یکشنبه, 01 مهر,1403

­

ﺳﻪشنبه, 07 بهمن,1393

نشانه های عدم تربیت الهی وراه حل آن ( سوره مریم آیه 59 ، 60 )

نشانه های عدم تربیت الهی  وراه حل آن ( سوره مریم آیه 59 ، 60 )

تربیت در قرآن­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­ به یاد استاد طاهائی رحمه الله­ علیها­­­­­­­­­­­­­­­­ مدرسه علمیه نرجس (علیهااسلام)­ 93/11/07

قال الله العظیم :

فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاه وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا

آنگاه پس از آنان ، جانشینان بد و ناشایسته ای آمدند که نماز را ضایع کردندو هوسها را پیروی کردند . پس به زودی (کیفر )گمراهی خود را خواهند دید.

إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّه وَ لا یُظْلَمُونَ شَیْئاً

مگر کسی که توبه کند و ایمان آورد و کار شایسته انجام دهد. پس آنها داخل بهشت می شوند و به هیچ وجه مورد ستم قرار نمی گیرند.(واز پاداششان کاسته نمی شود )(60-59 مریم)

نشانه های عدم تربیت الهی­ وراه حل آن

نکات مورد توجه آیات :

در آیات فوق سخن از گروهی است که از مکتب انسان سازی انبیاءجدا شدند و پیروانی نا خلف از آب در آمدند.قسمتی از اعمال زشت آنها نظیر ضایع کردن نماز و پیروی از شهوات را بیان نموده و سپس شرط رستگاری را تحول واقعی و ایمان و عمل صالح معرفی می کند.

نکته اول: گاهی راه و روش پیامبران و صالحان مورد بی مهری و تضییع قرار می گیرد و افراد با بودن شرایط رشد و تربیت و مربیان خوب در طریق گمراهی گام نهاده، خدا را فراموش می کنند. در آیه فوق سخن از چنین گروه هایی است . " فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ....."

خَلَف (به فتح لام) در مورد جانشین خوب و خَلْفٌ (به سکون لام)در مورد جانشین بد به کار می رود. بر این اساس " فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ" یعنی جانشینان بدی جایگزین آنان شدند.

درآیات قبل سخن از کسانی است که معنوی بوده و اوامر و نواهی خدا را رعایت نموده و چون از بر نامه های اخلاقی آگاه می شدند به سجده می افتادند یعنی کاملاً آماده پذیرش دستورات الهی بودند. "إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا " (58/مریم)
­و چون آیات خدای رحمان بر آنان تلاوت­ می شد، گریان به سجده می افتادند و گروه فوق (ضایع کنندگان نمازو پیروان شهوات) درست نقطه مقابل این افراد هستند.

نکته دوم­:­ زشت ترین عمل­ فرزندان ناخلف این است که نماز را ضایع کردند. "اَضاعُوا الصَّلاه..."
اضاعوا­ از ضیاع است ، ضیاع هر چیزی به معنای فساد و یا از بین رفتن آن است زیرا به شیوه ی مناسب­­ سرپرستی نشده است . مثلاًوقتی که گفته می شود (فلان اضاع المال ،فلانی مال را ضایع کرد) یعنی با سوء تدبیرش آن را محافظت نکرد و از دست داد، جایی مصرف کرد که نباید می کرد.­

در آیات فوق سخن از گروهی است که از مکتب انسان سازی انبیاءجدا شدند و پیروانی نا خلف از آب در آمدند.قسمتی از اعمال زشت آنها نظیر ضایع کردن نماز و پیروی از شهوات را بیان نموده و سپس شرط رستگاری را تحول واقعی و ایمان و عمل صالح معرفی می کند. گاهی راه و روش پیامبران و صالحان مورد بی مهری و تضییع قرار می گیرد و افراد با بودن شرایط رشد و تربیت و مربیان خوب در طریق گمراهی گام نهاده، خدا را فراموش می کنند. در آیه فوق سخن از چنین گروه هایی است . " فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ........."خَلَف (به فتح لام) در مورد جانشین خوب و خَلْفٌ (به سکون لام) در مورد جانشین بد به کار می رود. بر این اساس " فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ" یعنی جانشینان بدی جایگزین آنان شدند.درآیات قبل سخن از کسانی است که معنوی بوده و اوامر و نواهی خدا را رعایت نموده و چون از بر نامه های اخلاقی آگاه می شدند به سجده می افتادند یعنی کاملاً آماده پذیرش دستورات الهی بودند. "إِذا تُتْلى‏ عَلَیْهِمْ آیاتُ الرَّحْمنِ خَرُّوا سُجَّداً وَ بُکِیًّا " (58/مریم)­و چون آیات خدای رحمان بر آنان تلاوت­ می شد، گریان به سجده می افتادند و گروه فوق (ضایع کنندگان نمازو پیروان شهوات) درست نقطه مقابل این افراد هستند.­ زشت ترین عمل­ فرزندان ناخلف این است که نماز را ضایع کردند. "اَضاعُوا الصَّلاه..."اضاعوا­ از ضیاع است ، ضیاع هر چیزی به معنای فساد و یا از بین رفتن آن است زیرا به شیوه ی مناسب­­ سرپرستی نشده است . مثلاًوقتی که گفته می شود (فلان اضاع المال ،فلانی مال را ضایع کرد) یعنی با سوء تدبیرش آن را محافظت نکرد و از دست داد، جایی مصرف کرد که نباید می کرد.

به طور مسلم مراد از عبارت " أَضاعُوا الصَّلاه" ترک نماز نیست. بیانات مفسران پیرامون این جمله عبارت است از:

الف) تبدیل کردن نماز به چیزی عاری از محتوا و حقیقت ، نمازی بدون خشوع

ب) انجام دادن اعمالی که نماز را در جامعه ضایع می کند

ج) به تاخیر انداختن نماز از وقت مقرر

­عن ابی عبدالله علیه السلام اَضا عُوها بِتاخیر ها عَن مواقیتها من غیر ان تر کوها اصلاً. از امام صادق علیه السلام درباره ی سخن خدای تعالی " أَضاعُوا الصَّلاه "روایت شده که فرمودند :مقصود این است که نماز را با تاخیر انداختن از وقت مقررش ضایع کردند. نه این که آن را به کلی ترک نمودند.

نکته سوم :­ به دنبال ضایع کردن نماز عمل زشت دیگر این گروه پیروی از شهوات است. "اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ"

" رووا عن أمیر المؤمنین علیه السلام من بنى الشدید و رکب المنظور و لبس المشهور"

از علی علیه السلام روایت کردند که فرمودند: تابع شهوات کسی است که بنای محکم سازد و بر مرکبی سوار شود که مورد توجه مردم باشد و لباس شهرت بپوشد.

مجازات این افراد در آیه شریفه اینگونه آمده است: " فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا"­ پس به زود کیفر گمراهی خود راخواهند دید.

"غی " ضد رشد است. " قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ "

­رشد به معنای رسیدن به واقع است. بنابراین"غی" به معنای این است که کسی فکرش بواقع نرسد.
مسیر و جاده ای که ضایع کردن نماز و پیروی از شهوات به آن منتهی می شود ،گمراهی است. این گمراهی رفته رفته در دلهایشان رسوخ می کند تا آنجا که از اولیاءشیطان می شود .

"إِنَّ عِبادی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطانٌ إِلاَّ مَنِ اتَّبَعَکَ مِنَ الْغاوینَ " (حجر42)

بی تردید تورابربندگان من هیچ تسلطی نیست ، مگر برکسانی از آنان که از تو پیروی می کنند، همانان که گمراهند.

نکته چهارم:­کسانی که از این راه شیطانی بر گردند و ایمان آورده عمل صالح انجام دهند داخل بهشت می شوند .

" إِلاَّ مَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً فَأُولئِکَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّه " کسانی که از رابطه با خدا (نماز)جدا شده و به شهوات پیوند خورده دچار سر در گمی شده و از معنویت جدا شده اند در صورتیکه توبه کرده و اعمال گذشته خودرا اصلاح نمایند.

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x
دی ان ان