یکشنبه, 01 مهر,1403

­

شنبه, 29 مهر,1396

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید تحصیلات تکمیلی مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

مراسم افتتاحیه سال تحصیلی جدید تحصیلات تکمیلی مکتب نرجس (علیهاالسلام) مشهد

­­­­­­­ مراسم افتتاحیه کلاس های مقطع تحصیلات تکمیلی مکتب نرجس(علیهاالسلام) در سال تحصیلی 97-96 که از هفته گذشته شروع به کار نموده بودند، روز چهارشنبه 26 مهر ماه با حضور مدیریت موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس(علیهاالسلام) خانم شایسته خوی در محل تشکیل کلاس ها واقع در منزل استاد طاهایی(ره) برگزار گردید.

­­­­­­­ مراسم افتتاحیه کلاس های مقطع تحصیلات تکمیلی مکتب نرجس(علیهاالسلام) در سال تحصیلی 97-96 که از هفته گذشته شروع به کار نموده بودند، روز چهارشنبه 26 مهر ماه با حضور مدیریت موسسه علمی تحقیقی مکتب نرجس(علیهاالسلام) خانم شایسته خوی در محل تشکیل کلاس ها واقع در منزل استاد طاهایی(ره) برگزار گردید.

­­­­­­­ خانم شایسته خوی در ابتدا ضمن خوش آمد گویی به طلاب جدید الورود عنوان داشت: یکی از اهداف کلیدی امام حسین (علیه السلام) نجات انسان ها از جهالت بوده است چنانکه زیارت اربعین نیز به همین مسأله اشاره دارد. مسئولیت کار شما بسیار بالاست. «کل نفس بما کسبت رهینه» هرچه رتبه و جایگاه بالاتر باشد "رهینه" نیز بالاتر می رود. در واقع شما پیمان نامه ای با مفادی قوی تر را با پروردگار امضا می کنید و بر این پیمان نامه هم باید بمانید «اوفوا بعهدی اوف بعهدکم». در مسیری که قدم برداشته اید، راه اعلام آمادگی و کمک و عون حضرت ولی عصر (عجل ا... تعالی فرجه الشریف) است که باید بر بیعت حضرت وفادار باشید. در مسیر باریک تر از مو و تیزتر از شمشیر و مسیر تعلیم و تربیت بیشتر حس می شود.

­­­­­­­ ایشان در ادامه افزود: معمولا دعو استاد طاهایی(ره) بر این بود که در آغاز سخن نگاه مادرانه و دلسوزانه شان را ابراز می کردند و ذکر توسل زیبا و بجایی داشتند، ذکر توسل شان به سلام جانانه خدمت ارباب معطوف بود. استاد طاهایی (ره)­ معتقد بودند باید در گلوگاه های سخت مخصوصا مسیر علم آموزی و تعلیم و تربیت توجه به ارباب و مولایمان داشته باشیم لذا با سلام به حضرت مهدی (عجل ا... تعالی فرجه الشریف) کلام خود را شروع می کردند و این سلام قطعا گره گشاست. «السلام علی المهدی الذی یملأ الأرض عدلا و قسطا کما ملئت ظلما و جورا»

مدیر مکتب نرجس(علیهاالسلام) سپس گفت: عامل بیعت ما با امام زمان این است که در مسیر هدایتگری و روشنگری و تربیت کردن و نزدیک کردن انسان ها به انسانیت و رسیدن به حکومت عدل جهانی و ظلم ستیزی و ... با حضرت همراه شویم و دیگر، نگاه فردی و تک روی به این قضیه نداشته باشیم. کسی که راه را شناخته، سنگلاخ ها را دیده و دردها و رنج ها را فهمیده است و اکنون این راه را مجدد انتخاب کرده است، بسیار متفاوت است و افق نگاه او باید فرق کند لذا باید مسیر بندگی را تکمیل کنیم که اولین گام علم معرفت الجبّار است. در این عرصه مسئولیت بسیار سنگین است باید پس از این معرفت، پیامبرگونه عمل کنید و به جایگاهی قدم بردارید که "تفویض الأمر الیه" بشود و رضایت و شکر را به دنبال داشته باشد. اگر در این جایگاه با «افوض امری الی الله انّ الله بصیر بالعباد» جلو نرویم، خطاب «فبشّر العباد» به ما نمی رسد و زمین خواهیم خورد. پس باید ذره ای نلغزیم و تزلزل نداشته باشیم.

وی افزود: وقتی عنوان بصری 99 ساله خدمت امام صادق (علیه السلام) آمد امام مرحله اول و دوم به او توجه نکردند (البته­ نه از روی بی توجهی، بلکه برای فعال کردن مرکز ثقل در وجود او) و به او فرمودند: برو پیش مالک، عنوان بصری دلگیر شد که چرا امام او را نپذیرفتند. وی پس از دوبار رد شدن به زیارت پیامبر (صلی ا... علیه و آله) رفت، نماز خواند و ضمن شکایت (از خودش)، به حضرت التماس کرد. دفعه سوم امام او را می پذیرند و می فرمایند: آیا می دانی حقیقت بندگی چیست؟ کثرت تعلم، علم نیست، بلکه علم نوری است که خداوند در قلب هرکسی بخواهد نفوذ می کند، مثل آبی که در خاک نرم نفوذ می کند و عامل رشد بذر می شود. باید بنده خدا شوی تا خدا نور علم را در قلب تو نفوذ دهد و قلب تو ظرف علم شود. بواسطه این نور قلب ظرف علم شده و در نتیجه "مصابیح الهدی" می شود. (عرب به چراغی که هیچ وقت خاموش نمی شود "مصباح" می گوید.) ما باید دنبال این نور باشیم، نورانیت در حقیقت بندگی است.

استاد شایسته خوی در پایان گفت: علامه قاضی و علامه طباطبائی سفارش کردند طلبه این حدیث عنوان بصری را هفته ای سه بار بخواند. عالم باید بداند کلید همه اینها بندگی است. تا بنده نشویم نمی توانیم اعوان امام زمان شویم و نمی توانیم به شهادت دست پیدا کنیم. یکی از نصایح دائمی و کلمات مستمر امیرالمؤمنین (علیه السلام) بود که فرمودند: اصل انسان همین سه مورد لبّ، عقل و دین است. بی دینی های ما بخاطر از دست دادن لبّ و عقل است. در نظام آموزشی باید برای دیندار کردن افراد تلاش کرد که لب و عقل را در افراد، فعال کرده و پرورش دهیم. عقل یعنی دستگاه محاسبات مصالح و مفاسد انسان. لبّ اخص از عقل است وقتی دستگاه محاسبه (عقل) خالص شد لبّ می شود. اما گاهی دستگاه محاسبه آلوده به حبّ و بغض و هوای نفس و ... می شود و در آن اختلال ایجاد می شود چه بسیار علمایی که دچار خطا شدند نگذاریم عقلمان تحت تأثیر هوا و هوس قرار بگیرد، روز قیامت باید جواب بدهیم. اگر عقل سالم بود، علم هم بارش می شود و لب هم فعال می گردد، آن موقع دیندار می شویم.

روابط عمومي مكتب نرجس (عليهاالسلام)

­

­

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان