انبیاء50 )

واین ( قرآن ) ذکر مبارکی است که ( برشما) نازل کردیم آیا آن را انکار می کنید؟


­

­­­­­­­­­­­­­ قـرآن وتـربیـت جـهانـی


نکات مورد توجه آیه :

قرآن کتابی است که تذکراتش می تواند میلیونها دل رادر عصرها ونسل های مختلف به خود جذب کند.

قرآن توانسته است در مدت کوتاهی ، انسان های بسیاری را از شرک به توحید ، از تفرقه به وحدت، از جهل به علم ، از توحش به تمدن ، از اسارت به امارت ، از فقربه غنا ،از رکود به حرکت ، ازخرافات به حقایق ، از ذلت به عزت ، از پیروی طاغوت به اطاعت... راهنمایی و هدایت کند

نکته اول­­ : قرآن کریم پس از تورات از قرآن یاد می کند زیرا انجیل وزبور جامعیت تورات را ندارند .
اما تورات جامع بسیاری از احکام وحدود دینی بود برهمین اساس وقتی که میان گروه جنیان از کتاب جدیدی به نام قرآن گفت وگو شد آن ها گفتند ماکتابی را شنیدیم که پس از موسی علیه السلام نازل شده ونگفتند کتابی راکه پس از عیسی علیه السلام فرود آمده است .

قالُوا یا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى‏ مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى‏ طَریقٍ مُسْتَقیمٍ( احقاف30 )

گفتند: ای قوم ما همانا ما ( آیاتی از ) یک کتاب آسمانی راکه پس از موسی نازل شده وکتابهای آسمانی پیش از خود راتصدیق می کند شنیدیم کتابی که هرکس از آن پیروی کند اورابه سوی حق وبه راه راست رهنمون می شود.

درآیه فوق " هذا ذِکْرٌ مُبارَکٌ أَنْزَلْناهُ­ "­ ( هذا )­ اشاره است به قرآن واگر آن را ذکر مبارک خوانده بدین جهت است که قرآن ذکری است ثابت ودائم وکثیرالبرکات . هم مومن از آن بهره مند می شود وهم آسایش کافر رادر جامعه بشری تامین نموده است . همه ی مردم دنیا ازبرکات قرآن نفع می برند چه آن راقبول داشته باشند وبه حقانیت آن اقرار کنند وچه منکر آن باشند.
­
دلیل براین معنا رشد واصلاحی است که در اجتماع بشری مشاهده می کنیم واگر عصر قبل از نزول قرآن وبعداز آن را تابه امروزمقایسه کنیم می بینیم جامعه انسانی تاچه حد بادستورات قرآن پیشرفت کرده است .

نکته دوم : قرآن حکیم که گاهی براثر قرب ظاهری از آن به هذا ،"­ وهذا کتاب انزلناه " وگاهی براثر علودرجه وبلندی منزلت معنوی از آن "ذلک الکتاب "، یاد می شود منشاء برکات فراوانی است به همین دلیل درآیات متعددی از آن به مبارک یاد می شود.

وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ فَاتَّبِعُوهُ وَ اتَّقُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ­ (انعام155 )

این ( قرآن ) کتابی پرفایده است که ما آن رانازل کردیم پس آن را پیروی کنید واز مخالفت با آن بپرهیزید تا مشمول رحمت شوید .

ودر آیه دیگر می فرماید:

وَ هذا کِتابٌ أَنْزَلْناهُ مُبارَکٌ مُصَدِّقُ الَّذی بَیْنَ یَدَیْهِ وَ لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرى‏ وَ مَنْ حَوْلَها وَ الَّذینَ یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَه یُؤْمِنُونَ بِهِ وَ هُمْ عَلى‏ صَلاتِهِمْ یُحافِظُونَ ( انعام 92 )

این قرآن کتابی است پرفایده که ما آن رانازل کردیم تصدیق کننده کتابهای آسمانی پیش از خود ( نزولش) برای این است که مردم مکه وکسانی راکه پیرامون آنند بیم دهی ، وآنان که به آخرت ایمان دارند به آن ایمان­می آورند وآنان همواه برنمازشان محافظت می کنند .

" برکت " یعنی ثبوت خیرالهی در چیزی

خداوند علاوه برقرآن نعمت های دیگری رامبارک معرفی می کند مانند:

الف - حضرت "عیسی علیه السلام

وَ جَعَلَنی‏ مُبارَکاً أَیْنَ ما کُنْتُ وَ أَوْصانی‏ بِالصَّلاه وَ الزَّکاه ما دُمْتُ حَیًّا (مریم31 )

­ب -­ " کعبه "

ِانَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذی بِبَکَّه مُبارَکاً وَ هُدىً لِلْعالَمینَ­­ ( آل عمران96 )

ج - پدیده ها ونعمت ها ی مادی ، مانند آب

وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً مُبارَکاً فَأَنْبَتْنا بِهِ جَنَّاتٍ وَ حَبَّ الْحَصیدِ ( ق 9)

د- برخی از سرزمین ها

­ُسبْحانَ الَّذی أَسْرى‏ بِعَبْدِهِ لَیْلاً مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الْأَقْصَى الَّذی بارَکْنا حَوْلَهُ ... ( اسراء 1 )


نکته سوم­ : شرط بهره مندی از برکت قرآن پیروی از دستورهای رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم است .

برپایه سخنان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم قرآن و عترت علیهم السلام تاروز قیامت قرین یکدیگرند .­ شرط بهره مندی از برکت قرآن تمسک به اهل بیت نبوت علیهم السلام است که صراط مستقیم اند.

بنابراین تا همگان به منبع علوم ومعارف قرآنی یعنی اهل بیت علیهم السلام متمسک نشوند وازاین دروازه به قرآن راه نیابند به صراط مستقیم راه نمی یابند.

­حاصل سخن این که قرآن برکت است ، یعنی هیچ عیب و نقصی درآن نیست وخیروعنایت آن ثابت است .

خود فرستنده قرآن خدای تبارک است ، ظرف زمانی نزول قرآن شب مبارکی است­ ، مکان نزول قرآن سرزمین پربرکت مکه است .گیرنده قرآن رسول اکرم صلی الله علیه وآله وسلم مبارک است که ازهمه پیامبران علیه السلام برتر می باشد .­­

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان