یکشنبه, 01 مهر,1403

­

پنجشنبه, 30 بهمن,1399

مواجهه امام هادی(علیه السلام) با تنش های سازمان وکالت در دوران امامت خود

مواجهه امام هادی(علیه السلام) با تنش های سازمان وکالت در دوران امامت خود

­سازمان وکالت، شبکه ای از وکلای به هم پیوسته بود که در عصر حضور ائمه (علیهم السلام)­­وظیفه سامان دهی امور شیعیان را در امور مرتبط با امام بر عهده داشت.

عنوان مقاله: مواجهه امام هادی (ع) با تنش های سازمان وکالت در دوران امامت خود
نویسنده: ­حسین قاضی خانی
فصلنامه علمی- پژوهشی تاریخ اسلام، سال۱۸، ش71، پاییز96

سازمان وکالت، شبکه ای از وکلای به هم پیوسته بود که در عصر حضور ائمه (علیهم السلام)­­وظیفه سامان دهی امور شیعیان را در امور مرتبط با امام بر عهده داشت.

این سازمان در روزگار امام هادی (علیه السلام) با توجه به شرایط سیاسی پدید آمده توسط دستگاه خلافت عباسی، دوران جدیدی از فعالیت خود را تجربه کرد که لازمه آن، انجام فعالیت ها به صورت پنهانی و دوری جستن از هر گونه تنش و اختلاف درونی بود.

این شرایط حساس، می طلبید تا امام هادی (علیه السلام) به عنوان رهبر عالی این سازمان، بسترها و عوامل تنش زایی در فعالیت های کارگزارانش را رصد کند تا در موقع لزوم، با ارائه راهکارهایی در پیشگیری یا برون رفت از تنش، سازمان را هدایت کند و به سلامت، از خطرهای پیش رو گذر دهد.

استقرای اطلاعات تاریخی مرتبط با وکلای امام هادی (علیه السلام) از منابع کتابخانه ای و سپس بررسی و تحلیل آن ها، موید این فرضیه است که امام هادی (علیه السلام) با آگاهی از بسترهای بروز تعارض و تنش در سازمان وکالت، در درجه نخست در صدد پیشگیری از بروز تعارض بود و در مواجهه با تنش های پدید آمده، نیز با بهره گرفتن از راهکارهای مختلف، سازمان را در برابر خطرات پیرامونی حفظ نمود.


علاقه مندان می توانند برای دریافت فایل کامل­ مقاله به لینک زیر مراجعه فرمایند.
www.namayenarjes.com

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان