دوشنبه, 02 مهر,1403

­

دوشنبه, 14 فروردین,1402

مراحل تربیت عبادی معنوی  با تاکید بر نماز و روزه

مراحل تربیت عبادی معنوی  با تاکید بر نماز و روزه

­

🔻برای تمرین و امر کودک به روزه لازم است به صورت تدریجی و با رفق و مدارا برخورد کنیم.
در این زمینه، بهترین درس آموزشی و تربیتی را می‌توان از اهل بیت(ع) گرفت.

🔻 امام صادق(ع) نسبت به تشویق کودکان برای روزه داری در ماه رمضان، سحرگاهان کودکان خویش را بیدار می‌کرد و در روز به بچه‌ها امر می‌کرد که روزه بگیرند.
اما وقتی در طول روز مشاهده می‌کرد که گرسنگی یا تشنگی بر کودکی غلبه کرده است به او امر می‌کرد که روزه را افطار کند.

🔻از این شیوه‌ی امام(ع) این مطلب برداشت می‌شود که باید کودکان در خردسالی و قبل از سن تکلیف به تدریج با روزه‌داری آشنا شوند تا زمینه‌ی انجام کامل آن برای زمان وجوب فراهم گردد.

🔻به فرموده‌ی امام سجاد(ع) به این روزه که تا پیش از سن تکلیف گرفته می‌شود «روزه آموزشی» می‌گویند.

­🔻معصومان(ع) معیار بر آموزش و تمرین کودک بر روزه‌داری، علاوه بر رسیدن به سن 9سالگی، توان و طاقت کودک را نیز مورد توجه قرار داده‌اند؛ زیرا با توجه به اصل تفاوت‌های فردی ممکن است کودکی 9سال و یا بیشتر داشته باشد اما به قدری ضعیف باشد که حتی نتواند نصف روز را هم روزه بگیرند.

🔻برای عادت دادن کودک به روزه‌داری باید با سهل‌گیری، فرایند چند ساله را طی کرد. مثلا کودکان را برای مراسم سحری بیدار کنیم و با تشویق، آنان را متقاعد کنیم در طور روز مقداری که طاقت دارند از خوردن و آشامیدن اجتناب ورزند و هرگاه گرسنگی و تشنگی بر آنان غلبه کرد روزه را افطار کنند، یا از آن‌ها بخواهیم برخی از روزها را تا ظهر و برخی از روزها را از ظهر تا اذان مغرب، چیزی نخورند.­

🔻به هر حال از آنان بخواهیم هر روز بر تحمل خود بیفزایند و مدت بیشتری را به روزه‌داری اختصاص بدهند؛ چرا که هر قدر توانایی کودک در تحمل گرسنگی و تشنگی بیشتر شود، وی مدت بیشتری را می‌تواند روزه بگیرد و بدان عادت کند. یقیناً این شیوه بعد از مدتی اثر خود را خواهد گذاشت و کودک با توجه به توانایی که به دست آورده کم کم با تقویت اراده می‌تواند روزه کامل را بگیرد.

🔻زود خوابیدن، بیدار کردن کودکان برای خوردن سحری و تشویق آنان به گرفتن روزه تا هر زمانی که توان آن را دارند و در عین حال اهدای جوایز و دادن وعده‌های مادی، از جمله راهکارهای تشویقی کودکان برای روزه‌داری است.

✍️ مهدی شکر اللهی
📕ماه نامه معرفت، ش194، ص36

📣 برای مطالعه بیشتر مقاله به لینک زیر مراجعه نمایید
www.namayenarjes.com

┈••••✾•📚📚📚•✾•••┈
مرکز پژوهشی نرجس مشهد
https://eitaa.com/joinchat/1868824640C40d7b3deea

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان